Dávno předtím, než se stalo názvem streetstylového brandu, žilo heslo Life is Porno coby hláška party kamarádů. Aby svou soudržnost stvrdili, nechali si ta tři slova všichni vytetovat pod trenýrky. Těch pár kamarádů žilo a tvořilo v holešovické Porno Ville, kde se sdružovali umělci a streetartisti, a z jejich společné snahy vznikla značka, jejíž název dnes uvidíte hlavně na oblečení pro mladou generaci. Aktivit má však LiP mnohem víc, protože život je… Však vy víte co.
Mít na sobě oblečení s nápisem I love porno mohlo budit rozruch, zvlášť v době vzniku značky v roce 2012, kdy lidi nebyli ještě na podobné provokativní slogany zvyklí. Ostatně městský úřad, kam se partička mladých umělců nahrnula, odmítl značku do obchodního rejstříku registrovat s odůvodněním, že „se příčí dobrým mravům“. Papírově tak fungují jako Forbidden s.r.o. A mít na sobě cosi zakázaného, to je přece lákadlo.
Ručně pomalované kšiltovky z limitovaných edicí, na které si dnes brousí zuby podstatně víc lidí, než na kolik se nakonec dostane, si nejdřív umělci malovali pro sebe. Jenže čepice byly natolik chytlavé, že jejich okolí začaly bavit, a to šířilo povědomí o značce dál, až vyrostla do dnešních dimenzí. A mimo hranice pokrývek hlavy. Po každé nové kolekci se většinou zapráší pár minut poté, co se objeví online. Slušný úspěch kluků, kteří se nejdřív chtěli jen tak bavit.
Každý z nich dělá to své: David Kačírek se věnuje malbě a Radek Karko natáčí videa, ale oba se momentálně věnují hlavně filmové produkci pod hlavičkou společnosti LIP Production. Jádro firmy tvoří Jozef Dian, jehož parketou je street art, a Martin Hrnčiar, který je hlavou značky. „Každý z nich má jinou schopnost, jiné myšlení a možná i jinou motivaci, ale dohromady mají jeden cíl – být svými pány a bez zábran vyjádřit, co a jak to cítí,“ tvrdí vodní slalomář Vavřinec Hradilek, asi nejznámější tvář značky.
Čtěte také: Konec levného oblečení? Příběh ženy, která chce změnit módu k lepšímu
Ta obchodnická patří Hrnčiarovi, který má pro takovou roli předpoklady. Do podnikání byl nastartovaný od mládí a nemohl se dočkat osmnáctin, po kterých si konečně mohl pořídit živnostenský list pro rozjezd svého prvního projektu – internetového skateshopu. Později při studiu vysoké školy pracoval jako promotér pro Red Bull, kde měl na práci kreativní projekty, a začal stoupat po kariérním žebříčku, až se dostal do momentu, kdy se musel rozhodnout: buď pokračovat v úspěšně rozjeté dráze, nebo to risknout a začít budovat něco vlastního.
U „rudého býka“ měl Hrnčiar sice jistotu a parádní plat, ale něco mu přece jen práce nabídnout nemohla. „Štvalo mě, že jsem byl vázaný na něco, co jsem nevybudoval. Jen jsem prodával svoje nápady,“ vzpomíná, a tak se rozhodl vyměnit vysoký standard pětihvězdičkových hotelů za nejistotu a vzrušení podnikání. „Ze světa vysokých budgetů jsem se dostal do světa no budgetů,“ říká. „V tom je krása startupů – udělat velkou věc svým stylem za pět korun.“
Ta velká věc vyrostla přímo pod rukama jeho a jeho kolegů a mohla by být ještě větší, jenže filozofií značky není nakrmit poptávku a počítat zisky. „To nejpodstatnější není mít uspokojený odbyt, to má krátkodobý efekt,“ varuje Hrnčiar. „Nechceme dělat masový produkt. Takhle nás to baví.“ A uvědomělý je i v tom, kdo bude brand reprezentovat.
Oblečení s drzým heslem je zatím k dostání ve Varšavě, kde sídlí Central Store, obchod s podobnou filozofii jako LiP. Při nedávné návštěvě New Yorku se byli společníci podívat v desítkách obchodů se streetwearem, ale sítem prošlo jen pár obchodů. „Nechceme viset na věšáku s ostatními značkami,“ má Hrnčiar jasno, že v tak limitovaném množství by se export do USA nevyplatil. „Ten správný čas ještě nenastal,“ říká. „Zároveň ale věřím a myslím si, že přijde.“
A proč taky ne? Vždyť nechat se unášet proudem se značce pokaždé vyplatilo a z někdejšího pramínku je dnes velká řeka plná oddaných fanoušků. Pro ně LiP tento pátek otevírá v pražských Holešovicích základnu Forbidden Spot. Nový domov značky bude fungovat jako místo setkávání, eventů i jako hub pro umělce, sportovce a vyznavače „porního“ přístupu k životu.
„V první řadě je to kreativní prostor pro naši komunitu. Bude tam obchod, galerie našich umělců a „tasting ateliér“ šéfkuchařů projektu Forbidden Taste, takže lidi si tu budou moct dát jídlo i drink,“ zve Hrnčiar do budoucího sídla. „Protože Life is Porno chce komunitě dát taky něco zpět.“
Autorka: Daniela Ešnerová