Spolu s Matějem Chlupáčkem si napůl rozdělili režii šesti dílů nového seriálu Dcera národa. První tři dělal on, zbylé tři Cristina Groșan, oceňovaná rumunsko-maďarská filmařka. Jak se cizinka dostane k takové práci? Jak se režíruje ve dvou? A proč se jí omrzely české dálnice?
Byla zima, jeden z natáčecích dnů minisérie Dcera národa. Antonie Formanová, která hraje hlavní roli Zdeňky Havlíčkové, měla sehrát scénu, v níž v rozčilení dramaticky skočí do jezera.
Jenže neskočila. Nemohla. Jezero bylo zamzrlé. Filmaři museli zavolat tým, který v něm vyřezal díru. Až pak mohla Formanová do ledové vody zamířit.
Dcera národa se natáčela od prosince 2023 do února 2024 a zimní natáčení bylo pro celý tým zkouškou. „Točili jsme venku, měli jsme něco přes osm hodin světla, do nich jsme museli vměstnat scény plánované na dvanáct hodin. Byl to neustálý souboj s časem,“ vybavuje si Groșan.
A pochopitelně ne za zrovna ideálních podmínek: „Do toho bylo klidně minus deset stupňů, pršelo, občas sněžilo, každou chvíli jsme natáčení odkládali.“
Nakonec ale těžké podmínky zvládli – a o výsledku se už můžete přesvědčit i vy, neboť 29. září měl seriál premiéru na platformě Canal+, v příštím roce ho uvede i Česká televize, která minisérii koprodukovala.
Dnes na to už Groșan vzpomíná s úsměvem. „A to se do seriálu ještě nedostala scéna, kdy jsem na Antonii házela vajíčko,“ líčí pobaveně, usazená na baru v pražském hotelu Almanac X Alcron.
V Česku žije přes osm let. Sehnat práci jí pomohl kolega z filmařského prostředí Marek Novák, mimo jiné producent letošní After Party, která se dostala i na benátský festival. Novák propojil Groșan s Klárou Vlasákovou, která napsala scénář k jejímu zatím poslednímu filmu Běžná selhání, v hlavních rolích s Taťjanou Medveckou a Beátou Kaňokovou.
Za drama se sci-fi prvky dokonce získala na festivalu v Benátkách Cenu za nejlepší režii „Autrici under 40 Valentina Pedicini“, určenou pro nejlepší filmařky do čtyřiceti let.
„Byla jsem skeptická k tomu, jak bude český filmový průmysl otevřený filmu s českými herci režírovaném někým ze zahraničí, ale dopadlo to dobře,“ přibližuje Groșan.
Na české scéně se zapsala: V lednu 2023 se jí ozvala producentka Maja Hamplová s nabídkou seriálu zasazeného do doby českého národního obrození.
„Bylo to dobré načasování, protože mě tou dobou televize dost zajímala. Byla jsem smutná z toho, že už lidé tolik nechodí do kin a zajímalo mě, jaké by bylo udělat něco do televize,“ vzpomíná Groșan. „A vtom mi zavolala Maja, že má tenhle projekt, kde mě zaujalo, že to je coming of age příběh ve velmi specifickém historickém období.“
Zatímco osud jednoho z nejznámějších obrozenců Karla Havlíčka Borovského zná každý, jeho dcery nikoli, právě to chtěli tvůrci využít. „Přišlo mi, že její story je zajímavá a plná protikladů,“ říká Groșan. „Žila ve stínu svého otce, nikdo ji neznal, ale díky seriálu to konečně trochu napravujeme.“
S Matějem Chlupáčkem utvořili duo nadaných mladých režisérů, kteří měli příběhu dát šmrnc. Jako vzory uvádějí dobovky typu Dickinson, Veliká, ale i Knick: Doktoři bez hranic nebo filmy Marie Antoinetta a Oklamaný.
„Oba jsme velcí cinefilové, takže se nám snadno hledají vizuální reference,“ poznamenává Groșan. Dělení práce pro ně vyplynulo přirozeně: Chlupáček chtěl točit první díl, Groșan zase toužila mít několik v řadě, a tak si vzala druhou půlku. „Ve skutečnosti jsme ale často byli na lokacích oba a pracovali společně,“ přibližuje.
Natáčení seriálu jí dalo dobrou příležitost důkladně poznat českou zemi, a to když se hledaly vhodné lokace. „Dálnici už nechci vidět,“ pousměje se. „Ale navštívili jsme tolik výjimečných míst! Třeba Jaroměřice nad Rokytnou, nemohla jsem uvěřit, že takové místo existuje. Nové Město nad Metují, exteriéry Trojského zámku… Krásné lokace.“
Díky natáčení se ještě lépe sžila se svým novým domovem. Když jde teď po Praze, pečlivě studuje zmínky o obrozencích.
„Mám ráda Rumunsko i Budapešť, kde jsem studovala. A Praha je vlastně Budapešti dost podobná. Přátelé mi udělali mapu Prahy s maďarskými jmény, kde je jedna strana jako Buda a druhá Pešť,“ vypráví.
A v natáčení v Česku chce pokračovat, už teď chystá s Vlasákovou a Novákem další projekt. „Je tu velká konkurence, inspirativní prostředí. I když by někdo možná nesouhlasil, přijde mi, že tady filmový průmysl funguje zdravě,“ pochvaluje si.