Jack Kerouac by nad ním asi ohrnoval nos, ale vy na sebe můžete být přísní a na roadtripech si dopřát trochu toho luxusu. Navíc, dovolená na kolech není o tom se uhnat nebo živořit.
Zastavte se, rozložte pohodlná křesla, na stolek si nalijte vychlazené prosecco a při poslechu oblíbené hudby pozorujte západ slunce. Nebo si jen tak brnkejte na kytaru.
Nemusíte nic. Prostě nic. Všechno máte. Máte totiž Grand Californii, jeden z nejluxusnějších obytných vozů své kategorie v Česku.
Německý Volkswagen patří k průkopníkům campingových vozů ve světě, když se do historie zapsal zejména svými přes 70 let starými legendárními campery VW T1, jejichž hodnota dnes stoupá do závratných výšin.
Ty ovšem mají své rozměrové limity a nenabízí dostatečný pohodlí jako obytné vozy (jo, hlavně to WC). Proto před dvěma lety spatřila světlo světa Grand California 600 a 680, které sice stojí na podvozku koncernového Crafteru, na Transportera ovšem odkazují minimálně svou čelní maskou.
California v maxi balení je pro ty nejnáročnější, což vám dojde hned jak vstoupíte do jejího interiéru se světlým nábytkem, který v kombinaci s řadou led podsvětlení navozuje dojem, že jste se právě ocitli kdesi daleko od Země ve vesmírné lodi.
Ona i zvenku stříbrná reflexní metalíza dává vozu pořádný kosmický nádech.
Pravda, s délkou přesahující 6,8 metru, šířkou přes dva metry a třímetrovou výškou jde o takový menší koráb, který ovšem nabízí vše potřebné k dlouhodobému pobytu v přírodě.
Včetně sprchy, WC, kuchyňky, lednice s mrazákem i jídelny pro 4 osoby.
Volkswagen před třemi lety představil dvě verze Grand Californie s označením 600 a 680. Liší se svou délkou (čísla odkazují na centimetry) a také počtem míst ke spaní. V kratší “šestistovce” se vyspí dvě dospělé osoby a dvě děti či osoby do 150 centimetrů, jejichž přistýlka je umístěna v horní alkovně.
Dospělé osoby spí vzadu na rozkládací posteli, bohužel ale napříč. I přes rozšíření boků vozů v místě spaní se tam osoby nad 185 centimetrů příliš pohodlně nenatáhnou.
Jiná situace je v případě „šestsetosmdesátky“. Ta sice nenabízí alkovnu pro dva malé spáče, ale zase naskýtá dostatečný prostor pro dvě až tři osoby na zadní rozkládací posteli. Nespí se na ní totiž napříč, ale podélně s vozem a vy se tak budete cítit jako doma ve své posteli.
A přitom budete v přírodě, kde se vám při dodržování nutných pravidel kempování s vozem zlíbí. Ráno stačí jen otevřít zadní dveře a pokud jste ranní ptáče, můžete si užívat východ slunce a celkovou svobodu.
Pro vytvoření luxusní snídaně máte ve Grand Californii vše potřebné. Dvouplotýnkový plynový sporák, ledničku s mrazákem třeba na to prosseco.
Vůz díky bateriím dokáže být po omezený čas ostrovní, tedy bez potřeby připojit jej k elektrické síti, pokud ale chcete využít všechny jeho přednosti včetně klimatizace, je lepší se k síti pomocí venkovního “trojzubce” připojit.
Vzhledem k rozmachu karavaningu v Česku dnes elektrické přípojky rostou v samotných kempech i na tzv. stellplatzech jako houby po dešti.
A až si snídani uděláte, sedněte si vem po snadno roztažitelnou markýzu ke stolečku na křesílka, která mají důmyslnou skrýš v zadních křídlových dveřích. LED osvětlení po straně vozu vám zajistí dostatek světla i například při romantické večeři.
Grand California XXL se ale dá využít i v chladnějším období či přímo zimě. Díky otočným předním sedačkám vznikne v autě menší jídelna pro čtyři osoby. Samozřejmostí je i nezávislé topení, které zajistí stabilní příjemnou teplotu, nádrže na vodu a to jak pitnou, tak odpadní.
Takže pokud jste milovníci zimních sportů, Grand California vám v nich bránit rozhodně nebude.
Grand California je sice užší než běžné karavany, ovšem to zase oceníte v terénu mimo kempy, kdy průjezd přírodou bývá občas hůře prostupnější.
Asistenti s osmistupňovou automatickou převodovkou vám s ním pomohou, stejně jako při jízdě na silnici, kdy rychle zapomenete na to, že řídíte dodávku.
Dieselový motor 2.0 TDI o výkonu 130 kw a se 177 koňmi vám zajistí příjemnou cestovní rychlost i na dálnici, na které si díky komfortu ani neuvědomíte, že si to šinete rychlostí 130 kilometrů v hodině.