Loňský rok neskončil pro společnost Disney nijak slavně a mohl za to zejména režisér J. J. Abrams. Ten totiž novou trilogii Star Wars ukončil snímkem Vzestup Skywalkera ve stylu „malá domů“ – když v něm pouze křísil nostalgii a nedokázal vyvolat žádnou osudovost.
Byla z toho ostuda nejen na plátně, ale i v pokladnách kin, kam devátá epizoda přinesla vůbec nejhorší tržby z celé trilogie. Disney ale naštěstí ještě před premiérou vytáhl nečekané eso z rukávu, které tohle zaškobrtnutí alespoň trochu vyrovnalo. Na jeho nové platformě Disney+ měl totiž v listopadu premiéru osmidílný seriál The Mandalorian o lovci odměn Mandovi, který si diváci okamžitě zamilovali.
Krátké epizody z těch nejzaprášenějších koutů galaxie plné odkazů na drsné westerny měly okamžitě úspěch. I přes svou předstíranou hrubost si však Mandalorian zajistil sledovanost paradoxně i díky roztomilému zelenému dítěti, které Mando v seriálu zachránil a které mu od té doby dělá společnost.
Tohle zelené dítě, které internet mezitím překřtil na Baby Yodu, si už stihlo zajistit nesmrtelnost přinejmenším na sociálních sítích. Ty totiž od odvysílání prvního dílu nového seriálu zaplavily už stovky memů, v nichž právě Baby Yoda hraje hlavní roli.
Na konci první série, která se odehrává pět let po „Návratu Jediho“ a čtvrt století před sedmou epizodou „Síla se probouzí“, se před zraky diváků Mando a Baby Yoda stali nerozlučnou dvojkou. Druhá série, kterou Disney uvedl v pátek, začíná tam, kde první skončila – Mandovým rozhodnutím vrátit Baby Yodu dalším členům jeho zelené rasy. Částečně i proto, že se v něm sám vidí jakožto sirotek naverbovaný řádem Mandalorianů.
Bude to ale těžké, protože oba hlavní hrdiny seriálu chtějí zabít či zajmout nájemní lovci nebo tajemní pohrobci Impéria. Zatím se zdá, že seriál bude pokračovat v dobrodružném směru vytyčeném první řadou bez větších stylových odboček. Sám od sebe ostatně opisuje – stejně jako v první epizodě úvodní série se i v úvodním dílu druhé řady Mando nejprve utká s gangstery, aby se pak porval s obřím monstrem.
Rozdíl je ale v tom, že monstrum nežije na ledové planetě – tentokrát obávaný kraytský drak naopak pustoší písečnou Tatooine. Spolu s postavou Maršála, která nosí mandalorianskou zbroj neprávem, musí Mando v úvodním dílu druhé série přesvědčit zdejší vesničany, aby spolupracovali s pouštními lidmi. Zdá se totiž, že jen tak mohou porazit monstrum, které jako by vypadlo z Duny Franka Herberta.
Je zatím ve hvězdách, zda si ve druhé sérii Mando konečně sundá masku, za kterou je schovaný herec Pedro Pascal. Dá se ale naopak očekávat, že se ústřední dvojice setká s řádem Jedi, nebo alespoň s některými z jeho členů.
Naznačil to i trailer, ve kterém Mando a Baby Yoda narazili na padawanku Anakina Skywalkera – Ahsoku Tano z animovaných Klonových válek. Podle upoutávky se navíc na plátně objeví i fanoušky oblíbený lovec odměn Boba Fett. Naděje ostatně vzbuzují i jména režisérů jednotlivých epizod – jsou mezi nimi totiž třeba Robert Rodriguez (Sin City) nebo Peyton Reed (Ant-Man).
Druhá osmidílná série, jejíž epizody budou vycházet týdně až do 18. prosince, je však velkým příslibem hlavně pro samotnou službu Disney+. Ta bohužel stále není oficiálně v Česku k dispozici, celosvětové má ale 60 milionů předplatitelů. To jsou sice čísla na jednu stranu impozantní, platformě se ale zatím nepodařilo vybudovat kolem sebe komunitu, jakou má konkurence, ať už je to Netflix nebo HBO.
Nabídka Disney+ totiž zatím oslovuje hlavně rodiny s dětmi, které zásobuje léty prověřeným obsahem. Nových původních projektů je na ní však k nalezení jako šafránu a od loňské první řady Mandaloriana služba s žádnou vlastní exkluzivní tvorbou nevyrukovala.
Jasně, šéfové Disney nedávno oznámili, že je pro ně stream prioritou před kiny, a v září měla dokonce na Disney+ premiéru vysokorozpočtová Mulan. V jejím případě, a také v případě muzikálu Hamilton, šlo však spíše o znouzectnost, která ani zdaleka nemůže konkurovat kadenci, s níž nový obsah chrlí třeba Netflix.
Kdyby však nebylo nového koronaviru, mohlo být všechno jinak. Disney+ by nejspíš v těchto chvílích hostilo premiéry prvních marvelovských seriálů „WandaVison“ a „The Falcon and the Winter Soldier“. Ty však mají oba kvůli pandemii zpoždění.
Mando tak nyní bez nadsázky kormidluje vlajkovou loď celé platformy, na kterou Disney velmi spoléhá. I proto společnost dělá vše, co na hlubokých černých očích Baby Yody vidí. Už je odklepnutá třetí série, která se k dokončení sune podstatně sebevědoměji než další celovečerní filmy ze světa Star Wars.
Disney si očividně uvědomuje, že v případě Baby Yody narazil na zlato. Před premiérou první série například nebyl merchandising s tímto roztomilým tvorem vůbec k dispozici, aby se tvůrci vyhnuli nechtěným spoilerům. K premiéře druhé série už je ale Baby Yoda na všech tričkách, mikinách, pyžamech, hračkách i cereáliích. A ano, naštěstí i na rouškách!