Iniciativa, která vznikla proto, aby představila tvorbu začínajících tvůrců na škole, ukazuje módu svěží a relevantní se současnými trendy. Zakladatelé projektu Vision se svým týmem představili kreace studentů z fashion oborů nejen několikrát v Praze, ale před nedávnem také ve Španělsku. V jejich činnosti je podporují také partneři jako Sazka či RedBull.
Jsou jako jin a jang. Jedna s hlavou v oblacích, vizionářka a módní insiderka, druhý organizovaný realista. A možná proto jim to také funguje. Polina Bogoslavets a Šimon Běhan se svými spolupracovníky Veronikou Vojtěchovou, Pavlínou Tisoňovou, Kateřinou Makovičkovou, Sárou Onderovou, Adamem Hrubým a Tomem Oleksinkem chtěli uspořádat událost, která zpřístupní jinak exkluzivní svět přehlídek a návrhářů.
Jednalo se o školní projekt studentů Arts Managementu na Fakultě podnikohospodářské Vysoké škole ekonomické . Organizátorům se ale podařilo něco nečekaného: na přehlídku se přihlásila jednadvacítka mladých designérů, přišlo se na ně podívat přes tři stovky návštěvníků a lístky byly vyprodané týden před akcí.
„V kombinaci s pozitivní zpětnou vazbou nejen od designérů, ale i návštěvníků a hlavně partnerů, to jasně znamenalo, že v projektu budeme pokračovat i dál,“ říká Polina Bogoslavets.
Dalším důvodem, proč se do organizace tvůrčí duo s týmem vůbec pustilo, byla motivace pomoci začínajícím módním tvůrcům v jejich kariéře. Bogoslavets a Běhan srovnávají takovou situaci s hudebním průmyslem.
„Být vnímám a rozpoznáván v módním světě zpravidla stojí velkou investici. Například hudebníci mohou první singly nahrát na Spotify či YouTube prakticky zdarma, uspořádat si ale vlastní přehlídku je pro začínající studenty téměř nemožné,“ říkají a doufají, že mezi zavedená jména návrhářů k veřejnosti proniknou nové tváře.
Nabízí se srovnání s dalšími velkými módními akcemi na českém trhu, jako je například Mercedes-Benz Prague Fashion Week nebo We’re Next: „Nevymezujeme se, nabízíme kontrast a trh doplňujeme. Všichni děláme odlišný produkt pro odlišné skupiny lidí,“ popisuje Šimon Běhan.
Logicky na akce Vision chodí návštěvníci mladší, kteří kromě desetiminutové přehlídky chtějí na akci strávit několik hodin. Proto třetí event Vision 24, který proběhl letos 3. května v prostorách komplexu Gabriel Loci nabízel celovečerní program a patnáct návrhářů se představilo ve třech blocích. Následovala after party, lístky stály od necelých tří stovek do tisíce korun a dorazilo sem okolo sedmi set lidí.
Jak nyní již osmičlenný tým návrháře prezentované v rámci Vision vybírá? „Kritérií máme několik a patří mezi ně například to, že nám musí ukázat již hotovou kolekci o minimálně pěti modelech,“ osvětluje Polina Bogoslavets. „Naopak pro nás není důležité, zda je někdo studentem vysoké školy, či ne.“
Kromě samouků tak Vision primárně představuje tvorbu studentů či čerstvých absolventů z UMPRUM, Technické Univerzity v Liberci, Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Vyšší odborné školy oděvní či Univerzity Jana Evangelisty Purkyně.
Pokud budete vybráni, odprezentujete se nejen veřejnosti, ale také vám producent Adame Sounds namíchá hudbu na míru, modelky poskytne agentura Rare, k tomu je také zajištěn make-up a vlasový styling na míru, catering, foto a videoreport, mediální výstupy a jako třešničku na dortu jeden lístek zdarma pro každého člena týmu. To vše designéra přijde na pouhých patnáct set korun, přičemž na prvním a druhém eventu bylo vše poskytnuto zdarma
„Na návrhářích netoužíme vydělat, chceme, aby si každý vyzkoušel prezentaci. Potřebujeme ale, aby se zaplatil prostor a tým,“ říká Šimon, který ale hned dodává, že nezanedbatelnou podporou jsou sponzoři, mezi které patří například VŠE, RedBull nebo letos i módní značka Sazka Kickz, která je součástí nové Sazka platformy reLosy.
„To je podle nás kombinace, která je i do budoucna udržitelná,“ nastiňuje Šimon Běhan a doplňuje, že i tak se vstupní poplatek bude muset zvýšit. I přes podporu větších firem je totiž projekt finančně na nule.
„Vždy začínáme výpočtem částky, již budeme potřebovat na zaplacení zálohy nájmu,“ vysvětluje Běhan a ilustruje, že počáteční vklad na minulé akci se pohyboval v nižších desítkách tisíc. „Vážíme si toho, že náš tým je schopný akci dotovat s vírou toho, že se jim vše po akci vrátí – což se zatím v obou případech stalo.“
Mezi jeden z hlavních cílů do budoucna si však kladou nastavení finančních cílů tak, aby kromě nutných výdajů dokázali náležitě peněžně odměnit i čas celého týmu. „Jsou cesty, jak na tom pracovat i bez toho, abychom museli rapidně zvyšovat ceny, což by bylo v rozporu s naší filozofií,“ podotýká a zmiňuje několik grantů, o které projekt usiluje.
Vision nepřemýšlí jen lokálně, i když teď už je jasné, že organizátoři uspořádají několik pop-upů, stejně jako v minulosti. V červnu se projekt vydal do Španělska, kde proběhl první ročník Vision Barcelona pod vedením zakladatele Adama Hrubého, který zde již rok žije.
Společně se Sárou Onderovou, Polinou Bogoslavets a novým lokálním týmem, který tvoří Timon Huisman, Mario Pombo Suaréz, Florencia Trignani, Giancarlos Portillo, Augustina Camara, Stella Falduto, María Noel Bianciotti, Alex Jimenéz a Astega Fautngiljanan, poskytli mladým tvůrcům stejnou platformu jako v Česku. „Je to proces, který jsme si vyzkoušeli tady a víme, že funguje aplikovat na zahraniční trh,“ říká Polina Bogoslavets. „Taková franšíza,“ směje se Šimon Běhan.
Lístek na barcelonský event, který představil kombinovanou tvorbu španělských a českých mladých talentů, stál od jedenácti do osmnácti eur. „Měli ale domluvu s několika místními univerzitami, jejichž studenti měli levnější vstup,“ podotýká Polina Bogoslavets.
Vstupní poplatek pro návrháře tentokrát stanovili na dvě stě eur, tedy necelých pět tisíc korun. „Vážíme si toho, že čeští návrháři jsou ochotni investovat z vlastní kapsy nebo s podporou od jejich univerzity do nejen vstupních poplatků, ale také letenky, ubytování… A proto, když akce finančně naplní naše očekávání, nebráníme se možnosti je zpětně finančně podpořit i ze strany samotného projektu,“ slibuje Polina Bogoslavets a v týmu jednají o spolupráci s Českými centry.
Uvažují organizátoři Vision o tom, že by z českého trhu časem přešli jen na zahraničí? „Naším hlavním cílem je stále udržovat a kultivovat lokální trh. Ale pop-upy venku jsou pro nás určitě atraktivní. Nebráníme se tomu předat naše know-how lokálním týmům, které by mohly naplňovat misi Vision jinde,“ dodává Polina Bogoslavets.
Věří totiž, že se vzájemně podpoří ve výstupu z komfortní zóny a nebudou se bát naplňovat své vize.