CEO Googlu X Astro Teller neodměňuje lidi za projekty, které jsou úspěšné. Oceňuje je naopak za to, když dokážou projekt zabít. Tedy dokázat, proč už nemá smysl v něm pokračovat.
Čtěte také: Važte si jich, ale naučte se je i vyhodit. Osm rad, jak pracovat se svými lidmi
Je dost možné, že i díky téhle metodě skončil jejich raketový batoh, se kterým jste mohli létat, nebo vznášedlo ve tvaru skejtu. U nás se tzv. zabíjením projektů zabývá lektor kritického myšlení z GrowJOB Institute Lukáš Hána, který říká, že stejně jako ve výzkumné laboratoři futuristických projektů Google X i vám může ušetřit spoustu peněz.
„Pokud totiž v rané fázi ukážete, že nebude po produktu dostatečná poptávka nebo že nebude dostupný pro cílovou skupinu, ušetříte tím spoustu peněz a také času,“ říká Hána a dává návod, jak se naučit být projektovým vrahem:
1. Uvědomte si, že se bojíte projektu vzdát
V momentě, kdy do projektu investujete první poslední a víte, že to první a poslední nemůžete získat zpět, budete mít přirozeně problém projekt ukončit.
Tomuto jevu se říká klam utopených nákladů – jednoduše jste už do projektu investovali finance, o které nechcete přijít, což bude ohýbat váš úsudek, i když člověk z vnějšku vidí, že nemá žádnou budoucnost.
Typickým příkladem takového myšlení byl nadzvukový letoun Concorde. I když se jeho vývoj začal prodražovat a ropné šoky v sedmdesátých letech vyšroubovaly náklady na provoz, Concorde stále vyráběl další a další, a způsobil si tak ztrátu v hodnotě vyšší než 500 miliard korun.
„Už jsme přece utratili příliš mnoho peněz na to, abychom to teď vzdali,“ říkali si tehdy.
Lukáš Hána
2. Rozlučte se se svým mazlíčkem
Je skvělé, že jste jakémukoli projektu věnovali spoustu času. Ale jak moc a kdy jste se upřímně zamysleli nad tím, jaké jsou jeho slabiny, nebo dokonce argumenty pro jeho ukončení?
Najděte si chvíli, abyste se sami sebe upřímně zeptali: Nepřirostl mi náhodou projekt až moc k srdci? Neztratili jsme schopnost objektivně ho posoudit?
Změňte na chvíli své pozitivní myšlení a snahu uspět za každou cenu, kriticky se zamyslete a přejděte k dalšímu kroku.
3. Udělejte cost-benefit analýzu
Nejlepší metoda, jak zjistit, jestli je váš projekt efektivní a má smysl v něm pokračovat, je cost-benefit analýza.
Jednoduše si sečtěte, kolik vás bude dokončení projektu stát a co tím získáte. Už vynaložené (utopené) náklady, které vám nikdo nevrátí, nechte stranou a zajímejte se jen o to, co můžete ovlivnit v budoucnu, tedy vaše zisky a ztráty od tohoto okamžiku.
Pokud zisky nepřevýší ztráty, zhluboka se nadechněte, vypněte umělou podporu života a konstatujte smrt projektu. Jen tak se totiž vyhnete dalším škodám.
Bohužel ale nemáte vyhráno ani v případě, kdy benefity převyšují náklady. Poměr zisků vůči nákladům totiž musí překonat vaši druhou nejlepší možnost využití stejných zdrojů – tzv. náklady ušlé příležitosti.
I když může být vaše kavárna výdělečná, ještě to neznamená, že je efektivní. Je totiž možné, že za srovnatelný vklad můžete vydělat více, když otevřete například školku. V ten moment ale samozřejmě musíte započítat náklady na změnu prostor, vybavení a personálu.
4. Podnikněte noc dlouhých nožů
Udělejte čas od času, například jednou za tři měsíce nebo když se výrazně změní situace, ve svém projektovém portfoliu tzv. noc dlouhých nožů.
Použijte cost-benefit analýzu na projekty, které máte, a nemilosrdně zabijte ty, které neobstojí.
Takováto „noc“ je důležitá pro to, abyste si osvojili schopnost projekty ničit a kriticky je zhodnotit. Uvidíte, že se po čase vaše pochybnost oslabí, a začne vás to možná dokonce i bavit.
Tak si ušetřete spoustu vrásek i peněz a věnujte se jen těm projektům, které mají opravdu smysl.