Slovenská značka Nehera má téměř stoletou tradici. V poslední dekádě však zažívá nebývalý rozkvět: dostala se na jeden z nejprestižnějších fashion weeků a zákazníci po celém světě ji přijali jako alternativu špičkových značek.
Za rukopis Nehery se dá označit funkční komfort, nadčasové střihy a tlumené barvy. Její minimalistický design umožňuje zákazníkům vlastní interpretaci a oslovuje široké spektrum lidí.
Motto „Less is beautiful“, neboli v jednoduchosti je krása, není v tomto případě pouze prázdným heslem. Nehera si klade za cíl oslovit zákazníky z celého světa a mimořádně silnou základnu má v Jižní Koreji a Japonsku.
Příběh značky se začal psát již ve třicátých letech minulého století, kdy tehdy vizionářský československý podnikatel Jan Nehera otevřel svou první prodejnu s textilním zbožím. Během pár let se jejich počet vyšplhal na závratných sto třicet.
Nehera se však nebál ani zahraniční expanze a další pobočky jste tak mohli najít i v norském Oslu, švédském Stockholmu, a dokonce v Africe. Nazvat ho oděvním Baťou tak nebylo daleko od pravdy.
Posuňme se však o šedesát let do budoucnosti, do konce devadesátých let, kdy si Nehery v muzeu obchodu všiml slovenský podnikatel a marketér Ladislav Zdút se svou manželkou Bibianou. V té době si již několik měsíců hráli s myšlenkou založení vlastního podnikání, které by přesáhlo hranice Slovenska.
A protože design je univerzálním jazykem, rozhodli se zaměřit na tuto oblast. „Hledali jsme firmu, která by vzdala úctu vysoké kvalitě textilního průmyslu meziválečné Československé republiky. A na Neheře nás zaujal její na svou dobu neskutečně moderní obchodní model,“ vzpomíná Ladislav Zdút.
„Vzhledem k ceně práce a kvalitě materiálů bylo jasné, že se cenově musíme pohybovat ve vyšším středu, nebo na pomyslném spodu luxusního zboží. Od začátku jsme tak velmi dobře věděli, že se nemůžeme orientovat pouze na slovenský trh, ale globálně,“ přibližuje.
Dodává, že sice i na Slovensku by se našlo dost klientů, kteří by byli ochotni si za kvalitu připlatit, ale v zahraničí je koncentrace potenciálních zákazníků přece jen vyšší.
A kde jinde začít než přímo v epicentru módního průmyslu – v Paříži. Nehera se tam poprvé ukázala na týdnu módy v září 2014. Doufali v to, že jejich minimalistická estetika se tam setká s větším pochopením než na rodném Slovensku, kde vyvolávala spíše úsměv a obrovské otazníky.
Jednalo se však o období výrazných log a barev. „Přišli jsme tehdy s naší estetikou do proticyklu. Měli jsme tři objednávky, a z toho se dvě zrušily. Jednalo se o velmi pomalý proces, protože jsme zpočátku neměli štěstí na zalistování od velkého distributora, podle kterého se ostatní nákupčí orientují,“ dále dodává.
Avšak to manžele neodradilo a od té doby se na pařížském týdnu módy s přehlídkou či showroomem ukazují.
Cesta k úspěchu však vyžadovala obrovskou disciplínu, jak zdůrazňuje Ladislav Zdút.
„Když nedokážete ten oděv vyrobit, není nositelný nebo nedodržíte termín, velmi lehko na vás zapomenou. Poté přijde někdo jiný, kdo všechny tyto požadavky splní, a je jedno, zda bude z Francie, či Ameriky,“ poznamenává.
I proto nelze v žádném ohledu polevit, chcete-li v zahraničí uspět. „No a taky je potřeba mít štěstí, což je faktor, který se často podceňuje,“ míní Zdút.
Zlom přišel, když se značce podařilo navázat kontakt s jihokorejským obchodem Boontheshop, specializujícím se na luxusní módu. Díky minimalistické identitě a vysoké kvalitě začala být Nehera považována za alternativu známých značek, jako je Celine nebo The Row, a získala tak příznivce v Asii.
Nehera přitom upustila od tradiční struktury s jedním kreativním ředitelem. Místo toho se snaží zaměstnávat především Slováky, Čechy či Rakušany nebo Maďary, kteří nabrali zkušenosti ve světových módních metropolích.
Jedním z charakteristických znaků se pro značku stal len. V poslední kolekci jaro-léto 2024 můžete najít až šest jeho druhů a důvod to má prostý. Krom příjemné textury se při výrobě spotřebuje mnohem méně litrů vody než například u bavlny.
„Snažíme se o udržitelnost v té tradiční formě. Tedy vrátit se zpět ke kořenům a věci dělat tak, jak se dělaly dříve, a lokálně,“ vysvětluje Zdút.
Do budoucna si pohrává s myšlenkou otevření dalších kamenných prodejen, v současnosti má concept store v centru Vídně. Roční obrat značky se již několikátý rok po sobě pohybuje kolem hranice pětašedesáti milionů korun.
„Příští rok nám ukáže, zda se nám podaří tuto hranici překonat. V našem pařížském showroomu nás však během týdnu módy navštívili významní klienti se zájmem stát se distributory. Situace se tak začala obracet ve prospěch naší značky. Sami to nazvali trendem ‚quiet luxury‘,“ zakončuje majitel s úsměvem.