Nemluví se o něm zdaleka tolik jako o The Last of Us nebo Rodu draka, televizních fenoménech poslední doby. Nenápadný seriál Nabídka přitom nasbíral vynikající hodnocení a zejména milovníci kinematografie si ho nemohou vynachválit.
Není divu, protože Nabídka se obrací k zásadní události dějin filmu: snímku Kmotr podle knihy Maria Puza, jednomu z nejlépe hodnocených děl všech dob.
Málo se přitom ví, že podobně fascinující jako Kmotr samotný byl i příběh jeho vzniku. Tak moc, že dal vzniknout i desetidílnému seriálu plnému zvratů a napětí.
Jmenuje se Nabídka, odkazuje tím ke slavné hlášce Kmotra dona Corleoneho a napsal ho Michael Tolkin pro streamovací platformu Paramount+. Do Česka se tak dostal nedávno spolu se spuštěním služby SkyShowtime, která nabízí právě i díla Paramountu.
Jméno tohoto studia se nese i celým seriálem: Paramount se v něm ohlíží za jedním ze svých zásadních úspěchů. Jak seriál připomíná, stalo se tak v dobách, kdy studio velký hit nutně potřebovalo, a přece se ke Kmotrovi dlouho stavělo odmítavě.
Nebyl to jen nějaký rozmar: Puzův bestseller o fiktivní mafiánské rodině z New Yorku skutečné organizované zločince naštval. Filmové adaptaci se snažili zabránit a uchylovali se k výhružným telefonátům či vzkazům. Kdokoli se s ní spojil, riskoval.
Jak ale Nabídka ukazuje, tvůrci se nedali. Především tedy producent Al Ruddy, kterého suverénně ztvárnil Miles Teller a jehož zarputilost je klíčem ke vzniku filmu navzdory všem okolnostem.
„Před natáčením jsme seděli v Ruddyho kuchyni a dlouho jsme spolu mluvili,“ vzpomínal Teller pro web ETonline. „Jedna z věcí, které mi říkal, byla: Pamatuj si, Milesi, dobrý producent přechytračí dobrého mafiána každý den v týdnu.“
Výhrůžky od mafie nebyly ale zdaleka jediným zádrhelem. Nedůvěra vedení Paramountu. Spory ohledně hlavních představitelů. Omezený rozpočet. Když se jeden problém vyřešil, další se vynořil.
Vedle Ruddyho se objevují i další klíčoví lidé v pozadí filmu: režisér Francis Ford Coppola v podání Dana Foglera, šéf studia Robert Evans ztvárněný vynikajícím Matthewem Goodem nebo bohémský Mario Puzo hraný Patrickem Gallem.
Velký kus práce na seriálu se povedl castingovému týmu i oddělení masek. Někteří herci jsou takřka k nerozeznání od jejich skutečných protějšků, které máme stále v dobré paměti. Kouzelný je pohled na Anthonyho Ippolita, který představuje mladého Ala Pacina, dnes hereckou legendu, tehdy nepříliš známého mladíka s nejistým pohledem. Pozoruhodný výkon podává i Justin Chambers jako Marlon Brando.
Seriál je však především feel good výletem do 70. let, kdy film vznikal. Navzdory tomu, že mnohdy nepojednává o snadných situacích, tak si stále drží odlehčenou atmosféru a nabízí spoustu zábavných pohledů do zákulisí Hollywoodu i půvabnou retro estetiku.
Zásluhu na tom má nepochybně i jeden z producentů a režisér dvou epizod Dexter Fletcher, který stojí třeba za Rocketmanem, a udal seriálu vizuální tón.
„Skvělé na seriálu je, že pokud jste fanoušci Kmotra, najdete tam ohromné množství narážek, které oceníte,“ řekl Colin Hanks, který hraje v seriálu jednu z mála smyšlených postav, vysoce postaveného manažera Barryho Lapiduse.
Skutečně: kdykoli Coppola a Puzo dávají v seriálu dohromady scénář a řeší se vznik ikonických scén z Kmotra, musí fanoušci mafiánské klasiky jásat. Nabídka je však plná pomrknutí na znalce historie kinematografie jako takové.
„I pokud jste Kmotra nikdy neviděli, seriál vám ukáže, jak složité a namáhavé je natočit film – i když jde o jeden z nejlepších filmů všech dob,“ dodává Hanks.
Kritiky Nabídka příliš nenadchla, dávají jí převážně průměrná hodnocení a kritizují především nadbytečné množství podzápletek. Fanouškovské hodnocení je ale vesměs nadšené. Na ČSFD se seriál řadí s devadesáti dvěma procenty mezi nejlepších pětadvacet děl vůbec a podobné nadšení panuje i ve světě, na IMDB je průměr z uživatelských recenzí 8,7.