Zaměstnanci newyorského metropolitního muzea zažívají každé první květnové pondělí svátek, jaký nemá nikde na světě obdoby. Přezdívají mu den Anny Wintour, alespoň to tvrdí Amy Odell, někdejší blízká spolupracovnice této šéfredaktorky amerického časopisu Vogue a autorka její biografie.
Vstupenka na akci měla být letos oproti loňskému roku dražší o 20 tisíc dolarů. Návštěvníky tedy vyšla na více než milion korun. Každého pořizovatele vstupenky přitom musí Anna Wintour osobně schválit.
Tématem eventu je vždy honosná výstava, která byla letos věnovaná jediné módní osobnosti – návrháři Karlu Lagerfeldovi. Mimo jiné díky tomu zažil trh s vintage luxusním oblečením od tohoto tvůrce opravdové žně.
Celebrity a další influenceři, kteří plánovali svou účast na MET gala, měli volat dlouhé měsíce dopředu takzvaným dealerům módy. Problém tkvěl v tom, že Anna Wintour, pořadatelka celé pompézní události, své hosty nabádala k tomu, aby přišli oblečeni jinak než v černé. Jenže většina Lagerfeldovy tvorby pro Chanel byla právě v tomto odstínu.
Majitel butiku Pechuga Vintage v Los Angeles, který obléká třeba modelku Emily Ratajkowski, pro Financial Times řekl, že osobně například měsíce sháněl zlatou róbu od Lagerfelda, kterou navrhl pro focení s Lindou Evangelistou v roce 1995.
Na trhu s módou z druhé ruky vzrostl díky plesu MET gala zájem také o modely, které Lagerfeld navrhl pro Balmain, Jeana Patou, Fendi, Valentino či Chloé, módní domů, kde byl kreativním ředitelem dokonce dvakrát.
Zaměstnanci aukčního domu Kerry Taylor pro Financial Times prozradili, že šaty od Lagerfelda pro Chloé, se před třemi lety prodaly za téměř 300 tisíc korun. Nyní by podle nich byla cena výrazně vyšší, protože by spolu nesoutěžily muzejní instituce, jako tomu bylo v roce 2020, ale fyzické osoby.
Bohatství je tedy stejně důležitou přísadou MET gala jako móda a umění. A to nejen kvůli dnešní astronomické ceně samotného lístku, který v roce 1948, kdy se konal první ročník, stál jen zhruba tisíc korun, ale také kvůli vlivu, jaký má komerce na vysoké umění.
Na jedné straně jsou zde herci a herečky, hudebníci či modelky, ale také influenceři, o kterých Anna Wintour ještě před lety tvrdila, že ve Vogue nemají co dělat. Na straně druhé zisk, který za jeden jediný večer Metropolitní muzeum získá. Loni to bylo 17, 4 milionů dolarů.
Na paradox, kdy MET gala přestalo být přehlídkou módy a umění a stalo se pouhou show pro paparazzi a sociální sítě, zřejmě chtěla upozornit i politička Alexandria Ocasio-Cortez, která na akci dorazila v roce 2021 v šatech s nápisem „Tax the Rich“.
Politička se ale kvůli incidentu zapletla do soudního sporu, protože využila služeb zápůjčky šperků, tvorby účesu, líčení a přijala dárky spojené s účastí na plese, což má být v rozporu s etickým kodexem americké Sněmovny reprezentantů.
I kontroverze nicméně dokáže do Metropolitního muzea přilákat nové návštěvníky. Na sociálních sítích má přes 11 miliónů fanoušků a všichni zřejmě nebudou erudovaní znalci umění.
S myšlenkou zorganizovat MET gala přišla módní publicistka Eleanor Lambert, která byla také zakladatelkou newyorského týdne módy. Anna Wintour akci hostí od roku 1995. Téma večírku i výstavy vytváří s hlavním kurátorem muzea Andrew Boltonem a musí ho odsouhlasit ředitel i prezident instituce. Celý proces výběru může trvat dokonce rok.
Pokud chcete být součástí fantaskního večírku, můžete tak učinit i bez souhlasu Anny Wintour. Americký Vogue ve spolupráci s Metropolitním muzeem vydal publikaci, která mapuje nejen róby, ale také výstavy zde pořádané za poslední čtyři roky. Kniha stojí skoro stejně jako lístek na vůbec první MET gala – 1490 korun.