Milují rap, jídlo a cestování a řekli si, že už nepotřebují nic jiného. Radek a Zuzana Tlstovičovi dali před rokem vale nudné práci v kanceláři, aby si splnili svůj sen. Koupili si foodtruck, se kterým teď objíždějí festivaly po celé Evropě, a učí lidi na své kachní, vepřové a vegetariánské burgery pod názvem Salt ’n’ Pepa. Jejich „kvalitní prasečinky“, jak říkají svým pokrmům, jsou prý návykové.
„Salt ’n’ Pepa není jen název americké hiphopové skupiny. Pro nás má mnohem hlubší význam – zkratka SNP odkazuje na Slovenské národní povstání, a navíc Pepa je oblíbené české jméno. Vybrali jsme si ho také proto, že spoustě podniků chybí v jídle základní ingredience – sůl a pepř,“ vysvětluje Slovenka Zuzana ve svém nově otevřeném bistru v Rumunské ulici v Praze. Foodtruck už mladému páru nestačil, potřebovali větší prostory pro přípravu jídel a uskladnění potravin, a tak otevřeli rovnou nový podnik.
Zbývá hodina do otevíračky, všichni jsou už na svých místech a připravují se na nával hladových příznivců. Z reproduktorů hraje Notorious B.I.G. a venku před bistrem právě domlouvá Radek společnou akci s Mikem Trafikem, hudebním producentem a DJ skupiny PSH. On sám má restauraci kousek odtud ve Vršovicích.
Mladí Slováci se seznámili na jedné oslavě v Praze před čtyřmi lety a od té doby spolu žijí na Letné. Zuzana tenkrát pracovala jako skautka v modelingové agentuře a Radek se zase živil jako manažer fotostudia. U obou ale došla jejich práce v kanceláři do takové fáze, kdy si řekli, že už nemá smysl v ní dál pokračovat. A protože vaření bylo odjakživa jejich velkým koníčkem, a Radek je navíc vyučený kuchař, rozhodli se, že se u plotny zkusí uživit.
Impulzy otevřít podnik navíc přicházely i z řad jejich kamarádů, které manželé často zvali na večeře k sobě domů. „Dlouho jsme hledali prostory, ale nic se nám nelíbilo. Všechno bylo finančně nevýhodné. Jednoho dne jsme ale natrefili na inzerát s prodejem foodtrucku a v tu chvíli nám došlo, že to je přesně to, co hledáme,“ popisují zakladatelé netradičního fastfoodu, kteří léta toužili po svobodě a cestování, a právě mobilní bistro všechny tyto parametry splňovalo.
„Začínali jsme před rokem s téměř nulovým rozpočtem. Jen na koupi vozu padlo tenkrát 150 tisíc. Potřebovali jsme také dokoupit kuchyňské vybavení a sehnat potřebná povolení. Byly to krušné časy, neměli jsme skoro ani zaplacení nájmu,“ vzpomíná drobná blondýnka, jež se sama několik let živila modelingem.
Rozhodli se, že svým zákazníkům budou nabízet burgery z kachních stehýnek nebo trhaného vepřového podle receptury Radkovy matky, která maso doma často vařila. Do nabídky zařadili také vegetariánské burgery s halloumi a salsou z pečených paprik. „Street food dělá kdekdo, ale jen pár lidí tak jako my. Třeba salsu si vyrábíme vlastní, a dokonce si necháme péct i speciální briošky,“ říká Zuzana, která chce ostatním dokázat, že rychlé občerstvení se dá dělat jinak, poctivě.
Přesně před rokem se zúčastnili první venkovní akce – Street Food Festivalu na Nákladovém nádraží Žižkov. Místo úspěchu ale přišlo zklamání. „Organizátoři nám přislíbili účast několika tisíc lidí, nakonec přišla jen polovina a my měli nachystáno na 500 porcí burgerů. Nakonec se prodalo jen sto a zbytek jsme rozdali bezdomovcům,“ popisuje těžké začátky dvojice, která tenkrát začínala bez zaměstnanců a jakékoliv reklamy.
Dnes už nemají problém s tím, když nějaké jídlo zbude. Můžou ho prodat v nové kamenné provozovně na Vinohradech. A ani reklamu nepotřebují. „Od začátku fungujeme na ústním doporučení. Když u nás někomu chutná, je jisté, že nás doporučí dál,“ popisuje spolumajitelka bistra, ze kterého by ráda jednou udělala franšízu.
A zdá se, že jsou na dobré cestě. Za čtyři dny si jen s Foodtruckem dokážou vydělat i 150 tisíc korun, přičemž nejvíce prostředků proudí ze zahraničních jídelních festivalů. Tam totiž mohou prodávat své pochoutky i dvakrát dráž.
Čerství novomanželé si za dva roky vybudovali stálou klientelu, která je na akcích cíleně vyhledává. Najdou u nich nejen „kvalitní prasečinky“, ale také hudební mixy od českých DJ. Teď je třeba můžete potkat po boku Indy&Wiche na tour po českých městech a v srpnu třeba na Highjumpu nebo v backstagi Hip Hop Kempu, kde budou zajišťovat catering pro interprety.
DJ Wich s burgerem Salt ‚n‘ Pepa
„Práce v gastronomii je náročná, ještě jsme se nezastavili. Máme hodně stresu, ale nechceme přestat. Naopak, děláme to, co nás baví. Je to motor, který nás žene dál,“ uzavírá dvojice, do jejíž garáže by měl už brzy přibýt také Foodtruck no. 2.