Nejzábavnější, nejdražší a nejzajímavější auta na sníh, do bahna a především na jízdu Pařížskou. Tam je totiž vzhledem k jejich cenovce potkáte nejspíš nejčastěji. Vybrali jsme pro vás prémiová SUV a vzali je kam jinam než do meky českých hor a byznysu, do Špindlerova Mlýna. Ten byl sice bohužel ještě bez sněhu, to ale neznamenalo, že by nás jízda bavila méně.
První díl seriálu autotestů, kde vám představíme créme de la créme ze světa luxusních aut, jsme odstartovali předevčírem s kým jiným než s vůdcem naší smečky, šéfredaktorem Petrem Šimůnkem v Rolls-Roycu, včera tuhle velkou jízdu doplnil redaktor Ondřej Kinkor s Bentley Bentayga a dnes je oba klackovsky předjede Maserati Levante S Q4. Zítra bude řada na Audi E-Tron S Sportback.
Královna hor Maserati Levante S Q4
Kdybychom volili miss našeho zimního autotestu, tahle italská bella by neměla konkurenci. Navíc má poctivé XXL míry, které zvyšují tep nejen Italům. A stejně tak by s přehledem vyhrála i v soutěži The Voice (v tomhle případě The Sound). Maserati Levante je italská krása ve svalnatém SUV těle, které umí po nastartování příst do ouška, ale jakmile přišlápnete plynový pedál, stane se z něj rozeřvaná bestie s motorem od kolegů z Ferrari. Která občas prská ze všech čtyřech výfuků.
Jak ostatně ve svém autotestu dosvědčil i náš šéfredaktor Petr Šimůnek a řidič Rolls-Roycu Cullinan, se kterým jsme se potkali na D1.
Na stupnici zíravosti od naprostého nezájmu po obdivně otevřenou pusu vyvolává Levante více či méně kradmé, ale rozhodně závistivé pohledy. Test aut do hor ovšem není žádná soutěž krásy, takže vás bude spíš zajímat, jak se tohle přerostlé coupé vyrovnává s nástrahami terénu. Vězte, že i tady obstojí se ctí. Se svými pěti metry na délku, dvěma na šířku a dvěma tunami váhy to není žádný chudáček, byť je oproti SUV kumpánům o něco drobnější.
Pravda, zpočátku si v něm připadáte spíš trochu jako v kokpitu než v kabině SUV, ale jakmile se zabydlíte v pohodlných kožených sedačkách, designovaných jak jinak než v italské oděvní dílně Ermenegildo Zegna, a osaháte si volant, který padne do ruky jako ulitý, rychle se s touhle italskou krasavicí sžijete. A když s ní vyrazíte do terénu, do zavazadlového prostoru o 580 litrech už se vám taky leccos vejde.
Co vám dá při řízení trochu zabrat, je ovládání blinkrů a zároveň dálkových světel, předních a zadních stěračů a ostřikovače. To vše je v jedné tlusté páčce vlevo pod volantem. A potřebujete mít hodně dlouhé prsty, abyste se k ní dostali až za pádlo řazení, pod kterým se schovává.
Celý interiér je sportovní i vymazlený a Maserati samozřejmě nabízí širokou škálu možností, jak ho přizpůsobit svým tajným představám. Verze Levante pro rok 2021 navíc dostala kompletně nový infotainment, velkou bolest původního modelu z roku 2016, a pokrok je rozhodně znát, i když citlivost displeje pořád není precizní, takže se občas trochu naťukáte.
A jízda? Maserati mio! Radost a čiré potěšení. Pohon na všechna čtyři kola vám zajistí stabilitu, všechny ty spolehlivě fungující tempomaty, hlídače jízdy v pruzích a parkovací asistenty pocit komfortu a bezpečí (pokud o něj vůbec v takovém autě stojíte) a čudlíky přepínající do módu Sport nebo Offroad zase nezřízenou radost z jízdy.
Ta radost samozřejmě není zadarmo, pro vůz s šestiválcovým motorem a spotřebou, která se lehce vyšplhá k 15 litrům, aniž se moc rozvášníte, je dotankování za 500 jen malý loček. Ale vy tu cenu zaplatíte rádi a vůbec se nebudete divit, že Levante v současnosti dělá až 90 procent prodejů značky.
Co napsat závěrem? Jak jsme po konzultaci s odborníky z pražské Scuderie, která nám vůz k otestování půjčila, zjistili, Maserati Levante postrádá funkci AutoHold, jež by vás držela třeba na červené bez nutnosti stát na brzdě. Ale vlastně to dává smysl – tohle auto se prostě nedrží zpátky.
Maserati Levante S Q4
Motor | benzinové twin turbo V6 o objemu 3,0 litru |
Výkon | 316 kW (430 koní) |
Zrychlení 0–100 km/h | 5,2 vteřiny |
Maximální rychlost | 264 km/h |
Spotřeba | 10,9 l / 100 km |
Cena od | 1 500 000 Kč bez DPH |
Cena testovaného modelu | 3 110 000 Kč bez DPH |