Zpět do dětství, do Gershwinovy Rhapsodie v modrém nebo k zenově plynoucím japonským vodám. Způsobů, jak si připomenout svěžími, ale přesto sofistikovanými a mnohdy dramatickými nótami pozdní léto i během roku, je hned několik.

Papier Carbonne, Ormaie

Nezávislá francouzská značka vznikla teprve před pěti lety, ale nosy fanoušků majestátních a zároveň nositelných vůní si získala poměrně snadno. Stálý okruh zákazníků se vrací pro stoprocentně přírodní ingredience i flakon, co připomíná malý artefakt.

Papier Carbonne je parfém, který vás přenese zpět do dětství, kam se všichni během konce léta stejně nostalgicky vracíme. Voní jako konec srpna, jako okamžik, kdy se vracíme k psacímu stolu, chystáme si tužky, knihy.

Ucítíte zde šalvěj, guajakové dřevo, kávu, koriandr, oříšek, haitský vetiver i pačuli. K dostání v Ingredients, EdP 50 ml stojí 4500 korun.

Liqueur BPM, L’Orchestre Parfum

Značka propojuje svět parfémů a hudby. Představte si, že chcete navždy archivovat onu opojnou noc, kdy jste sledovali koncert v krumlovském otáčivém hledišti nebo jste se nořili do barokních tónů během Slavností staré hudby.

Naslouchat tomuto parfému můžete díky nótám tekuté hrušky, světlého tabáku, vanilky z Madagaskaru, pačuli i ambře. EdP 100 ml je v dostání v Myskinu a stojí 4410 korun.

Aqua Colonia Forte, Maison Francis Kurkdjian

Maison Francis Kurkdjian je ve svém segmentu legendou. Stejně jako francouzský parfumér, jehož jméno nese.

„Měl jsem dojem, že není možné, aby s tak velkým talentem, opravdovým umělcem, kosmetické firmy jednaly jako s dělníkem,“ řekl v rozhovoru pro Forbes.cz CEO a spoluzakladatel značky Marc Chaya.

I díky němu Kurkdjian, někdejší nos značek Elizabeth Arden, Jean Paul Gaultier či Carven, vystoupil ze zákulisí a stal se běžné veřejnosti známým jménem.

Jen někdo tak zkušený a talentovaný jako on dokáže namíchat kolínskou lehkou vůni tak, aby byla zároveň parfémem, co vám bude sloužit i v chladnějších měsících. V Aqua Media spojil tradiční bergamot a verbenu s fenyklem, hedionem i pižmem. K dostání v Ingredients, EdP 35 ml za 2750 korun.

Splash, Astier de Villatte

Ivan Pericoli a Benoît Astier de Villatte založili značku v roce 1996 s tím, že budou nabízet nádobí, které bude na pomezí mezi užitým předmětem a sochou. O několik let později přidali k sortimentu parfémy, vonné svíčky, tyčinky a vykuřovadla, které jsou oblíbenou záležitostí pařížské bohémy.

Kolínská Splash je doslova tornádo svěžesti, kde víří kůra z hořkých pomerančů, cedr, římský kmín i větvičník. Eau de Cologne, 50 ml, prodává Vavavoom za 2080 korun.

Taom, Kintsugi

Český reprezentant ve výběru. Projekt, za kterým stojí Daniel Nikolov a Martin Švach, si rychle získal pozornost na domácí scéně.

Kintsugi jsou sice na světě jen rok a půl, ale za tu dobu už si je stihli do svého butiku Ingredients vybrat Jakub Kopčák s Lukášem Loskotem, kteří platí za největší lokální parfémové autority.

Taom překvapí spojením mořské soli a citrusů. Vzhledem k tomu, že se značka odkazuje k Japonsku (a odtud pochází i její název, kintsugi má původ u japonské techniky, která půvabným způsobem opravuje rozbitou keramiku pomocí zlatého prášku), si snadno představíte obrazy Hokusai.

EdP 50 ml je k dostání v Ingredients za 3200 korun.