Světový trh s destiláty mírně roste, konkrétně o 1,8 procenta v roce 2018 na celkových 2,4 miliardy beden (standardně se počítá 12 krát 0,75 litru, tedy 9 litrů alkoholu na bednu). V podstatě jedinou kategorií, která neposílila, jsou rumy. Násobně rychleji, i když z výrazně menšího základu, rostou kategorie prémiových a superprémiových destilátů. Především mileniálové – ovšem zdaleka nejen oni – raději pijí méně, zato kvalitnější nápoje.
Jaké typy alkoholu letí nahoru?
Zjednodušeně řečeno mnozí ochotně sáhnou po rukodělném ginu a budou debatovat o specifických kvalitách různých šarží od Žufánka či Monkey 47 (jako guilty pleasure si na tajňačku nalijí Hendrick’s, jehož prodeje letí nahoru dvouciferným tempem a produkce už znatelně překročila milion beden) a o tom, který tonic je k nim nejlepší, než aby za stejné peníze koupili mnohem víc průmyslového ginu a tonic v dvoulitrové petce.
Příklon ke kvalitě je pozitivní tendence, se kterou se velké značky vyrovnávají po svém – speciálními „limitovanými“ šaržemi (často ve velikosti několikaroční produkce menší rodinné palírny, ale marketing dokáže své) i akvizicemi populárních menších producentů. Přívlastek craft se u destilátů skloňuje čím dál častěji, ostatně stejně jako třeba u piva. Opět hlavně mladší konzumenti kladou důraz na transparentní původ surovin (ideálně z udržitelných zdrojů) i způsob vzniku pálenky. Mileniálové táhnou také další trend, kterým jsou nízkoalkoholické nebo vyloženě nealkoholické koktejly, pro něž je třeba vhodný základ.
Poslední léta zaznamenala obří boom ginu – a zatím to nevypadá, že by trend výrazně zpomaloval. Objevuje se čím dál víc ochucených a jinak ozvláštněných variant za použití stále exotičtějších bylin a ulítlejších stylů. Riziko přesycení trhu je tu ovšem velké a někteří milovníci charakterního ginu si už začínají klepat na čelo.
Podobným specialitám ale hraje do karet i to, že na síle začínají nabírat také těžko zařaditelné hybridní nápoje mimo obvyklé škatulky, předpřipravené mixy vodky se šumivým vínem či „rumquila“. Možnosti jsou neomezené.
Vyloženě trendy začíná být – díky legalizaci na mnoha velkých trzích, jakými jsou Kanada a některé části USA – konopí coby součást různých nápojů. Legislativně je kombinace marihuany s destiláty stále poněkud ošemetná, ale velcí hráči v nápojovém a alkoholovém byznysu, skupiny typu Constellation Brands či Diagea, investují stovky milionů dolarů do pěstíren konopí a jeho zpracování.
Světlá budoucnost patří destilátům postaveným na agáve, do kurzu se dostává craft tequila. Ale snad ještě větší pozornost budí kouřový mezcal.
Donedávna byl dotaz na mezcal v baru věcí spíš neobvyklou, dnes už je běžnější požádat o srovnávačku různých druhů nebo koktejl na něm postavený. Jde stále o malou kategorii, produkce se zde nepočítá na miliony beden jako u jiných destilátů, ale právě kouzlo menších šarží a unikátních aromatických a chuťových projevů mezcalu velmi pomáhá.
Popularita samozřejmě znamená i to, že svými akvizicemi palíren do byznysu s mezcalem naskakují nadnárodní firmy jako Bacardi, Pernod Ricard či Diageo. To pro začátek znamená snadnější vstup na další trhy díky zavedeným distribučním kanálům a lepší dostupnost po celém světě. Jak se to podepíše na kvalitě, ukážou následující roky.
Pokud se oprostíme od malých šarží a zaměříme se na první desítku nejprodávanějších destilátů na světě, pak pro běžného domácího konzumenta bude důvěrně známá asi jediná značka, vodka Smirnoff (ze stáje Diagea) na pátém místě s přibližně 26 miliony prodaných beden. První místo dlouhodobě patří značně Jinro a korejskému destilátu soju s téměř 77 miliony beden – a na této pozici se jistě dlouho nic nezmění. V první desítce, konkrétně na třetím místě, najdeme další soju, tentokrát značku Chum Churum.
Top 10 obsahuje také hned čtyři značky indické whisky, brandy Emperador, gin Ginebra San Miguel a rum Tanduay. Teprve od jedenáctého místa žebříčku se začínají ve větší míře objevovat nám dobře známá jména – skotská whisky Johnnie Walker na jedenáctém, rum Bacardí na dvanáctém, americká whiskey Jack Daniel’s na patnáctém, rum Captain Morgan na šestnáctém či vodka Absolut na sedmnáctém místě.
Na zdraví!