Firma Michael Kors vyrábí hezké kabelky. Nestojí moc, jsou šik a jsou světoznámé. Mají jenom jednu vadu. Ve Spojených státech, kde se zrodily, přestávají jít na odbyt. Michael Kors totiž udělal zásadní chybu. Vyrábí luxusní věci a zároveň chce, aby je nosili všichni. To se mu sice povedlo, ale jeho kabelky kvůli tomu ztrácejí prestiž. Bohatá klientela o takové zboží nemá zájem. A americkému impériu s módními doplňky by se to mohlo stát osudným.
Na první pohled to nevypadá tak špatně. Poslední čtvrtletí bylo pro Korse ještě velmi obstojné: skoro třetinový nárůst tržeb oproti předešlému roku a čtvrtinové navýšení zisků. Jiní maloobchodníci by mohli závidět. Jenže růst začíná zpomalovat a na letošek už nejsou vyhlídky moc dobré. „Stal se obětí vlastního úspěchu. Výjimečně rychle rostl a jeho kabelky se dostaly k širokému publiku. Ztratily tak punc exkluzivity, který je pro luxusní značky nezbytný,“ napsal o příběhu módního guru Washington Post. Drahá značka je cool, když ji má jen hrstka lidí.
Přitom ještě před pár lety se zdálo, že je vše na dobré cestě. Vánoční večírek roku 2011 musel být u Korse parádní, protože bylo co slavit. Společnost tehdy vstoupila na burzu, od investorů vybrala skoro miliardu dolarů a akcie zamířily strmě vzhůru. Party pokračovala, jak skokově přibývalo kamenných obchodů. V roce 2011 jich bylo 231, loni už 703. Pak se ale perfektně rozeběhnutý stroj začal zadrhávat. Během posledních několika měsíců se investoři zbavují akcií s kódem Kors a jejich kurz rychle padá.
Interaktivní verzi grafu najdete na Yahoo Finance.
Michael Kors v tom ale není sám. Podobné problémy mají i jiní výrobci. Ralph Lauren, Calvin Klein i Tommy Hilfiger už zjistili, že lidé chtějí za luxus pořádně zaplatit. A když jim ho dáte levně, odejdou ke konkurenci. Třeba Calvin Klein už zvedá ceny džínů, aby přilákal bohaté zákazníky.
V Evropě a Japonsku by Kors mohl ještě situaci zachránit. Tady se jeho zboží stále skvěle prodává. Nesmí ale vsadit na všudypřítomnost jako v Americe. Jinak budou jeho kabelky zajímavé jen pro lovce slev, a ne pro burzovní hráče.
O módě čtěte také:
Příběh slavné návrhářky, která se stala ženou, jakou vždycky chtěla být
Louis Vuitton má v Praze nový obchod. Tady je 5 zajímavostí nejen pro shopaholiky