Leoš Mareš – bavič a inovátor českého Twitteru – dal do pohybu svéráznou akci. Původně se chtěl jen pochlubit překonáním hranice 20 tisíc followerů svého účtu @MaresLeos, ale nakonec je z toho něco víc.
Za každého, kdo jeho Twitter sleduje, poslal Nadaci Naše dítě jednu korunu. Během hodin zareagovaly desítky lidí (65 retweetů během pěti hodin, 600x favorite) a začaly přispívat podle stejného vzorce. To znamená tolik korun, kolik má kdo příznivců.
U Leoše Mareše to vyšlo na 20222 Kč. „Chtěl jsem jen tak zamachrovat. Nebylo to myšleno jako nějaká veřejná výzva,“ říká Mareš. „Jestli se někdo přidal, tak je to spíš model Forrest Gump. Začal běhat a ostatní se přidali sami od sebe.“ Někteří z těch, kdo si akce všimli, poslali rovnou peníze. Třeba jako náš korespondent a expert na svět Applu Petr Mára (13178 followerů = 13178 korun). Jiní zkoušeli vtipkovat, jako třeba @JiriKruta s otázkou, jestli si Mareš troufne stejné gesto zopakovat i ve chvíli, až na Twitteru překoná Justina Biebera. To by ho při kurzu jeden follower za korunu vyšlo momentálně na 60 milionů.
Podobných kreativních charitativních kousků je ve světě čím dál víc. S jedním takovým například přišel kanadský telefonní operátor Bell – za každého, kdo se na Twitteru nebo Facebooku přidal ke sloganu #BellLetsTalk, firma věnovala pět centů na specifickou charitativní zaměřenou proti stigmatizaci mentálně postižených. Akci podpořil i kanadský premiér nebo hokejisté Toronto Maple Leafs a za den se vybralo 6,1 milionů dolarů.
Leoš Mareš je na sociálních sítích vcelku nováček. Na Twitteru je teprve od podzimu a na Instagram vstoupil až poté. Facebook, jak říká, úplně přeskočil. Jeho vynalézavost je ale dost velká na to, aby si našel způsob, jak přes sociální sítě také vydělávat. Kanál leosmares na Instagramu už má přes 60 tisíc příznivců, což je jedno z nejlepších čísel v Česku – a dost na to, aby Mareš mohl míchat svůj zábavný obsah s příležitostnou placenou reklamou.
Já na Twitteru nejsem, takže brát ani dávat nemůžu. Ale za Forbes se k Leošově charitě přidáváme se vším všudy – tedy i s příspěvkem 14741 Kč (stav followerů @ForbesCesko ve čtvrtek v 19:40) a s návrhem dát akci i nějaké jméno. Chytne se třeba #LeosPomaha?
UPDATE:
V pátek se k akci přidali další, třeba i ministr financí , který věnoval nadaci Naše dítě přes 84 tisíc korun za svých 84 tisíc followerů.