Je to asi jako kdyby slavná newyorská restaurace 21 Club najednou oznámila, že její slavný burger, na který chodil třeba i John F. Kennedy, bude navždy dělat jen z umělého masa. A vlastně nejen burger. Víte co? Nahradí vlastně úplně všechno maso, které má na jídelním lístku.
K podobně radikálnímu kroku se odhodlala slavná automobilka Bentley, která například dodává auta pro královskou rodinu. Značka, která má za sebou šest vítězství ve slavném čtyřiadvacetihodinovém závodě Le Mans a v jejímž voze se v románech Iana Fleminga proháněl agent James Bond.
Luxus, výkon a burácivý zvuk těch nejsilnějších motorů pod kapotou. Část z toho zůstane, ale výkonné osmi- a dvanáctiválcové motory budou brzy minulostí. Do jednoho je vystřídá téměř nehlučný elektromotor bez emisí. Tedy alespoň těch v bezprostředním okolí vozu.
„Bentley se v průběhu jednoho desetiletí změní ze 100 let starého výrobce luxusních automobilů v ukázkový příklad nového, udržitelného a plně etického přístupu k luxusnímu segmentu,“ uvedl výkonný ředitel firmy Adrian Hallmark během prezentace k výročí slavné automobilové značky z hrabství Cheshire. Kromě ukázek výjimečných aut se nezapomnělo zdůraznit, že automobilka má na svých pozemcích úly s 300 tisíci včel a do roku 2030 hodlá v managementu dosáhnout větší rozmanitosti mezi svými zaměstnanci. Ze současných méně než dvaceti procent na třicet. To v praxi znamená dostat do vedení více žen, zaměstnance různých národností, náboženství nebo sexuální orientace.
Ačkoli se rozhodnutí o totálním přechodu na elektřinu v případě Bentley může zdát překvapivé, podle lidí z automobilové branže to tak není. „Bentley je součástí koncernu Volkswagen a ten vzal elektromobilitu za svou klíčovou strategii pro další léta. Proto se všechny koncernové značky tímto tématem zabývají více, než bychom ještě donedávna očekávali. Pokud by byl Bentley samostatnou firmou mimo koncern Volkswagen, zřejmě by takový krok déle zvažoval a pracoval by s více variantami možného směřování,“ uvažuje specialista na automobilový průmysl Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG.
Podle Michala Razima z poradenské firmy PwC je navíc u superprémiových značek viditelný posun od staromilské opulence k jemnější, sofistikované prezentaci bohatství, kterou například Rolls-Royce pojmenovalo „post oppulence“. Zaměření se na přátelskost k životnímu prostředí může být zákaznicky zajímavé i z pohledu odlišnosti. „Elektrifikace není překážkou ani dynamickým vlastnostem, ani luxusu. Tiché a bezvibrační fungování elektromotoru zároveň s okamžitě dostupným vysokým točivým momentem jsou v obecné rovině dobré charakteristiky pohonného ústrojí pro luxusní dopravní prostředek,“ vysvětluje Razim.
K přechodu na elektřinu ale automobilky tlačí i emisní kvóty. Šéfredaktor motoristického magazínu Faster Jakub Rejlek upozorňuje, že náklady na pokuty při nesplnění emisních pravidel se enormně blíží výdělku, takže se výroba aut s velkoobjemovým spalovacím motorem stává čím dál méně výhodná. „Pokud se tedy koncern chce vyhnout placení miliardových pokut v budoucnu, kdy se tyto limity budou postupně zpřísňovat, musí pro to něco udělat,“ dodává Marek Tomíšek z webu fDrive.cz zaměřeného na elektromobilitu. Cesta vedoucí přes hybridy a elektromobily je tak jednoduše logická.
Velkou otázkou je, co na chybějící benzinové motory řeknou zákazníci. Bentley nejspíš udělalo dobře, že jim na přijetí tohoto faktu dalo ještě deset let. Co možná šokuje dnes, za deset let bude víceméně běžné. „Vybrané důležité světové trhy, zejména v Asii, budou stále více zaměřené na nízkoemisní vozidla a elektrifikace se může stát nutností, nikoli preferovanou volbou, a to například vzhledem k možnému zavedení zákazu vjezdu spalovacích aut do vybraných zón,“ vysvětluje Razim z PwC. Zkušenosti z posledních let navíc ukazují, že Evropa do této skupiny bude jistojistě spadat také.
Že se myšlení mění i mezi motoristy, kteří neřeší jen přesun z místa A do místa B, registruje i Jakub Rejlek. „Mám kolem sebe pár kamarádů, kteří mají supersportovní auta a čím dál častěji se ptají na elektrická auta typu Porsche Taycan nebo Audi E-Tron GT,“ říká novinář, podle kterého ale z pohledu elektromobility mají zatím smysl pouze menší městská auta a ne sportovní auta či velká SUV.
Proti tomu ale stojí fakt, že náklady na výrobu elektrického vozu jsou stále značné. U drahých a luxusních vozů se tak snáz schovají do celkové vysoké ceny, což je něco, co u miniauta do města už tak snadno nejde. Například Škoda Auto každý kus elektrického modelu Citigo-e iV dotovala 200 tisíci korun, což u modelu za půl milionu velký smysl nedává. I proto jeho výroba poměrně rychle skončila, ačkoli zákazníků bylo dost.
Vliv na úspěch britského Bentley bude mít samozřejmě i marketingová strategie značky. Ta bude muset být připravena vzdát se zmenšující se skupiny příznivců spalovacích motorů, kteří elektromobily budou odmítat i za deset let. A možná místo nich získat jiné zákazníky, kteří budou od své značky aut očekávat, že se vůči spalovacím motorům radikálně vymezí.
„Podobně své strategie promýšlejí i další výrobci luxusních aut a u některých z nich můžeme podobná prohlášení dříve nebo později očekávat také. Stejně tak ale mohou zůstat menší série speciálů, které u spalovacích motorů zůstanou,“ odhaduje Jan Linhart z KPMG, který nezatracuje ani nástup vodíkových technologií a upozorňuje, že ani spalovací motory neřekly poslední slovo.