Zástupci krejčovství The Owners, které patří Matěji Rázgovi, Michalu Trnkovi a Veronice Pňačkové, se právě vrátili z prezentací nejnovějších kolekcí pánského oblečení a doplňků Pitti Uomo. Zatímco dříve se sem podle svých slov jezdili dívat „jako do zoo“, dnes se vnímají jako rovnocenní partneři.
Pokud jste viděli seriál Ripley na Netflixu, muselo vám to uvíznout v paměti. Perfektně padnoucí obleky, ručně ušité mokasíny. Košile ledabyle rozhalené, kapesníčky, šátky. Italové, které zůstali věrni klasickému stylu, jenž je zobrazen právě v oceňovaném seriálu, vypadají jako nejlépe oblečení muži na světě.
V oblecích, co mají daleko do formální strnulosti nebo přehnané opečovanosti, v perfektně padnoucích střizích, tvídu, vlně. Jak říká kanadský spisovatel a odborník na pánské oblečení Derek Guy, jehož doporučujeme sledovat na síti X, pánský oblek musí mít „shape and drape“. Tedy tvar a pohyb.
Chcete to vidět v praxi? Pak musíte do Florencie na veletrh Pitti Uomo. Nejenže se sem sjíždějí ti nejlépe oblékaní muži světa, ale také zde uvidíte obyčejné Florenťany, jak se procházejí renesanční pevností Fortezza da Basso, kde se akce koná.
Se svolením Pitti Uomo
Foto se svolením Pitti Uomo
„Nejen místní, ale také nákupčí italských módních značek a další zdejší podnikatelé s módou jsou ti, které stojí za to sledovat,“ říká Michal Trnka. Osobně jim dává větší přednost než celebritám, které zde pózují před foto stěnami.
Se svolením Pitti Uomo
Foto se svolením Pitti Uomo
Jak se daří českému krejčovství uspět v tomto světě elegance, tradice i velkého byznysu? Samotný veletrh navštíví přes 1200 vystavovatelů, zhruba třicet tisíc profesionálů a mezi výrobci a nákupčími z luxusních butiků, obchodních domů a e-shopů po celém světě se tu uzavírají smlouvy v hodnotách milionů eur.
„Byli jsme zde už tolikrát a náš byznys je natolik stabilní, že sem prostě patříme,“ vysvětluje Matěj Rázga. Na síti LinkedIn ostatně vedl svůj deník z Pitti Uomo, kde popsal svoje zážitky z veletrhu, které by se daly shrnout jako „Negroni Diaries“.
Jak si užili majitelé krejčovství The Owners veletrh Pitti Uomo? Toto je jejich vizuální deník | Foto se svolením The Owners
Pro majitele The Owners, kteří mají svůj ateliér v pražské Dušní ulici, je pobyt ve Florencii důležitý jako networking i čas, který tráví s klienty. „Letos jsme si ve Florencii pronajali celý dům, kde byl nejen náš tým, ale také několik zákazníků. Vždy jim říkáme, že návštěva Florencie v období Pitti Uomo je nejlepší inspirací,“ předestírá Matěj Rázga.
Po setkání například se svými dodavateli látek na obleky, kam patří také ve světě pánské luxusní módy dobře známý Ermenegildo Zegna či Fox Brothers, se čeští podnikatelé vydávali do florentských podniků, jako je například ikonické Caffè Gilli.
„Pitti po setmění je stejně důležité jako přes den. Seznamujete se s lidmi, sbíráte kontakty, panuje uvolněná atmosféra,“ podotýká Matěj Rázga. A i přes to, že tu nejdřív nikoho neznáte, zdánlivě uzavřený svět luxusní pánské módy vás vezme mezi sebe.
Za předpokladu, že vypadáte na to, že rozumíte tomu, co děláte. Což se The Owners odepřít nedá – na záběrech z Florencie působí stejně distingovaně, elegantně, ani nepostrádají onu záviděníhodnou lehkost, jako jejich italští kolegové.
Foto The Owners
Michal Trnka a Matěj Rázga (vpravo) z The Owners
Italský krejčí, to je pojem. Návrháři jako Tom Ford, ale i Giorgio Armani se několikrát nechali slyšet, že inspiraci pro svou práci s materiály a střihy čerpají právě z umu italských krejčí.
Ti mají stále dost zákazníků nejen mezi domácími, ale také v zahraničí. Například klientem římské značky Brioni je Brad Pitt, Frank Sinatra byl zase známý svou spoluprací s krejčovstvím Natale.
Může mít český salon, který se svým přístupem inspiruje v Itálii, podobně pevnou zákaznickou základnu?
„Věříme, že ano. Rozdíl tkví ale v tom, že když ukážete Italovi látku a řeknete, že si z ní nechalo už pět zákazníků ušít oblek, chce něco jiného, originálního. Pro Čecha je to naopak potvrzení, že udělal správnou volbu. Potřebuje si být jistý, že nebude vyčnívat. V tom bohužel napáchal největší škodu komunismus,“ domnívá se Michal Trnka.
Se svým obchodním společníkem je ale přesvědčený, že časy se u nás mění pomalu k lepšímu. Zákazníci k nim sice nejčastěji přicházejí se zakázkou nechat si ušít onen „tmavomodrý oblek“, ale postupně přicházejí na to, že jim je v něm natolik dobře, že chtějí další.
„Momentálně jsou trendy pískové odstíny, takzvaný styl western a monochromatické obleky. Z naší praxe máme takových klientů, kteří by ihned chtěli poslední trendy, minimum. Ale když to uvidí na mně či na Michalovi, někdy jsou ochotni to také zkusit,“ vypráví Matěj Rázga.
Chcete se oblékat jako italský gentleman v Praze, ale sbíráte odvahu? Dejte si nejdřív Negroni, podívejte se na seriál Ripley a vydejte se do krejčovství v Dušní ulici. Uslyšíte speciální playlist a pak řadu otázek. Nejen na preferenci barev, ale na životní styl celkově.
„Dnes umíme pokrýt nejen pracovní, ale také víkendový šatník,“ vysvětlují to The Owners. Proč byste něco takového měli podnikat? Nikoli proto, abyste se vyrovnali stylovým mužům florenstkým, ale protože šarm a nenucený styl můžeme vybudovat i v Praze.
Ale pro inspiraci si na Pitti Uomo přece jen zajeďte, další ročník veletrhu se koná 17. června.