Někteří lidé mají talent na rozpoznání dobré příležitosti a využití mezery na trhu. Jedním z takových lidí je čtyřiadvacetiletá podnikatelka a spolumajitelka dvou pražských bubble tea kaváren Sai Ha My z Prahy.
„Ve Vietnamu najdete bubble tea na každém rohu a jako dítě jsem ho milovala,“ vzpomíná Sai Ha My. Po přestěhování do Prahy jí pak dobrý čaj velmi chyběl.
Bubble
tea vznikl v 80. letech 20. století na Tchaj-wanu a vyrábí se
smícháním mléka se zeleným nebo černým čajem, cukrem a někdy
také ovocným sirupem. Podává se studený a obvykle se do něj
přidávají želé kuličky z tapioku. Začalo se mu říkat
bubble tea, protože po protřepání vznikne na povrchu nápoje
pěna, která připomíná bublinky.
Původně
pouliční stánky s čajem se během několika let proměnily ve
specializované kavárny a expandovaly do Hongkongu, USA a do mnoha
dalších zemí.
Bubble tea se začal prodávat také v České republice a během krátké doby se stal díky propagaci několika známých youtuberů mezi teenagery velmi populárním. Zároveň ale čelil kritice za velký obsah cukru a také chemických barviv.
Čaj
prodávaný ve stáncích v obchodních centrech však v ničem
nepřipomínal nápoj, který Ha My znala ze svého dětství.
Po
ukončení studia managementu na vysoké škole Prague College se
proto rozhodla napravit jeho špatnou pověst a umožnit Pražanům
ochutnat nápoje podle receptur největší světové čajové
franšízy Chatime, která si zakládá na používání výhradně
přírodních surovin.
Chatime provozuje přes 2100 čajoven v 80 městech v 29 zemích a prodává přes 100 milionů šálků čaje ročně. Její mateřská společnost La Kaffa International je jedinou veřejně obchodovanou společností zabývající se bublinkovým čajem na Tchaj-wanu.
Přesvědčit tchajwanskou centrálu k udělení master licence pro Českou republiku nebylo právě jednoduché. O něco jednodušší bylo přesvědčit bratra k poskytnutí půjčky na zařízení kavárny a nákup licence.
Kvůli
uzavření smlouvy a zaškolení se Ha My musela se svou švagrovou a
společnicí v jedné osobě vypravit až do Tchaj-wanu.
První
kavárnu se v roce 2018 rozhodly otevřít v pražské
Sapě, kam kavárnu hned po jejím otevření přijeli manažeři
Chatime osobně zkontrolovat.
„Všechny suroviny, jako čaj, různé druhy toppingů a také vybavení, včetně svařovacích strojů, dávkovačů sirupu, ledových automatů, plastových kelímků i brček do kaváren dovážíme z Tchaj-wanu,“ vysvětluje Ha My s tím, že Chatime velmi dbá na dodržování pravidel a receptur.
„Byla jsem si jistá, že se naší kavárně v asijském obchodním centru a tržnici Sapa bude dobře dařit, asijská komunita ocení kvalitní čaj z prvotřídních surovin.“
Když
se kavárna v pražské Libuši rychle zaplnila návštěvníky
nejen z řad lidí pracujících v Sapě, rozhodla se Ha My
se svou společnicí otevřít i druhou kavárnu. Ty správné
prostory v centru Prahy pro ni hledaly více než rok.
Na spolupráci s globální značkou mladé podnikatelky oceňují kromě kvalitních surovin zajímavý marketing a aktivní propagaci mezi mladými lidmi na sociálních sítích: „Už se těším na letošní nový design kelímků,“ směje se Ha My.
Nedlouho
po otevření se obě kavárny staly oblíbeným místem pro
setkávání přátel a spolužáků, ale překvapivě i oblíbenou
zastávkou byznysmenů, kteří oceňují možnost si zvolit množství
cukru v nápoji a to, že na rozdíl od kávy čaj neobsahuje
žádné nebo jen malé množství kofeinu.
„Těší mě, kolik různých kombinací drinků nabízíme, sama zkouším každý den jinou příchuť.“ Když však zákazník, který přijde do kavárny poprvé, žádá o doporučení, co ochutnat, Ha My neváhá a doporučuje celosvětový bestseller Chatime Milk Tea.
Autorka tohoto článku, milovnice čajů Chatime, doporučuje si tento čaj objednat s polovičním množstvím cukru, 30 procenty ledu a tapiokovými perličkami.