Život tady funguje trochu jinak. Krajina je bohatě pokrytá sněhem, moře je zamrzlé a slouží jako hlavní dopravní komunikace, nebe v noci září polární září, a přestože jste uprostřed ničeho, všechno je krásné a stylové, architektura, interiéry i lidé. Vítejte ve švédské části Laponska. 

Do města Luleå, hlavního města švédského severního kraje Norbotten, létá přímý spoj ze Stockholmu několikrát denně a jste tu za 45 minut. Zimní království je tedy mnohem dosažitelnější, než by se možná mohlo zdát. 

Pohádka z jiného světa

Ještě v letadle pochopíte, že jste se během chviličky ocitli v jiném světě. Letíte přes zamrzlé fjordy, na otevřeném moři plavou kusy ledu. Pozorovat ledoborce, které si jimi proráží cestu, je samo o sobě nezapomenutelným zážitkem.

Luleå je mimochodem sídlem švédské ledoborcové flotily, a právě tyto stroje zajišťují, že námořní doprava v Botnickém zálivu funguje celoročně beze změny.

Přistanete na maličkém zasněženém letišti, kde je víc techniky na odklízení sněhu a ledu než letadel. Od této chvíle počítejte s tím, že venkovní teploty se nad nulu určitě nepodívají. Nejchladněji tu bývá v listopadu i prosinci, kdy není neobvyklých ani minus třicet. Od ledna si pak užijete méně větru, teploty kolem minus deseti. 

Luleå je také jedním z nejslunečnějších míst Švédska, přes zimu je tu velmi málo oblačnosti, což zásadně zvyšuje pravděpodobnost, že tu uvidíte polární záři.

Často ani není potřeba čekat dlouho do noci, někdy se objeví kolem desáté, jindy dokonce už v šest večer. Pro její pozorování je lepší vyjet za město a vyrazit na zamrzlé moře, které nabídne dokonale otevřený prostor.

https://www.instagram.com/p/Cocx3KNrwGJ/

Ubytujte se proto třeba v Brändön Lodge, v tradičních, ale moderních chatičkách přímo na pobřeží. Aplikace do telefonu stahovat nemusíte, stejně často nefungují – místní odhadnou situaci mnohem lépe a včas vás upozorní.

Tady si užijete večeři v týpí, kterému se tady ovšem říká kåta, samozřejmě saunu, dá se tu ale i rybařit, vyrazit si na výlet na sněžných skútrech, na bruslích nebo na speciálních odrážecích sáňkách, které se tu v zimě stávají běžným dopravním prostředkem. 

https://www.instagram.com/p/CY38NATqrRu/

Moře, které obvykle zamrzne v listopadu a led se drží až do května, je většinou pokryté i sněhem, a tak si tu můžete vyjet klidně i na kole. Ve Storklinten se dá dokonce i lyžovat. Oblíbeným zážitkem, bez kterého ze švédského Laponska nemůžete odjet, je jízda se psím spřežením taženým aljašskými husky. 

Na velkou část těchto aktivit dostanete kompletní vybavení, včetně kombinézy, teplých bot, rukavic i kožešinových čepic, a tak nemusíte mít strach, že zmrznete, ale přesto si s sebou vezměte několik vrstev funkčního oblečení.

Je nicméně pravda, že v hromadách sněhu, při zážitcích takového typu a díky suchému mrazivému vzduchu se tu zima najednou snáší nějak lépe než v plískanicích střední Evropy.

https://www.instagram.com/p/CoPDP9xLgE1/

Rozhodně si tu ale půjčte auto a vydejte se do okolí. Zdejší venkov má v zimě často jen dvě barvy: bílou a červenou. To když zasněženou krajinu definují ještě typické červené dřevěné domky.

Vůbec nejpůvabnější jsou v Gammelstad (v překladu staré město), kde byla v roce 1621 založena Luleå, ale později město přesunuli. V Gammelstad však zůstala původní architektura včetně kostela zapsaného na seznam UNESCO.

Cestou odtud se vydejte přes záliv krásnou cestou po pobřeží na autentickou farmu Kärngården s překrásnou restaurací Kärnhuset, kde se stoprocentně najíte ryze lokálně.

Pokračujte pak dál až na ostrov Sandön, který patří k nejpopulárnějším v místním archipelagu. Ubytovat se nebo jen si dát kávu můžete v Klubvikken, což je mimo jiné i perfektní spot pro pozorování ledoborců. 

Na ledě jedině bez pásů

Pokračovat pak můžete ještě na ostrov Junkön. Už proto, že ostrovy spojuje ledová dálnice – pojedete přes zamrzlý záliv. Spolehlivé auto s pohonem všech čtyř kol je tedy základ, stejně jako následovat triky a rady místních: Místo řetězů dávají na kola speciální hřeby, díky nimž není šance, že byste na ledu či sněhu nad vozem ztratili kontrolu.

Ještě vás tu před vjezdem na takzvanou icy road upozorní, ať si v autě v žádném případě nezapínáte bezpečnostní pásy. Kdybyste se totiž propadli ledem, potřebujete se co nejrychleji dostat z vozidla.

Ze začátku budete mít z takového způsobu cestování absolutní respekt, ale v autě, jako je Toyota RAV4 GR Sport, kterou jsme tu jezdili my, vás brzy přejde. 

https://www.instagram.com/p/CoHZTUELnQe/

Tahle speciální „ravka“ má totiž kromě sportovních detailů inspirovaných rallye týmem Toyota Gazoo Racing také vylepšený podvozek a díky tužšímu nastavení pružin a tlumičů poskytuje snadnější ovládání a lepší požitek nejen z ledové jízdy. Potěší i úsporný hybridní pohon.

Ledové dálnice navíc švédští „silničáři“ každé ráno upravují, takže obavy rozhodně nejsou na místě.

Na svých výletech nevynechejte ani samotné město Luleå, zajímavé v mnoha směrech. Najdete v něm půvabné historické centrum s novogotickou katedrálou i moderním parkem uzpůsobeným pro venkovní akce.

Zase si uvědomíte, že navzdory blízkosti polárního kruhu a navzdory tomu, že i v létě tu dosahuje průměrná teplota pouhých třinácti stupňů, Švédové milují trávit čas venku na čerstvém vzduchu. 

Městečko světového významu

Přestože tu žije jen necelých padesát tisíc obyvatel, Luleå je také důležitý přístav a má i celosvětový význam – právě tady totiž Facebook nechal v roce 2016 zbudovat své první datové centrum v Evropě. Na jeho stavbu použili architekti švédské společnosti Sweco v drtivé většině lokální a udržitelné materiály. 

Až tohle všechno uvidíte a zažijete, zůstaňte ještě pár dní a jen pozorujte.

Místní způsob života, tak přirozený, a přitom vychytaný do posledního detailu. Místní obyvatele, kteří, ač navlečení v mnoha vrstvách, vypadají vždycky skvěle, a přestože žijí v kraji, kde se v zimě stmívá ve tři, a v létě naopak svítí slunce i o půlnoci, jsou milí, tak akorát komunikativní a ochotní. 

A nejdřív ze všeho si osvojte švédské slovo sagoligkt (čte se jako sogolikt), které označuje, že je něco jako v pohádce. Tenhle pocit totiž budete chtít vyjádřit několikrát denně.