Když se vám to stane jednou, řeknete si, že to prostě byla smůla. Jako když jsem před rokem na letišti na Maltě zjistil, že mě a můj kufr, který zůstal kdesi ve Frankfurtu, dělí 1600 kilometrů.
Jenže když mi při dalším letu dorazil stejný kufr do francouzského Nice pro změnu poničený a za další tři měsíce pak při cestě z Helsinek do Prahy opět nepřiletěl vůbec, stal se ze mě neplánovaně expert na problémy, které teď při cestě na dovolenou můžou potkat každého z nás.
Takže co dělat, když vám letecká společnost zničí nebo ztratí váš kufr?
Začněme první variantou, která je méně komplikovaná. Od chvíle, kdy při odbavení pustíte kufr z ruky, až do chvíle, než si ho v cílové destinaci převezmete, za jeho stav nese zodpovědnost letecká společnost.
Bohužel to ale neznamená, že můžete po příletu reklamovat i sebemenší šrám – pokud jste před letem nenechali kufr na své náklady zabalit do igelitové fólie, téměř jistě se svou reklamací neuspějete.
„Jinak by měl dopravce uznat prakticky jakékoliv poškození, ke kterému dojde jeho zaviněním, ale vzhledem k tomu, co platí o použití ochranné fólie, můžeme vyvodit, že hranice toho, co společnosti uznávají, začíná u ulomenin, prolomení, případně škrábanců, které prošly přes fólii,“ popisuje Adam Plajner ze Sdružení obrany spotřebitelů a dodává důležitou radu – kufr a jeho stav si před letem ideálně vyfoťte.
Podle takzvané Montrealské úmluvy je vaší povinností poškození reklamovat nejpozději do sedmi dnů, pokud ale nechcete svoji šanci na kladné vyřízení snížit, je potřeba na letišti vyhledat reklamační oddělení, případně pobočku letecké společnosti hned po příletu.
„Lidé to v takové chvíli často neřeší, což je pochopitelné, protože jsou ve stresu, že jim ujede delegátka z jejich cestovní kanceláře a zůstanou sami na letišti v cizí zemi. Nejlepší je přijít za delegátkou, říct jí, co se stalo, a s ní jít celou věc řešit na pobočku letecké společnosti, což je nejdůležitější krok,“ radí Plajner.
Odsud si odnesete reklamační protokol, se kterým po návratu zajdete na pražském letišti ke stejné přepážce podruhé. Tady vám podle letecké společnosti, se kterou jste letěli, dají kontakt na servis, který má smlouvu s danou aerolinkou, a dál už je to na vaší domluvě s ním.
V mém případě (Air France) šlo všechno hladce. Kurýr poškozený kufr vyzvedl, a protože byla závada neopravitelná, zhruba do dvou týdnů mi opět dovezl zcela nový kufr od stejné značky a téměř stejného objemu. Bez komplikací a nervů.
Hodnota zavazadla, do jejíž výše vám letecká společnost musí škodu uhradit, odpovídá zhruba částce 1445 eur, takže pokud létáte s dražším kufrem, pomůže vám už jedině pojištění.
Horší je to v případě, že zůstanete sami u pásu, na kterém ještě před chvíli kroužila poslední zavazadla, a váš kufr nikde. Šance, že k tomu dojde, je čistě statisticky pod jedno procento, ale sám jsem důkazem, že je lepší být připravený na nejhorší.
Podle Montrealské úmluvy máte v takovém případě právo nakoupit si do stejné částky (tedy 1445 eur) nezbytně potřebné věci, které zůstaly ve vašem kufru a vy se bez nich neobejdete. Nejčastěji tedy základní oblečení nebo hygienické potřeby – a nezapomeňte si schovat účtenky.
To, že budete následně žádat uhrazení takového nákupu po letecké společnosti, ale neznamená, že si nakupování pořádně užijete. Do limitu 1445 eur se musíte vejít i s případným odškodněním za kufr a jeho obsah, pokud se k vám už nikdy nedostane.
Nárok na takové odškodnění máte v případě, že vám letecká společnost nedoručí zavazadlo do 21 dní. Pokud jste si ale mezitím nakoupili nezbytné věci denní potřeby za 400 eur, kompenzace za ztracený kufr už nemůže být vyšší než 1045 eur.
„Je nezbytné použít selský rozum a nežádat od aerolinky proplatit jako věc nezbytné potřeby hodinky Rolex. Člověk, který si žije na vysoké noze, by měl přiměřeně snížit své nároky,“ připomíná Plajner a dodává, že je dobré si kvůli případnému vymáhání škody udělat před cestou reálný soupis věcí, které jste měli v kufru. A také na kufr pochopitelně přidat svoje kontaktní údaje.
Protože to, kde třeba ve Spojených státech končí ztracené kufry, u kterých už není možné dohledat majitele, vás nejspíš překvapí – v obchodě Unclaimed Baggage Center ve Scottsdale, kde před časem natáčela reportáž CBS News.
Proto na závěr přidáváme ještě několik dobrých rad, kterých stojí za to se držet, pokud nechcete podobné starosti letos v létě řešit.
- Odbavte zavazadlo co nejdříve. Pokud dorazíte na letiště na poslední chvíli, šance, že se vaše zavazadlo při přesunu od odbavovací přepážky do letadla ztratí, výrazně roste.
- Uložte do zavazadla kopii vaší letenky a vaše kontaktní údaje. Štítek s vaší adresou se na kufru může utrhnout, takže je potřeba tyhle klíčové údaje umístit i tam, kde zaručeně vydrží.
- Přidělejte si na kufr reflexní proužek. Ke ztrátě často dochází tak, že si na výdejním pásu někdo váš kufr splete s tím svým, protože jsou si podobné. Takže je dobré kufr jakkoliv zvýraznit.
- Vyhněte se letům s krátkým časem na přestup. Pokud máte mezi příletem a dalším odletem čas menší než jednu hodinu, šance, že se vaše zavazadlo ztratí, opět výrazně roste.
- Vyfoťte si před odbavením své zavazadlo. Pravda, tenhle tip ztrátě nezabrání, ale i tak to udělejte – když už se kufru nedočkáte, aspoň jim na reklamacích pomůžete s jeho identifikací.