Češi stále častěji vytahují při placení v obchodech místo platební karty telefon. Podle loňského průzkumu Mastercard Digitalization Survey skoro třetina z nich platí mobilem, stejně starý průzkum České bankovní asociace mluví o střízlivějších 18 procentech. Shodují se však v tom, že podíly rychle rostou, a platební karty se tak pomalu, ale jistě stávají přežitkem minulého století.
Řada finančních domů se už zavázala, že je v rámci ekologického přístupu brzy přestane vydávat úplně – třeba fintechový startup Twisto chce s plastem skoncovat do roku 2025.
Forbes vybral pár kousků dostupných i v Česku, které obstojí jako svébytné artefakty a začas mohou být třeba součástí sběratelské kolekce s nostalgickým nádechem.
Neonové Monzo
Ještě dřív, než britská online banka Monzo měla bankovní licenci, vydávala pod jménem Mondo předplacené karty. Prototypy pro takzvané „early adopters“, tedy první nadšené zákazníky, lákaly výraznou barevností podobně, jako to dělají výrobci aut při prezentaci nových modelů. Karty měly takový ohlas, že se Monzo nakonec rozhodlo z prototypu udělat svůj standard.
Personalizované Twisto
Signální žlutou a zelenou se nechal zlákat i český fintech Twisto. Jeho karty byly původně minimalisticky bílé. Poté, co německá finanční společnost Wirecard vyhlásila koncem června insolvenci a karty přestaly z minuty na minutu fungovat, ale Twisto urychlilo vydání nové řady ostře barevných karet, pro které zpracovává operace americká Marqeta. Přední stranu karty lze buď ponechat čistou, nebo si ji může zákazník personalizovat a promítnout sem třeba svůj politický postoj. Sympatickou pomůckou pro nevidomé je malé vykrojení na straně.
Neviditelný N26
Německá neobanka N26 vsadila na transparentní karty. Vidět jsou jen údaje o kartě, zbytek tvoří průhledný plast. Banka založená v roce 2013 jako první zdemokratizovala používání kovových platebních karet, které byly do té doby výsadou napěchovaných bankovních účtů, a svým zákazníkům je nabízí za necelých 17 eur měsíčně.
Kovový Revolut
Britskému startupu Revolut se před dvěma lety povedl wow efekt, když pro své zákazníky vydal kovovou kartu se speciálním tarifem, ve kterém nabízel prémiové služby, například concierge servis nebo cashback v bitcoinech. Na osmnáctigramovou kartu vyrobenou z jednoho plátu oceli pomocí diamantových vrtáků se po vydání stály fronty.
Investorská Curve
Aplikace pro konsolidaci karet Curve se stala jednou z prvních firem v Evropě, které zavedly karty bez tzv. PAN (primární číslo účtu) vytištěného na pření straně. Vedle elegantního vzhledu je hlavním bonusem zejména bezpečnost. Karty byly určeny pro investory do tohoto prudce rostoucího fintechu. Minulý čas je namístě, protože Curve aktuálně žádné nové investory nepřijímá. Stále však lze využívat mobilní aplikaci Curve, do které můžete nahrát všechny své karty a fyzicky platit pouze jedinou.