Dlouhé čtyři roky uběhly od doby, co Penta poprvé ukázala svůj plán na přestavbu pražské Masaryčky. Z nevzhledného kráteru vedle nádraží ale už brzy začnou růst první dvě budovy plánovaného projektu Central Business District, který vychází z architektonicko-urbanistické studie ateliéru Zaha Hadid Architects. Pokud vše půjde podle plánu, začít by se mohlo na přelomu roku.
„Odhady jsou to spíše optimistické, nikoli však nereálné,“ přiblížil aktuální situaci Ivo Mravinac, mluvčí společnosti Penta. Podle něj by mělo být hotovo do tří let a celková investice do první etapy výstavby, včetně opravy ulice Na Florenci a úpravy veřejného prostoru, by měla přesáhnout dvě miliardy korun. Plánované budovy vyrostou v prostoru mezi ulicí Na Florenci a Masarykovým nádražím.
Pro budovy nemá Penta zatím nasmlouvané žádné nájemce. Podle společnosti je však o prostory zájem. „Od začátku, co jsme záměr zveřejnili, se nám ozývají zájemci, se kterými průběžně jednáme. Žádnou smlouvu však zatím podepsanou nemáme. Zasmluvnění se váže až na zahájení stavby, aby se případně mohly upravovat interiéry pro potřeby konkrétního zákazníka,“ vysvětluje Mravinac.
Podobu veřejného prostoru v okolí staveb určí projekt, který vzejde z plánované soutěže. Rekonstrukce přinese omezení provozu u křížení ulic Na Florenci a Havlíčkova. Mělo by zde vzniknout nové náměstí a další vstupy do metra.
Už žádné obcházení
Průchozí zastřešení kolejiště, které by mělo vytvořit další veřejný prostor a propojit zatím oddělené části města, má pod palcem Správa železnic. Stavby však na sebe přímo navazují, a projekty je proto potřeba zkoordinovat.
„Zahájení stavby je naplánováno na rok 2022. Bude se však realizovat nezávisle na rozestavěnosti objektů sousedního developera. Samozřejmě jsou ale všechny stavby v oblasti Masarykova nádraží vzájemně jak technicky, tak funkčně propojeny a v rámci přípravy probíhají složité koordinace,“ potvrdila Nela Friebová, tisková mluvčí SŽ.
Jednání přitom probíhají už od počátku zahájení projektových prací obou investorů. Kouzelné slůvko „koordinace“ zahrnuje především plynulé napojení platformy na objekt Penty a bezbariérové propojení s hotelem na druhé straně kolejiště u ulice Hybernská. Toho se však současná investice netýká.
„V tuto chvíli je v plánu
archeologický průzkum parcely, který potrvá asi osm měsíců. Až po něm budeme
moci stavbu hotelu zahájit. Ta by tedy měla začít v průběhu roku 2022,“
upřesnil za Pentu Ivo Mravinac.
Změny v projektu i nová soutěž
Od roku 2016 prošel projekt, na který se průběžně snášela i kritika, určitými změnami. Ty přišly na řadu především s projektovou přípravou konkrétních budov. Snížila se výška objektů, jejich členění, oba domy zeštíhlely a uskrovnila se i věž v čele stavby u Havlíčkovy ulice.
„První dva administrativní objekty, které jsou navrhovány v prostoru mezi ulicí Na Florenci a kolejištěm a které jsou zároveň v nejpokročilejší fázi projektové přípravy, dotvoří chybějící uliční frontu ulice Na Florenci, což považujeme za přínosné,“ uvádí Marek Vácha z Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).
„Z hlediska výšky, objemu a měřítka staveb došlo od původního návrhu k částečné redukci a snížení na úroveň, se kterou souhlasíme. Architekti se ještě detailně věnují návrhům pojednání fasád v uliční frontě, přičemž členění fasád na menší celky byl jeden z našich požadavků.“
Změnami však projde i širší urbanistické řešení a na projekt karlínské části území bude vyhlášena nová soutěž.
„Urbanistické řešení původní studie využijeme jako základ pro zadání. Jejím největším přínosem je řešení maximální prostupnosti území a spojení dvou částí města, které dlouhá desetiletí prostě neexistovalo. Mohou tu ale vyrůst budovy od jiného skvělého architekta, ať už světového, nebo českého,“ přibližuje mluvčí Penty Mravinac.
„Ve spojitosti s novou soutěží se objevil mediální šum, že Zaha Hadid v Praze nakonec nebude. Současný projekt, ačkoli došlo k jeho úpravě, stále vychází z původního návrhu Zaha Hadid Architects a studio se na projektu podílí. Pokud by změny přesáhly zdravou mez, byli by první, kdo by proti nim vystoupili, a stavby by nenechali označit za dílo Zahy Hadid,“ vysvětluje a dodává, že studio se soutěže možná opět zúčastní – stejně jako se tomu stalo u plánovaného projektu ve Vysočanech. Zdejšímu bytovému komplexu však nakonec vtiskne podobu české studio A.D.N.S
Další výstavbu, podle návrhu nizozemského studia Benthem Crouwel Architects, plánuje Penta na brownfieldu u Žižkovského nádraží. Své si v oblasti řekne i Sekyra Group Luďka Sekyry a Central Group, za kterou stojí Dušan Kunovský.
V případě Masaryčky se Penta už před lety dohodla právě s IPR na tom, že urbanistická soutěž bude vyhlášena na celé území. „Nechtěli jsme, aby se území krájelo jako salám, fragmentovalo, ale aby se vytvořila ucelená koncepce. Ta zahrnovala i pozemky, kde bylo zapotřebí změnit územní plán, stejně jako pozemky, které už měl jiný vlastník. V té době nikdo neavizoval stavební záměr. Zaha tak tvořila na neomezené zelené louce,“ přibližuje Mravinac pozadí projektu.
Později se však společnost s městem dohodla, že na navazující území kolem magistrály a dále k autobusovému nádraží Florenc bude vypsána urbanistická soutěž nová. Penta se navíc zavázala, že v oblasti bude vyšší zastoupení obytných prostor.
Omezený provoz na Masaryčce
Plánovaná výstavba by měla provoz na nádraží omezit, nikoli však zastavit. Správa železnic plánuje postupnou přestavbu kolejiště se zachováním vždy alespoň tří nástupištních hran. „Délku trvání stavby to oproti variantě s celkovou uzavírkou stanice sice prodlužuje, ale přesměrování všech vlaků na jiná nádraží v pražském uzlu je pro jejich vytížení a další stavby nereálné,“ vysvětluje Nela Friedová ze SŽ.
Z Masaryčky by v budoucnu měla vést také rychlostní železnice na Letiště Václava Havla a dále do Kladna. Všechny úseky jsou však zatím ve fázi projektování. Tendry na první úseky trati chce Správa železnic vyhlásit v roce 2021.