Hudba a styl jsou tradičně spojité nádoby, jak naznačuje i sezonní kolaborace návrháře Rafa Simonse pro značku Fred Perry. Inspirovaly ji historické události kolem londýnského punkového klubu The 100 Club.
Spojení hudby a stylu platí od samého počátku populární hudby. Ne tolik u nás, kde „trh“ zatížilo budování nevkusného snu o nevkusném komunismu. Ale třeba v Británii se tím řídí doslova do posledního akordu a knoflíku – a jak víme, bez Británie by žádná populární hudba nebyla.
Vždycky mě fascinovalo, jak koktejl cool hudby, textů a hadrů dokázal strhnout tolik lidí a vytvořit takové fanouškovské základny kolem interpretů. Byly to celé kulty, které se podobně oblékaly a podle jejich oděvu se dalo snadno rozpoznat, jaké hudbě, či dokonce konkrétní skupině fandí.
Belgický návrhář Raf Simons ve své nynější kolaboraci se značkou Fred Perry oprášil hned několik fanouškovských kmenů. Ostatně jak on, tak brand Fred Perry má s citováním hudebních a subkulturních stylů letité zkušenosti.
Koncem devadesátek Simons zaujal slavnou kolekcí nazvanou Radioactivity, která doslovně vycházela z estetiky německých elektronických pionýrů Kraftwerk. V následném desetiletí Simons zabodoval přehlídkou oděvů vytvořených v tandemu s grafikem Peterem Savillem – spolumajitelem důležitého manchesterského labelu Factory Records a tvůrcem erbovních obalů desek a image kapel Joy Division a New Order.
Simons od letoška navrhuje pro Pradu. Přesněji, je kreativním ředitelem značky společně s Miucciou Prada. Že se o tento post dělí, je celkem nevídané: představte si, že by José Mourinho a Jürgen Klopp dohromady trénovali Barcelonu…
Značka Fred Perry zase hojně využívá svého „dědictví“. Brand je historicky spjat hned s několika stylovými subkulturami a hudebními proudy, od adorace značky šedesátkovými elegány mods přes fanoušky punk rocku, northern soulu, osmdesátkového soulu, acid jazzu… až po devadesátkový britpop, ale i hip hop a různé ostrovní urban styly nultých let.
Současné partnerství Rafa Simonse a značky Fred Perry proudí skrze inspiraci děním v londýnském klubu The 100 Club. Tento hudební prostor v samém srdci britské metropole původně býval domovinou swingu a bebopu, hlavní hvězdná chvilka ovšem nastala až s „prvním punkovým festivalem“.
Odehrál se v září roku 1976 a punkovou scénu rázem vystřelil do veřejného zájmu. Nejsem takovým pamětníkem, ovšem viděl jsem, jak o této „undergroundové“ akci v The 100 Clubu informovalo i dobové německé Bravo, svého času bible všech teenagerů.
Když už jsme ostatně u punku, i ten byl čistou fashion. Jak jinak si vysvětlit, že takový Sid Vicious pobíhal po pódiu v kožené bundě značky Lewis Leathers, která i tenkrát stála „lidových“ tisíc liber? Anebo že The Clash a The Damned měli své stylistky?
Spolupráce Simonse se značkou Fred Perry cituje události z festivalu, kde se světu poprvé představily kapely jako Sex Pistols, The Clash nebo Siouxsie and the Banshees, a tahle citace probíhá hlavně skrze dochované fotky – ty se v přetiscích objevují na košilích, tričkách, šálách i pláštích.
V kolekci však najdete i modovské parky s nášivkami v „northernsoulovém“ stylu anebo „acidjazzové“ kardigany a golfové svetry. Vše je samozřejmě příkladně „oversized“, jak velí nynější tep doby.
Kolekce je k mání od 17. září, punkový podzim může směle začít.