Ještě víc práce v kratším čase. To je tradiční požadavek spousty firem. Všichni – od řadových zaměstnanců až po vedoucí partnery – vezmou každou nabízenou práci, ať už proto, že chtějí vypadat jako týmoví hráči, jako pracovití zaměstnanci nebo že prostě chtějí být milí. Přitom říct NE může mít pro kariérní vzestup zásadní význam. “Lidé by měli změnit své uvažování, a ne se vším souhlasit,” říká Susan Newman, sociální psycholožka a autorka knihy The Book of No. Člověk si může poškodit reputaci i kariéru, když bude na všechno kývat.
Takže než se zavážete k novému projektu, pořádně si to rozmyslete. A než ho odmítnete, zvažte všechny následky. Když mladí zaměstnanci pracují na mnoha úkolech najednou, dá jim to šanci vyniknout. Ale ti zkušenější už rozlišují, jestli mají udělat práci, na kterou se díky svým zkušenostem hodí právě oni, nebo jestli mají pomáhat u projektu, na kterém by mohl dělat stejně tak kdokoli jiný. “Když začnou lidé postupovat na kariérním žebříčku, je typické, že souhlasí téměř se vším, přestože se to jejich odbornosti týká jen velmi vzdáleně,” říká psycholožka Nanette Gartell, autorka knihy My Answer is No…If That´s Okay With You. “Ale platí, že čím jste úspěšnější, tím víc se po vás chce a tím víc toho musíte odmítat.” Pokud jste středně postavený manažer a požádají vás, abyste vyměnili inkoust v tiskárně, můžete to odmítnout, tvrdí Gartrell. Nováček by se toho ale měl ujmout.
Než něco odmítnete, vysvětlete, jaké úkoly už máte na starosti, a zeptejte se nadřízeného, aby vám pomohl určit, co je priorita. Musíte dát najevo, že nechcete odmítnout projekt, ale snažíte se být realista. Vysvětlete, že vám to s něčím koliduje a chcete to vyřešit. Když vám nadřízený bude chtít zadat projekt a vy už děláte na jiném, řekněte: Moc rád bych s tím pomohl. Ale už pracuju na jiné věci pro jiného partnera, kterou mám odevzdat v úterý. Do kdy tohle potřebujete? Snažte se říct co nejjednodušší vysvětlení.
I když něco odmítnete, snažte se nabídnout pomoc v jiné věci. Pokud je to možné, nabídněte alternativu. Podívejte se, jestli je možné omezit rozsah projektu. “Navrhněte nějaké další možnosti řešení,” říká Michael Roberto, profesor managementu na Bryant University a autor knihy Why Great Leaders Don’t Take Yes for an Answer. ”Řekněte: Na tomhle dělat nemůžu, ale rád přispěju nějakým jiným způsobem.”
Odmítejte osobně. “Emailové zprávy by si mohl někdo špatně vyložit,” říká Newman. “Ochotu, kterou vyjádříte tónem hlasu, nelze vyčíst z emailu.”
Když odmítáte práci na nějakém projektu, zvažte, jestli by nebyla přínosná pro vašeho kolegu. Zeptejte se na to nejdřív jeho a pak ho navrhněte svému nadřízenému. “Vždy, když něco odmítáte, nabídněte něco jiného,” říká Gartrell.
Nebojte se vytyčit hranice mezi pracovním a osobním životem, zvlášť když pracujete ve firmě, kde se kolegové scházejí i po pracovní době. “Nejlepší omluvou je vaše rodina,” říká Gartrell. “Pokud už je po pracovní době, je pro ostatní těžké právě tohle kritizovat.”
Možná se stačí naučit tři jednoduché věty, kterými dáte jasně najevo své NE bez toho, abyste se rozhádali se šéfem. Najdete je v tomto článku.
Zdroj fotografie: Gratisography.com