Filmovým hodům předcházela dieta. Na váze ubyla obnažená dívka i křišťálová koule, kterou objímá. Hlavní cena filmového festivalu v Karlových Varech z dílny české sklárny Moser se totiž proměnila. Poprvé po čtyřiadvaceti letech od svého vzniku.

Vzniku předcházela akrobatická pozice modelky Emy Černákové. Ta se zavěsila hlavou dolů, k nebi vystrčené nohy jí přidržovalo lano, rukama široce uchopila gymnastický míč pod sebou. Atraktivní modelka tím splnila zadání, které dopředu naskicoval Tono Stano – slovenský umělec ji následně nafotil a pořízené snímky otočil, aby měla Černáková hlavu opět nahoře.

Podklad pro cenu udělovanou na nejprestižnějším filmovém festivalu střední a východní Evropy – pro Křišťálový glóbus – byl zhotoven. Zbytek záležel na umění sklářů z firmy sídlící ve stejném městě jako festival. Na sklářích z Moseru.

Povedlo se. Nová cena vystřídala tu dosud používanou v podobě karlovarské oplatky vsazené do krabice od filmu. Ta sice vcelku půvabně odkazovala k lázeňské tradici, praktická však příliš nebyla, vypadávala z obalu na pódium.

Křišťálový glóbus se poprvé předával v rámci 35. ročníku festivalu v létě 2000. A pak v dalších a dalších ročnících ten samý. Až do letoška.

„Festivalové sošky jsme zmenšili o 7,5 centimetru, průměr křišťálové koule o 2,4 centimetru a na váze jsme jim ubrali 1,8 kilogramu,“ uvedl Pavel Mencl, generální ředitel sklárny Moser.

Nový a původní Křišťálový glóbus z MFF KV
info Foto Moser
Foto Moser

Původní soška měla výšku 42 centimetrů a vážila 4,4 kilogramů, ta nynější má 34,5 centimetru a 2,6 kilogramu. Průměr křišťálové koule se „scvrknul“ z 11,5 na 9,1 centimetru.

„I v nové podobě ale budou mít naše festivalové ceny stejnou symbolickou váhu,“ glosoval prezident festivalu Jiří Bartoška.

K úpravám sošky sáhl Moser právě na přání pořadatelů. Tono Stano sice již dřív cenu trefně charakterizoval, že v sobě spojuje protichůdné vlastnosti, protože je pevná, těžká, ale zároveň povznášející, pravdou ovšem je, že se někteří z laureátů, když ji dostali do rukou, s překvapením pod její váhou prohnuli. I to mohl být důvod, jak připustili ve sklárnách, k aktuálnímu odlehčení.

Lehčí soška pochopitelně neznamená lehčí práci. Ta zůstává stejně náročná. Ruční výroba křišťálových glóbů, které dívka drží, musí mít přesný průměr, aby perfektně sedly do její náruče. Důležitý je tak nejen um sklářských mistrů, ale též práce brusiče, který musí glóby opracovat do dokonalého tvaru a pomocí speciální hmoty ukotvit k sošce.

Cena pro filmové tvůrce a herce si i sama zahrála – byla hlavní hrdinkou festivalových znělek, když s ní předvedli vtipné epizodky Danny DeVito, Andy Garcia, Jude Law, Helen Mirren, John Malkovich, Mel Gibson, Zdeněk Svěrák, Miloš Forman, Jiří Menzel nebo Věra Chytilová.

Třeba zrovna režisérka Chytilová kouli rozbila, do prázdné náruče ji ovšem vrátila za pomocí izolepy.

Kromě právě vyjmenovaných osobností byla soška předána mimo jiné i Robertu Redfordovi, Susane Sarandon, Michaelovi Douglasovi, Helen Mirren či Oliveru Stoneovi.

Režisérka Chytilová spravila Křišťálový glóbus pomocí izolepy.

Dílo Tona Stana jde ale hlouběji do filmové historie: vzhledem evokuje secesi a styl art deco, dobu spojenou s počátky kinematografie.

Umělec potvrdil, že to byl záměr: „U cen, které mají předat univerzální sdělení, velmi dobře funguje, když lidem rovnou něco naznačují, byť v trochu jiné podobě. Díky tomu si zachovají průraznost a komunikační otevřenost.“

Stano je proslulý především díky svým fotografiím, nicméně když s Bartoškou a dalšími lidmi z umělecké skupiny festivalu uvažovali o náhradě za „oplatku“, nenarazili na žádného vhodného sochaře, takže se Stano ujal návrhu sám.

Nejlepší snímek letošního karlovarského festivalu bude oznámen na slavnostním zakončení v sobotu 6. července. Tvůrci obdrží 25 tisíc dolarů a Křišťalový glóbus. Lehce jiný glóbus než všechny předchozí.