Tři kamarádi, dobrý nápad a společná vize. Výsledkem je společné podnikání, které uchvátí vaše chuťové pohárky. Bayt otevřel 14. prosince minulého roku a hned první den se v Orlí ulici, kde podnik sídlí, vytvořila dlouhá fronta, v níž lidé trpělivě čekali na svoji porci. Klidně i hodinu. Co stojí za úspěchem?
Úplně jednoduše by se dalo odpovědět, že autenticita. Příběh značky Bayt Kebap, za níž stojí brněnský rapper Jiří Veselý aka Maniak, Ibrahim Al Hashme a Michal Šenk, má ale více vrstev.
Zdali je správně kebap s p, nebo b, je debata stará skoro jako pokrm sám, což je přibližně 4000 let od toho, kdy si starověcí Peršané či Mezopotámci poprvé pochutnávali na mase opékaném na otevřeném ohni. Obojí je nicméně správně. Záleží na lokalitě, Turci mají kebab (tato varianta se používá i v Česku), Iráčani zase kebap.
Impulz k tomu okořenit brněnskou gastro scénu dostali zakladatelé Bayt Kebap minulý rok. Jejich nápad zpečetili Michal s Ibrahimem na svém tripu po Iráku, kde nasáli atmosféru a inspiraci. Kousek tepající tamní nálady přivezli i do Brna.
„Kebab je velkou součástí pouliční kultury v Brně a snad každý napříč generacemi si na něj jednou za čas zajde. O to smutnější nám přišlo, že si s ním nikdo nedává pořádnou práci a nedělá ho z kvalitních a čerstvých surovin, tak jak je tomu zvykem v Berlíně, Vídni nebo třeba i Praze,“ vysvětlují.
Sedli si k jednomu stolu, vymysleli byznys plán a rozhodli se, že místním ukážou, že kebab může být chutný, poměrně zdravý a taky atraktivní street food.
Protože v prostoru byl předtím obchůdek s CBD produkty, museli jej pořádně upravit tak, aby vyhovoval specifickým gastro požadavkům. Kompletní předělávka trvala pět měsíců a veškeré financování, které se vyšplhalo na 850 tisíc korun, šlo z jejich vlastní kapsy. Samotná gastro kouzla se přitom dějí na pouhých patnácti metrech čtverečních.
Všichni tři mají role v podniku rozdělené podle známého pořekadla – ten umí to a ten zas tamto. Hlavní slovo v kuchyni má Iráčan Ibrahim, která má na starost provoz a směny. V kuchyni mu pomáhá jeho otec Raad Al Hashme. Oba pracují na vylepšování receptur, chystají vše, co je potřeba, a ladí výsledné pokrmy.
Veselý zase primárně řeší promo, marketing a je tváří celé značky. Šenk má na starosti manažerskou část celého projektu, finance, dlouhodobou strategii či logistiku.
„Každý se věnujeme tomu, v čem jsme dobří, a myslím, že nám to společně pěkně klape. Když je potřeba, jsme schopni za sebe zaskočit a vzít klidně i víkendovou směnu,“ doplňuje Veselý.
Samotný název Bayt znamená domov, domácký. „Krásně nám to zapadlo do našeho konceptu. Jednak jsme se snažili využít tradičních domácích receptur přímo z Iráku. Druhak jsme taky věděli, že chceme co nejvíc věcí dělat z místně dostupných surovin,“ vysvětluje Ibrahim. „A vlastním způsobem,“ dodává Šenk.
Základem jejich kebabu je proto kuřecí maso z lokálních zdrojů. S touto výchozí surovinou se následně v kuchyni ještě mazlí, nakládají ho, koření a dotahují k chuťové nirváně.
Kebab ale samozřejmě není jenom o mase. Mimořádnou péči dopřávají i výběru dalších ingrediencí a obzvláště zeleniny. Ta je vždy čerstvá a svěžejší než první jarní den. Aby to nebyla úplná nuda, tak ji ještě neváhají fermentovat či nakládat.
Bayt Kebap
Adresa: Orlí 16, Brno
Otevírací doba: pondělí až sobota 11:30–17:00 hodin
Nešidí ani omáčky. Práškové náhražky nebo mražené polotovary tady nehledejte. Všechno si připravují sami od začátku do konce. Velkou výhodou je, že mají sami pod kontrolou, jakou chuť a kvalitu bude finální produkt mít, a dává jim to možnost experimentovat i s méně známými jídly, jako je třeba tabouleh.
V tomto ohledu se jedná o opravdu první brněnský kebab, který využívá tradičních receptur a autentických surovin tak, jak se patří.
Otevřeno mají zatím tři měsíce, ale už stihli prodat přes tisícovku pokrmů. A fronty stále nemizejí, obzvlášť v čase oběda. Hodinové čekání je ale už spíše výjimkou. Majitele obří zájem těší, proto se snaží optimalizovat celou přípravu a postupně zvyšovat počet zaměstnanců.
A o co je největší zájem? Z pohledu zpětné vazby zákazníků to jsou speciality podniku, mezi něž patří lehce pikantní sladkokyselá amba omáčka z nakládaného manga, tahini nebo pomerančová omáčka.
Foto Bayt Kebap
Foto Bayt Kebap
Foto Bayt Kebap
Foto Bayt Kebap
Že se značka vryla pod kůži tolika strávníkům prakticky hned od momentu otevření, ale podle trojice nesouvisí jenom s tím, že je spoluzakladatelem známý rapper. Zásadní dle nich je hlavně jejich opečovaný produkt.
„Už na začátku jsme se rozhodli jít spíše cestou menšího výběru a soustředit se na zdokonalování celého produktu. Do budoucna chceme rozšířit nabídku o další druhy masa a připravovat různé speciály,“ zmiňuje Ibrahim.
Současný koncept funguje pouze jako take away, což by se mohlo do budoucna změnit.
„Máme plno plánů. Jedním z nich je pobočka s posezením. Všechno se bude odvíjet i od okolností a příležitostí. Podle ohlasů, které dostáváme, se ale lidé s takovým kebabem v Brně nesetkali. Co to doopravdy znamená, si musíte přijít vyzkoušet sami,“ vzkazují zakladatelé.