Tohle je klasický byznysový příběh. V covidu si uvědomila, že původní zaměstnání jí nedává smysl, a zatoužila tvořit něco vlastního. Před třemi lety proto Iveta Krausová začala produkovat udržitelné svíčky.
Dnes jich pod značkou Sojo prodá přes tisíc ročně. Je příkladem, že v malém může začít podnikat opravdu každý.
Iveta Krausová spolupracuje například s luxusním jógovým studiem âme a značkou spodního prádla Paon.
„Pracovala jsem tehdy pro módní e-shop a štval mě všechen ten konzum a rychlá móda. Došlo mi, jak je důležité vnímat, kdo produkty vyrábí, kdo za značkou stojí a koho nákupem podpořím,“ vypráví podnikatelka.
Začala proto podporovat lokální české značky a myšlenka, že by se do celého procesu chtěla sama zapojit i jako tvůrce, začala sílit. Chtěla především vytvářet něco, co bude dělat lidem radost. Stejně důležitá pro ni byla i myšlenka udržitelnosti. Rozhodla se proto pro sójové svíčky.
„Vždy jsem se zajímala o téma přítomného okamžiku a plného prožití každého dne. Právě svíčka je pro mě skvělým prostředkem k tomu si sednout, zastavit se a projít si myšlenky z celého dne,“ vysvětluje.
A tak se pustila do práce. „Zjistila jsem, že běžné svíčky se dělají zejména z parafínu a parfémovaných vůní. Právě parafín vzniká jako vedlejší produkt při destilaci ropy a problém je právě v jeho spalování. Do ovzduší se dostávají látky, které nejsou vhodné pro zdraví.“ Začala proto vyrábět zdravější svíčky ze sójového vosku.
„Problém u běžných parafínových svíček ale není pouze vosk, nýbrž také parfémy, které se do svíček přidávají, a knot, který často obsahuje olovo,“ doplňuje. U sójových svíček se olověné lanko nepoužívá a celý proces hoření je velmi čistý. Aby šlo opravdu o přírodní produkt, přidává Iveta k vosku pouze čisté esenciální oleje, díky čemuž mají svíčky také aromaterapeutické vlastnosti.
Kromě osmi různých svíček dnes prodává také palo santo, šalvěj bílou, keramické misky a stojánky. Ke každému balíčku přidává také jasný popis, jak se o svíčku správně starat. Svíček prodá zhruba dvanáct set ročně, jedna stojí okolo 450 korun.
I když začínala bez zkušeností z podnikání, pomohly jí ekonomické znalosti z vysoké školy. Iveta studovala obor podniková ekonomika a management, a má tak přehled v účetnictví, základech marketingu i tvorbě podnikatelského plánu. Díky tomu byla značka po první vánoční sezoně v zisku, což jí usnadnilo investovat do realizace dalších nápadů.
Kromě času do podnikání investovala také našetřené úspory. Chtěla ale začít postupně, proto nejprve do byznysu vložila asi sto tisíc korun. „Vždy jsem vyrobila pár kusů svíček a poté, co jsem je prodala, jsem vyrobila další. Celkově nemám ráda a nepodporuji nadvýrobu, kdy se pak produkty musejí třeba rapidně zlevňovat,“ vysvětluje.
Na identitě značky spolupracovala na začátku Iveta se svou sestrou – grafickou designérkou a jejím přítelem, kteří pomohli vymyslet název a etiketu na svíčky. I proto nepotřebovala využít služby žádné marketingové agentury.
Pro výrobu sójových svíček se natolik nadchla, že první týdny nemohla myslet na nic jiného a vrhla se na studium celého procesu odlévání jak teoreticky, tak prakticky. Právě praktická část pro ni byla ze začátku nejtěžší. „Při odlévání svíček nebo míchání s oleji je důležité dodržovat správnou teplotu vosku a do svíček přidávat esenciální oleje v určitém poměru tak, aby olej ve svíčkách správně hořel,“ říká.
Velmi důležité je také vybrat správnou tloušťku knotu, aby se vosk mohl rozhořet do všech stran sklenice a svíčka hořela rovnoměrně. Zároveň nesmí být příliš silný, jinak by svíčka hořela rychleji, než má. Chvíli proto trvalo, než výsledný produkt dotáhla k dokonalosti.
Vytvoření jedné svíčky je dlouhý proces, který začíná výrobou knotů. Knoty si sama vyrábí, jelikož si chce být stoprocentně jistá jeho složením. Jedná se pouze o bavlněný provázek a čistý sójový vosk, do kterého provázek namáčí. Poté se knoty umísťují do plíšku, aby je bylo možné připevnit na spodek sklenice.
Poté přichází na řadu odlití svíčky a míchání vůní. Posledním krokem je zastřihnutí knotu, očištění svíčky, nalepení etikety, bezpečnostní samolepky a umístění do krabičky. „Tím, že všechny kroky dělám sama, mám absolutní kontrolu nad celým procesem a jeho kvalitou a právě toho se mi bude v budoucnu případně těžko vzdávat,“ uvědomuje se Iveta.
Občas tvoří i svíčky na zakázku, ale klienty si pečlivě vybírá. „Je pro mě nesmírně důležité, aby firmy, pro které svíčky tvořím, sdílely podobné hodnoty jako já. A moje svíčka pro ně nebyla pouze svíčkou, ale chápaly její přidanou hodnotu.“
Stejně pečlivě se rozhoduje i o tom, s kým bude značku a produkty tvořit. Kromě svíček prodává také keramiku, kterou pro ni vyrobila mladá umělkyně Anna Drsková alias Košilelka. Před nedávnem oslovila podnikatelka ilustrátorku Mon Bean, která pro ni ilustrovala vánoční pohlednice.
I když její svíčkový byznys prosperuje, full time zaměstnání si zatím drží – díky němu má totiž stálý příjem. „Svíčky jsou zatím hodně sezonní produkt a zákazníci nejvíce nakupují v podzimním a předvánočním období,“ upřesňuje. I proto se snaží, aby firma byla zisková a mohla si dovolit přicházet s novými vůněmi, produkty a celou značku postupně posouvat.
„Věřím, že v podnikání je důležité nastavit si cíle a plány, a proto si pro každý rok stanovuji daný cíl a kroky, jak ho dosáhnout,“ myslí si. Letos to byla například výroba nové produktové krabičky pro svíčky a spolupráce s více prodejními místy v Praze i dalších městech, aby si kromě e-shopu mohli zákazníci svíčky Sojo osobně prohlédnout a očichat.
„Nemám žádné přehnané cíle v růstu značky, nechávám ji růst velmi organicky. Příliš neinvestuji ani do marketingu – když nepočítám focení. Věřím, že díky přirozenému a pomalejšímu růstu si svíčky najdou zákazníky, pro které se značka stane love brandem,“ uzavírá Iveta Krausová, pro kterou je podnikání možnost, jak spojit vlastní kreativitu se svobodou.