Nošené oblečení a použité zboží, které vypadá jako nové, podpora cirkulární ekonomiky a ekologie a nový nákupní zážitek pro zákazníky kupující zboží z druhé ruky. To byly priority cirkulárního obchodu No neke, který po necelém měsíci ukončil svůj pilotní provoz a vyhodnocuje výsledky.
Cirkulární prodejna No neke se otevřela na dvaadvacet dní v prosinci v největším českém nákupním centru Westfield Chodov. Veškeré zboží v obchodě bylo z druhé ruky, ale na jeho kvalitě ani na jeho podobě to zákazníci neměli poznat.
Pod jednou střechou bylo možné nakoupit zboží od devíti značek v šesti kategoriích – móda, home decor, knihy, elektronika, zboží pro děti či elektrokola.
Majitelé pojali celou dobu provozu zároveň jako velký test českých nákupních zvyklostí použitého zboží. A prováděli mezi zákazníky průzkum ve spolupráci s výzkumným centrem Insight Lab. Zjišťovali v něm, jak jsou Češi připraveni na podobné projekty a jak se obecně staví k takovým nákupům.
Forbes o obchodu No neke psal krátce po jeho spuštění a nyní získal jako první médium exkluzivně data, která z průzkumu vyšla.
Část průzkumu proběhla ještě před otevřením obchodu v online průzkumu, ze kterého vyšlo, že až 77 procent Čechů alespoň někdy nakupuje věci z druhé ruky. Víc než polovina z nich (53 procent) pak dává přednost online nákupům, do kamenných prodejen, jako jsou secondhandy, chodí pak především ženy.
Z online platforem Češi použité věci nejčastěji nakupují na serveru Bazoš.cz (53 procent) nebo na Sbazaru (40 procent). Mezi další oblíbené servery patří Aukro nebo Vinted.
Z výzkumu přímo u obchodu pak vyšlo, že v obchodě nakoupil každý čtvrtý zákazník, v drtivé většině šlo podle očekávání o ženy (tvořily 85 procent ze všech zákazníků). Převážná část z nich byla z Prahy. Obchod nejvíc zlákal mladší zákazníky a ty ve středním věku – víc než polovina z nakupujících byla věku 19 až 44 let.
Data také ukázala, že Češi z druhé ruky nejradši nakupují módu (celých 63 procent), následoval home decor (15 procent) a knihy (13 procent).
Elektronika naopak lidi v kamenné prodejně téměř neoslovila, i když v online se jejím prodejům daří. Z průzkumu vyšlo, že u nákupů elektroniky Češi nespoléhají na spontánní nákupy, chtějí si to předem rozmyslet a nastudovat a preferují specializované prodejny. I kvůli nezájmu lidí o tento segment nejsou obchodní výsledky No neke takové, jak se čekalo.
„Byznysově projekt naplnil naše očekávání jen z části, což způsobil především menší zájem o elektroniku, než jsme předpokládali. Mohlo to být však díky širokému záběru celého konceptu. V současnosti analyzujeme, jaký model by dával pro zákazníky největší smysl. Viděli jsme totiž, že je nutné se z pozice sortimentu zaměřit na konkrétní cílovku a není možné uspokojit všechny,“ vysvětluje CEO No neke Michaela Kloudová.
Obrat No neke podle ní za necelý měsíc tvořil několik stovek tisíc korun, nechce však zveřejňovat přesnou částku.
Obecně však byli majitelé překvapeni, jaký je ve společnosti hlad po takovýchto konceptech. „Také je jasné, že lidé mají doma hodně věcí, které už nepoužívají, a potřebovali by jednoduché řešení na odkup takových věcí. Každý den se na to ptalo desítky lidí,“ dodává Kloudová.
Průzkum trhu a pilotní projekt tým No neke uskutečnil proto, aby získal data a zkušenosti, které mu pomohou správně nastavit dlouhodobý model fungování obchodu. Tým chce svým výzkumem však také připravit půdu pro další podobné cirkulární projekty v České republice.
„Taková data v Česku chyběla i pro budoucí cirkulární iniciativy. Proto za No neke budeme rádi, když z našich dat budou čerpat i jiné projekty. Budoucnost nakupování totiž tkví v cirkulární ekonomice,“ věří zakladatelka No neke Michaela Kloudová.
Podle ní jsou Češi obecně hladoví po cirkulárních řešeních, protože si uvědomují, že planeta není nafukovací. Největším motivátorem při nákupu věcí z druhé ruky je však stále snaha ušetřit, což v průzkumu uvedlo jako největší motivaci 80 procent respondentů.
Za obchodem No neke stojí trojice majitelů: Michaela Kloudová, Noema Pšenicová a Radek Hampl. Vznik projektu od začátku podpořily různé české organizace i firmy: například IKEA zdarma věnovala nábytek do rozjezdu. Projekt podpořil také Institut cirkulární ekonomiky.
Prodejna je nyní uzavřená a majitelé se rozhodují, co s ní bude dál. Zatím ještě nemají rozhodnuto. „Celý projekt jsme měli s Chodovem domluvený pouze na prosinec, abychom si celý pilot ověřili. Nyní jsme stále ještě ve fázi vyhodnocování, takže budoucí spolupráci s Chodovem zatím nemohu potvrdit ani vyloučit,“ uzavírá Kloudová, která zvažuje i další nabídky na prostory pro obchod v centru Prahy, které dostala.