Firma Michael Kors vyrábí hezké kabelky. Nestojí moc, jsou šik a jsou světoznámé. Mají jenom jednu vadu. Ve Spojených státech, kde se zrodily, přestávají jít na odbyt. Michael Kors totiž udělal zásadní chybu. Vyrábí luxusní věci a zároveň chce, aby je nosili všichni. To se mu sice povedlo, ale jeho kabelky kvůli tomu ztrácejí prestiž. Bohatá klientela o takové zboží nemá zájem. A americkému impériu s módními doplňky by se to mohlo stát osudným.
Na první pohled to nevypadá tak špatně. Poslední čtvrtletí bylo pro Korse ještě velmi obstojné: skoro třetinový nárůst tržeb oproti předešlému roku a čtvrtinové navýšení zisků. Jiní maloobchodníci by mohli závidět. Jenže růst začíná zpomalovat a na letošek už nejsou vyhlídky moc dobré. „Stal se obětí vlastního úspěchu. Výjimečně rychle rostl a jeho kabelky se dostaly k širokému publiku. Ztratily tak punc exkluzivity, který je pro luxusní značky nezbytný,“ napsal o příběhu módního guru Washington Post. Drahá značka je cool, když ji má jen hrstka lidí.
![MICHAEL Michael Kors kabelka DONE](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2015/02/MICHAEL-Michael-Kors-kabelka-DONE.jpg)
Přitom ještě před pár lety se zdálo, že je vše na dobré cestě. Vánoční večírek roku 2011 musel být u Korse parádní, protože bylo co slavit. Společnost tehdy vstoupila na burzu, od investorů vybrala skoro miliardu dolarů a akcie zamířily strmě vzhůru. Party pokračovala, jak skokově přibývalo kamenných obchodů. V roce 2011 jich bylo 231, loni už 703. Pak se ale perfektně rozeběhnutý stroj začal zadrhávat. Během posledních několika měsíců se investoři zbavují akcií s kódem Kors a jejich kurz rychle padá.
![michael kors akcie done](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2015/02/michael-kors-akcie-done.png)
Interaktivní verzi grafu najdete na Yahoo Finance.
Michael Kors v tom ale není sám. Podobné problémy mají i jiní výrobci. Ralph Lauren, Calvin Klein i Tommy Hilfiger už zjistili, že lidé chtějí za luxus pořádně zaplatit. A když jim ho dáte levně, odejdou ke konkurenci. Třeba Calvin Klein už zvedá ceny džínů, aby přilákal bohaté zákazníky.
V Evropě a Japonsku by Kors mohl ještě situaci zachránit. Tady se jeho zboží stále skvěle prodává. Nesmí ale vsadit na všudypřítomnost jako v Americe. Jinak budou jeho kabelky zajímavé jen pro lovce slev, a ne pro burzovní hráče.
O módě čtěte také:
Příběh slavné návrhářky, která se stala ženou, jakou vždycky chtěla být
Louis Vuitton má v Praze nový obchod. Tady je 5 zajímavostí nejen pro shopaholiky