Deset let. Tak dlouho je na trhu butik s vůněmi, krémy, líčidly a dalšími doplňky pro fajnšmekry. Concept store Ingredients změnil pro řadu Čechů jejich přístup k parfémům. Dokázal totiž jako první propojit parfémy s vytříbeným interiérem i samotnou vizuální prezentací obchodu.
Majitelé a zakladatelé Jakub Kopčák a Lukáš Loskot chtěli výročí oslavit specificky. Bez velkolepého večírku, zato s objektem, který si může pořídit každý jejich klient či příznivec – vlastním parfémem.
„Pro spolupráci jsme přizvali zakladatele značky Maison Crivelli Thibauda Crivelliho. Poznali jsme ho už před třemi lety, když nám do Prahy přijel představit svou značku. Okamžitě jsme si porozuměli, protože je nejen perfekcionista jako my, ale také cestovatel a polyglot,“ vzpomíná Jakub Kopčák.
Domluvili se, částečně v nadsázce, že pokud v Ingredients budou nabízet jeho vůně, musí pro concept store namíchat jeho vlastní. „Vývoj trval rok a byl poměrně bolestivý. Thibaud Crivelli figuroval jako kreativní poradce. Měli jsme představu, aby parfém zachycoval esenci Ingredients,“ vysvětluje Jakub Kopčák.
Zároveň to nesměla být vůně příliš netradiční a nepřístupná, nýbrž taková, která osloví ženy i muže napříč generacemi. Tak aby oslovila různorodé spektrum klientů.
Trojice nakonec vystřídala tři parfuméry, základ vůně tvoří vzorek, který Kopčák s Loskotem označili jako „úžasně zvláštní“, zároveň se pak ale parfém nazvaný jednoduše Ingredients 07/2012 ubírá přístupnějším směrem.
Nedozvíte se ale, co ho tvoří. Složení zůstává tajné, protože do vůně se můžete zamilovat, i když její složení zůstává skryté. Není to prázdné gesto, jako zkušení obchodníci s parfémy Kopčák s Loskotem tuší, že jejich zákazníky dokáže odradit už jen název nebo složka, kterou nemusí. „Lidé přicházejí s předsudky vůči určitým ingrediencím. Toho se vyvarujeme, když je neprozradíme.“
Tajný parfém testovali zaměstnanci a blízký okruh přátel. Mise byla, aby je zastavovali lidé na ulici a ptali se, co je to za vůně. „A tak se také dělo, ačkoli jsem úspěch vlastně nečekal, protože proces vzniku byl tak náročný a chtěl jsem ho v polovině vzdát,“ přiznává Kopčák, který tvrdí, že ještě před uvedením samotné vůně museli „učinit milion rozhodnutí“.
Parfém Ingredients 07/2012 se bude prodávat také v rámci parfémového domu Maison Crivelli a otevírá speciální edici. Další spolupráce bude následovat s britským obchodním domem Harrod’s.
Prozradit byť jedinou složku vůně ale Jakub Kopčák tvrdošíjně odmítá. „Je namíchaný tak, že to prostě neuhodnete. Musí vám stačit popis, že je to parfém dřevitý, s vysokou koncentrací, takže dlouho vydrží,“ usmívá se tajuplně.
Díky spolupráci s Maison Crivelli se parfém Ingredients vyráběl v proslulých laboratořích Givaudan a byly v něm použity složky, které se podle Kopčáka „nedají okopírovat“.
Důvodem, proč je vlastní parfém Ingredients vyroben v koncetraci Extrait de Parfum, je mimo jiné záměr, aby potěšil samotné nositele, kterým se pak nestane, že svůj parfém už necítí. Celodenní výdrž může ale také nalákat nové potenciální klienty, kteří ho snadno ucítí.
Na to, jaký je parfém na vlastní kůži, si ale musíme počkat do července, kdy bude uveden. Nedá mi, abych se muže, který zná složky snad většiny parfémů na světě, nezeptala, zda „má ještě smysl dělat další parfémy, když už je jich na světě tolik“. „Ano, ale musíte být trpěliví během procesu. Originalita a kvalita vzniká, když máte dost času a nechcete jen tak něco vychrlit,“ uzavírá.
Už pro tento přístup se prý proto nedá očekávat, že by Ingredients chtělo v budoucnu namíchat nějakou další vůni.