Její kolekce odrážejí různé etapy života ženy. Mladá návrhářka Assel Janischová ve svých návrzích propojuje inspiraci z různých kultur, zdobené detaily i prvky tradičních střihů z rodného Kazachstánu. Všechny její kolekce však spojuje společná myšlenka – oblečení má ženě přinášet sebevědomí, ne ji svazovat.
Designérka původem z Kazachstánu opustila svou rodnou zemi v osmnácti letech, do Česka přijela za studiem ilustrace. „Vždycky jsem se pohybovala v kreativním prostředí. Můj otec je architekt, takže jsem odmala hodně kreslila. Moje první omalovánky byly vlastně barokní knihy, které jsme měli doma,“ vzpomíná s úsměvem.
Od ilustrace však brzy přešla k módní tvorbě, když si uvědomila, že jí práce v ateliéru nestačí. „Vadilo mi, že ilustrace je osamělá disciplína, uzavřená do konkrétního projektu. Chtěla jsem, aby moje tvorba ožila v prostoru, aby se mohla nosit a stát se součástí každodenního života,“ vysvětluje.
Na magisterském studiu proto přešla na design. Během studií absolvovala několik stáží u českých brandů, kde si ujasnila, že jednou chce mít vlastní značku. „Jsem člověk, který špatně snáší, když nemůže dělat věci po svém. Mám jasné standardy – chci, aby bylo všechno precizní, čisté a správné,“ říká. A tak si v roce 2019 založila vlastní značku Myau.
Proč právě Myau? „Spousta lidí si myslí, že to má něco společného s kočkami, ale není to tak,“ směje se.
Název vznikl spontánně. „Jednou jsme s budoucím manželem seděli v autě a on se mě zeptal: ‚Kdybys mohla vlastní značku pojmenovat, jak by se to jmenovalo?‘ A já, úplně instinktivně, řekla to slovo. Nevím, jestli znáte ten pocit, když v sobě něco nosíte, aniž byste o tom věděli, a pak to z vás přirozeně vyjde. Tak přesně takhle vzniklo Myau,“ vysvětluje.
Stejně tak jí od začátku bylo jasné, že její tvorba nebude jen o estetice, ale i o životních proměnách. „Žena prochází různými fázemi – a to se odráží v mých kolekcích,“ říká Assel. První kolekci tvořila během příprav na vlastní svatební den, a tak přirozeně vznikla kolekce svatebních šatů.
Během svého prvního těhotenství si pak uvědomila, že na trhu chybí elegantní, ale zároveň praktické kojicí oblečení. „Průstřihy na prsa byly buď moc vzadu, nebo vepředu, zapínání bylo nepohodlné. Navrhla jsem proto šaty, které lze rozepnout jednou rukou a umožňují diskrétní kojení,“ popisuje.
Později se více zaměřila na byznys a zjistila, že její klientky – úspěšné ženy, podnikatelky, lékařky – hledají oblečení spojující eleganci a pohodlí. Tak vznikla kolekce pro ženy v byznysu.
„Každá kolekce odráží nejen můj život, ale i proměny života mých klientek. Stylově se mé návrhy liší – v práci chtějí ženy působit profesionálně a minimalisticky, doma zase upřednostňují pohodlí a volnost,“ říká.
Se svou značkou Myau začínala online, první dílnu měla doma. „Měla jsem jednu krejčovou, každé ráno jsme vyrážely na zkoušky, řešily dopravu, organizaci… Bylo to náročné,“ říká.
Brzy však zjistila, že osobní kontakt s klientkami je nenahraditelný. „Chtěla jsem, aby si mohly oblečení vyzkoušet, osahat materiály, zažít atmosféru značky,“ vysvětluje a rozhlíží se po svém butiku v Karlíně. Otevřela ho v roce 2022 na Šaldově ulici – kromě showroomu tu funguje i dílna, kde vznikají všechny modely přímo na místě.
Foto Myau
Foto Myau
Foto Myau
Foto Myau
Myau
Foto Myau
V karlínském Myau jsou dodnes vítány nejen samotné klientky – převážně ženy po třicítce, často podnikatelky či manažerky – ale i jejich děti nebo domácí mazlíčci. „Jsou součástí jejich života a chceme tvořit oblečení, které do něj přirozeně zapadne,“ říká s úsměvem Assel, kterou ostatně do práce často doprovází také její děti.
„Znám šatník svých klientek, takže vím, co jim sluší a co budou skutečně nosit. Když se jejich postava změní, jednoduše nám přinesou oblečení zpět a my ho upravíme,“ dodává.
Foto Myau
Celý proces probíhá osobně – klientka si vybere látky, konzultuje střihy a případně přinese i oblečení, se kterým chce nové kousky kombinovat. Cena modelů se pohybuje od sedmi tisíc za bavlněnou košili až po šedesát tisíc za svatební šaty.
„Mým cílem je vytvořit ženský šatník trochu jinak, včetně například toho byznysového. Klasické formální oblečení pro ženy bývá nepohodlné – škrábe, tlačí, nutí vás se neustále upravovat. Já chci, aby se žena cítila volně. Chci, aby si mohla pohodlně sednout i během důležitého jednání a necítila se stísněně,“ říká Assel.
A na březen chystá novou byznysovou kolekci. „Móda by neměla ženu svazovat – měla by jí sloužit,“ dodává.