Všichni úspěšní manažeři na vysokých pozicích vám potvrdí, že nejlépe dělají svoji práci tehdy, když ji nejlépe dělají i jejich podřízení. Přesto poslední studie prestižního Dale Carnegie Center, které se specializuje na psychologii zaměstnanců, uvádí, že průměrně jeden ze čtyř lidí na nižších pracovních pozicích prakticky ve všech typech podniků není ke své práci dostatečně motivován.
Tajemství toho, jak správně vést tým, je i přes existenci řady návodů víceméně stále alchymií a kvůli lidské individualitě nebude nikdy existovat jednotný postup „jak na to“. Jak ale píše The Wall Street Journal, úplné základy motivování zaměstnanců a způsobů komunikace s nimi jsou vždy stejné. Svědčí o tom fakt, že na nich staví prakticky všechny vědecké výzkumy zaměřené na toto téma.
1. Poslouchejte
Už byla řeč o tom, že každý člověk je jiný. Někomu musíte neustále stát za zády, aby svou práci udělal pořádně, jiného tím naopak odradíte, protože bude motivovanější, když mu necháte volnou ruku a dokážete mu svou důvěru. Většina manuálů pro manažery vám bude říkat, jak s podřízenými mluvit, ale zásadní klíč k tomu je opravdu poznat, se ukrývá ve schopnosti poslouchat.
Čtěte také: Jak motivovat zaměstnance? Pochvalte je a objednejte jim pizzu
I small talk ve výtahu nebo po cestě na oběd toho dokáže hodně prozradit. Když jde do tuhého, je vysvětlování na základě informací, které vám o sobě váš podřízený sám prozradil, k nezaplacení. Navíc si tím získáte respekt, protože dotyčné/mu dokážete, že o ní/něm uvažujete jako o individualitě, a ne jako o kusu stáda. Pokud pracujete na pozici, jež vám neumožní poznat každého alespoň trochu osobně, dbejte, aby si tuto strategii osvojil váš vyšší management.
2. Starejte se o jejich kariéru
Na základech poznatků z bodu číslo jedna stojí následující dva postupy. První je zajímat se o kariérní postup lidí pod vámi, ovšem ne jen otřepanými frázemi, jako „… pracuj zodpovědně a povýšení tě nemine“ nebo „… buď nejlepší a firma ti to vrátí“. Motivujte je věcmi, které mají rádi.
Pokud jste obeznámeni s pracovním profilem podřízených, investujte do jejich rozvoje tak, aby mohli pracovat na projektech, které je zajímají, nebo způsobem, jenž jim vyhovuje. Ukažte, že rozvoj kariéry daného jedince je pro vás důležitý, protože se stane větším přínosem pro podnik a bude se moct podílet na jeho vedení. Tak si zajistíte, že zaměstnanci neztratí ze zřetele spojitost mezi svou kariérou a potřebami firmy.
3. Zajistěte vyváženost práce a volna
Že je kontraproduktivní trávit v kanceláři deset a víc hodin v plném nasazení, už dávno akceptují prakticky všechny větší i menší společnosti. Zaměstnanci ale rovněž pozitivně ocení, když jim vyjdete vstříc ohledně záležitostí jako schůzka v bance, očkování dítěte, zubař… Jde v podstatě o drobnosti, které ovšem výrazně posílí důvěru mezi vámi. Když podřízení uvidí, že jim věříte a nepodezíráte je z „ulejvání“, budou se vám svou důvěru snažit splatit spolehlivým výkonem.
Čtěte také: Šedý průměr, nebo vedete ostatní jako kapitán? Takhle funguje motivace
4. Nabourávejte stereotyp
Překvapujte své zaměstnance. A spíš než obligátní team building s překvapením se tu myslí neustálé drobné pozitivní změny. Přesuňte obvyklou pondělní poradu ze zasedačky někam jinam. Vyhlaste den neformálního oblečení. Vymyslete speciální cenu pro nejefektivnějšího nebo nejnápaditějšího člověka dne. Stačí drobnost. Jistota v práci je důležitá, ale rutina a stereotyp zabíjejí motivaci a kreativní uvažování.
5. Chvalte, (až) když je za co
Co uděláte, když si některý z vašich lidí povede obzvlášť dobře? Napíšete pochvalný e-mail nebo mu pogratulujete osobně? Zvýšíte mu prémie? Podobný systém pravděpodobně používají všude a známe ho vlastně už od dětství. Taky vás rodiče motivovali k domácím pracím zvýšením kapesného?
Na někoho finanční odměna samozřejmě funguje, ale znovu platí, že nejsou všichni stejní, takže buďte kreativní i tady. Odměna šitá na míru je atraktivnější než jakákoliv prémie. Jistěže je náročnější, ale má své výsledky. Důležité také je podobnými gesty neplýtvat. Je namístě otevřeně ocenit mimořádný výkon, ale když budete „chválit plošně“ za každou drobnost v domnění, že to pozitivně ovlivní pracovní prostředí, přestanou zaměstnanci vaše uznání brzy vnímat (nebo ho nebudou brát vážně) a ztratí motivaci získávat je svým přístupem k práci.