Světový trh s destiláty mírně roste, konkrétně o 1,8 procenta v roce 2018 na celkových 2,4 miliardy beden (standardně se počítá 12 krát 0,75 litru, tedy 9 litrů alkoholu na bednu). V podstatě jedinou kategorií, která neposílila, jsou rumy. Násobně rychleji, i když z výrazně menšího základu, rostou kategorie prémiových a superprémiových destilátů. Především mileniálové – ovšem zdaleka nejen oni – raději pijí méně, zato kvalitnější nápoje.
Jaké typy alkoholu letí nahoru?
Zjednodušeně řečeno mnozí ochotně sáhnou po rukodělném ginu a budou debatovat o specifických kvalitách různých šarží od Žufánka či Monkey 47 (jako guilty pleasure si na tajňačku nalijí Hendrick’s, jehož prodeje letí nahoru dvouciferným tempem a produkce už znatelně překročila milion beden) a o tom, který tonic je k nim nejlepší, než aby za stejné peníze koupili mnohem víc průmyslového ginu a tonic v dvoulitrové petce.
Příklon ke kvalitě je pozitivní tendence, se kterou se velké značky vyrovnávají po svém – speciálními „limitovanými“ šaržemi (často ve velikosti několikaroční produkce menší rodinné palírny, ale marketing dokáže své) i akvizicemi populárních menších producentů. Přívlastek craft se u destilátů skloňuje čím dál častěji, ostatně stejně jako třeba u piva. Opět hlavně mladší konzumenti kladou důraz na transparentní původ surovin (ideálně z udržitelných zdrojů) i způsob vzniku pálenky. Mileniálové táhnou také další trend, kterým jsou nízkoalkoholické nebo vyloženě nealkoholické koktejly, pro něž je třeba vhodný základ.
Poslední léta zaznamenala obří boom ginu – a zatím to nevypadá, že by trend výrazně zpomaloval. Objevuje se čím dál víc ochucených a jinak ozvláštněných variant za použití stále exotičtějších bylin a ulítlejších stylů. Riziko přesycení trhu je tu ovšem velké a někteří milovníci charakterního ginu si už začínají klepat na čelo.
Podobným specialitám ale hraje do karet i to, že na síle začínají nabírat také těžko zařaditelné hybridní nápoje mimo obvyklé škatulky, předpřipravené mixy vodky se šumivým vínem či „rumquila“. Možnosti jsou neomezené.
Vyloženě trendy začíná být – díky legalizaci na mnoha velkých trzích, jakými jsou Kanada a některé části USA – konopí coby součást různých nápojů. Legislativně je kombinace marihuany s destiláty stále poněkud ošemetná, ale velcí hráči v nápojovém a alkoholovém byznysu, skupiny typu Constellation Brands či Diagea, investují stovky milionů dolarů do pěstíren konopí a jeho zpracování.
Světlá budoucnost patří destilátům postaveným na agáve, do kurzu se dostává craft tequila. Ale snad ještě větší pozornost budí kouřový mezcal.
Donedávna byl dotaz na mezcal v baru věcí spíš neobvyklou, dnes už je běžnější požádat o srovnávačku různých druhů nebo koktejl na něm postavený. Jde stále o malou kategorii, produkce se zde nepočítá na miliony beden jako u jiných destilátů, ale právě kouzlo menších šarží a unikátních aromatických a chuťových projevů mezcalu velmi pomáhá.
Popularita samozřejmě znamená i to, že svými akvizicemi palíren do byznysu s mezcalem naskakují nadnárodní firmy jako Bacardi, Pernod Ricard či Diageo. To pro začátek znamená snadnější vstup na další trhy díky zavedeným distribučním kanálům a lepší dostupnost po celém světě. Jak se to podepíše na kvalitě, ukážou následující roky.
Pokud se oprostíme od malých šarží a zaměříme se na první desítku nejprodávanějších destilátů na světě, pak pro běžného domácího konzumenta bude důvěrně známá asi jediná značka, vodka Smirnoff (ze stáje Diagea) na pátém místě s přibližně 26 miliony prodaných beden. První místo dlouhodobě patří značně Jinro a korejskému destilátu soju s téměř 77 miliony beden – a na této pozici se jistě dlouho nic nezmění. V první desítce, konkrétně na třetím místě, najdeme další soju, tentokrát značku Chum Churum.
Jintro soju
Chum Churum soju
Top 10 obsahuje také hned čtyři značky indické whisky, brandy Emperador, gin Ginebra San Miguel a rum Tanduay. Teprve od jedenáctého místa žebříčku se začínají ve větší míře objevovat nám dobře známá jména – skotská whisky Johnnie Walker na jedenáctém, rum Bacardí na dvanáctém, americká whiskey Jack Daniel’s na patnáctém, rum Captain Morgan na šestnáctém či vodka Absolut na sedmnáctém místě.
Na zdraví!