V poslední době se o emoční inteligenci mluví čím dál víc. Ukazuje se totiž, že čím vyšší emoční inteligenci máte, tím jste mezi ostatními oblíbenější a pravděpodobně máte i větší kariérní úspěch.
Ta dvě kouzelná slova totiž stojí například za tím, že se umíte ovládat, řídit ostatní nebo jste empatičtí. A i když se s ní nemusíte narodit, můžete se ji naučit.
Čtěte také: 9 důvodů, proč vás ostatní nesnáší aneb Jak se stát sympaťákem roku
Máme pro vás proto pět jednoduchých znaků, podle kterých poznáte, jestli jste ti šťastnější, a pokud ne, tak jak si ji v každodenních situacích natrénujete:
1. Zvládáte kritiku
Charakteristickým znakem vysoké emoční inteligence je sebeuvědomění. Tedy to, že rozumíte tomu, co se ve vás děje, konkrétně co vás štve, dělá vás šťastným, co vás nudí nebo zajímá.
Z toho vyplývá, že jste schopní sami sebe upřímně zhodnotit, a když se vám dostane kritiky, zpracujete ji, aniž byste ji popírali, obviňovali ostatní, vymlouvali se nebo se cítili úzkostně.
Jednoduše ji berete jako fakt, který je třeba zaznamenat, zanalyzovat a opravit.
Rozhodně tak neříkáte věty typu: „Ve své prezentaci nevidím žádný problém, a pokud se vám nelíbila, je to váš problém, a ne můj.“ Nebo: „Dobře, moje prezentace nebyla dobrá, ale pokud chcete vědět proč, zeptejte se účetního oddělení, proč mému týmu nebyli schopní dodat včas ta správná data.“
Naopak lidé s emoční inteligencí se budou empaticky ptát „Proč mě tento člověk kritizuje a co to znamená pro náš pracovní vztah?“ nebo se na problém dívají analyticky a snaží se krok po kroku zjistit, co přesně se stalo špatně.
2. Máte otevřenou mysl
To, že si uvědomujete sami sebe, vede k tomu, že automaticky neodmítáte nápady nebo názory jen proto, že se liší od těch vašich.
Na jinakost tak nereagujete okamžitým soudem a mezi ostatními jste oblíbení, protože za vámi můžou přijít, když potřebují poradit nebo se vyzpovídat.
To ale neznamená, že byste tolerovali negativní a nepřátelské kolegy nebo se se všemi celý den vybavovali. Máte „jen“ talent na to, abyste ostatním pomohli dát rychle věci do pořádku.
3. Jste dobří posluchači
Lidé s emoční inteligencí umějí oddělit své emoce od schopnosti naslouchat, zůstávají otevření a poslouchají, co se jim říká. Mají totiž rozvinutou posluchačskou strukturu, která jim umožňuje oddělit fakta od interpretací a reakcí.
4. Nevyhýbáte se pravdě
I když emoční inteligence spočívá ve vnímání emocí ostatních, neznamená to, že neumíte říct pravdu.
Když je to třeba, pravdu nezměkčujete ani se jí nevyhýbáte, protože si uvědomujete, že někdy je potřeba říct i ty nepříjemné věci jako: „Pavle, musím si s tebou o něčem promluvit a snad chápeš, že to dělám pro tvoje dobro. Protože jestli na svém chování/stylu práce nezapracuješ, je dost možné, že tě vyhodí.“
5. Když uděláte chybu, omluvíte se
Místo toho, abyste investovali vzácný čas do dokazování, že máte pravdu, když ji nemáte, se jednoduše raději omluvíte.
Místo výmluv nabídnete jednoduchou, upřímnou omluvu, která vás vrátí zpět do sedla a zní nějak takto: „Omlouvám se, řekl jsem to špatně a vyznělo to, jako bych na tebe útočil, a to jsem nechtěl. Můžu to zkusit vysvětlit znovu?“