Počet zaměstnanců automobilky Rolls-Royce se oproti roku 2017 zvýšil o 300 tisíc. Všichni bydlí přímo v areálu automobilky v Goodwoodu na jihu Anglie. A bzučí.
Rolls-Royce totiž v roce 2018 odstartoval produkci vlastního medu, na jehož výrobě na pozemcích firmy od jara do podzimu pracuje aktuálně už 300 tisíc včel. A výsledek jejich práce je prý stejně dokonalý jako auta slavné značky. I proto dostal název Rolls-Royce of Honey, česky Rolls-Royce mezi medy.
Včely mají plně k dispozici především sedmnáct hektarů pozemku s divoce rostoucími stromy, květinami a keři, ale i víc než tři hektary zazeleněných střech budov závodu, které jsou největší v Británii. Opustit brány a vyletět do volné krajiny západního Sussexu ale včelám samozřejmě nikdo nebrání. A to ani během pracovní doby.
Z výprav zpět do okolí se pak vracejí do šestice úlů, které zdobí ručně vyráběné kovové jmenovky. Na pěti z nich jsou názvy nedaleko vyráběných modelů, tedy Phantom, Wraith, Ghost, Dawn a Cullinan. Poslední úl pak dostal označení Spirit of Ecstasy, což je ikonická soška, která zdobí kapotu každého vozu Rolls-Royce.
Důležitost této armády okřídlených zaměstnanců je tak zásadní, že získali i přímé zastoupení v představenstvu automobilky. Jejich vyslancem je Richard Carter, který k povinnostem ředitele globální komunikace firmy přibral ještě funkci hlavního včelaře. Jestli je placená, o tom automobilka mlčí.
Je ale dost pravděpodobné, že Carter žádný finanční bonus za práci se včelami nedostává. A počítat s tím nemá ani pětice z řad zaměstnanců automobilky, kterou firma pro práci se včelami aktuálně hledá. Rolls-Royce jim slibuje „jen“ zaškolení od profesionála a veškeré potřebné vybavení.
Odměnou za včelaření, kterému se budou moct věnovat ve volném čase a o víkendech, jim tak má být hlavně pocit, že pracují na něčem ještě vzácnějším, než jsou auta Rolls-Royce. Zatímco loňská produkce medu totiž tvořila jen 200 sklenic, Rolls-Royce v roce zasaženém covidem-19 prodal 3756 aut. To mimochodem znamená čtvrtinový propad oproti roku 2019, kdy automobilka zákazníkům dodala rekordních 5152 limuzín.
Letošek by tak měl být pro Rolls-Royce opět rokem růstu a vzhledem k tomu, že o padesát tisíc narostl i počet včel, nemusel by se týkat jen výroby aut. I tak ale Rolls-Royce of Honey zůstane naprostou exkluzivitou.
Možnost ochutnat výsledek práce včel totiž dostanou jen zákazníci, kteří si do Goodwoodu přijedou nakonfigurovat své auto. To znamená, že tahle ochutnávka je vyjde přinejmenším na necelých osm milionů korun. Tolik totiž stojí nejlevnější model Rolls-Royce Ghost.