Zatímco v debutové kolekci Couture Kima Jonese jsme sledovali jeho putování z Anglie do Říma, v kolekci podzim/zima 2021 se spolu s ním usídlujeme ve věčném městě a skrze poetický objektiv římského filmového režiséra Piera Paola Pasoliniho zkoumáme hlavní město Itálie.
„Řím je fascinující město, protože má rozmanitou minulost, a já jsem se nechal zlákat Pasolinim, protože mě vždy inspirovala jeho vize světa,“ vysvětluje Jones. „Je tak trochu outsider historie Říma, ale jeho hlas je přesto stále zvučný.“
Do celé kolekce se promítá a zrcadlí Pasoliniho pohled na realitu, přičemž kapitoly historie Říma jsou propletené a zasazené do kontextu současnosti. V kolekci není nic přesně to, co by se mohlo zdát na první pohled, z tvarů a látek vystupují nekonečné iluze a filmový tvůrce Luca Guadagnino zasadil módní přehlídku do své vlastní interpretace Pasoliniho.
„Už dlouho jsem obdivovatelem Lucovy práce, je to člověk, který se stejně jako Pasolini věnuje tématům relevantním i v dnešní době,“ říká Jones. „Když se historik dívá do minulosti, dělá to přímočaře,“ vysvětluje Guadagnino. „Když se však do minulosti ohlédne mistr filmu a básník, jako je Pasolini, jeho pohled je rafinovanější. Dějiny se v jeho pohledu stávají naléhavou a vzácnou záležitostí dneška… minulost vstupuje do přítomnosti a dýchá spolu s námi.“
Překrývání časových období je nejvíc zjevné v modelech, kterými se oživují
starodávné oděvy, jejichž kožešiny a látky jsou naskenované a reprodukované jako přízračný hedvábný žakár. Šaty ozdobené řetízkovou výšivkou Cornely a křišťálovými perličkami zosobňují poetickou přeměnu minulosti na přítomnost.
Na dalších modelech se vdechuje život římským sochám v okolí Palazzo Fendi, jejichž mramorové drapérie se optickým klamem promítají do hedvábných šatů, a z arkád, které obývají, se stávají podpatky bot. Silné obrysy jejich siluet se přetavují do jemných krajkových minišatů, na kterých jsou zhmotněny klasické spirálové motivy v podobě spletitých výšivek.
Nesmrtelné kouzlo italského kamene a metody jeho opracování jsou v náznacích připomínány ze všech stran. Z motivů mozaiky pietra dura se stává poddajná kožená intarzie a plisované kožené záhyby vytvářejí iluzorního ducha Berniniho soch. Ručně tvarované šperky z italského mramoru jsou lehce zvlněné v pohybu, jako by ustrnuly v čase.
Perleťová mozaika je navrstvená na tylových šatech, kabelkách a obuvi
a na pulovru je vytvořena z kousků perské jehněčiny.
Křižovatka kultur starověkého Říma je zosobněna v rozmanitém výběru modelek a modelů všech věkových kategorií. „V té době to byl střed světa,“ uvádí Jones. „Chtěl jsem zapojit všechny, kteří by ho obývali tehdy i dnes.“ Fendi opět a z nového úhlu pohlíží na dějiny tohoto města a zároveň hledí na horizont budoucnosti.