Nosili ji Neil Young (na hlavním snímku), Kurt Cobain, jejich grungeoví stoupenci a s příchodem podzimu možná i vy. Odkud se vzal kult kostkované flanelky?
Bavlněný flanel je u košilovin klasickým volnočasovým materiálem. Specifická je kostkovaná flanelová verze. Často si ji spojujeme s pracanty a všeuměly všeho druhu, šikovnými řemeslníky, kanadskými dřevorubci (v zámoří se kostkované flanelce občas říká lumberjack shirt), případně s mladou popkulturou 80. a 90. let. Přitom celosvětovou oblibu flanelky „způsobili“ kalifornští surfaři.
Zdánlivý paradox má snadné vysvětlení. Zmrzlí surfaři se do pohodlné a teplé košile oblékali pokaždé, když vylezli z oceánu. A protože surfing, jenž svůj boom zažil koncem 50. let, byl přísně módní záležitostí, ideálně muselo jít o flanelku jedné konkrétní značky – Pendleton.
Pendleton se ukázal nejenom jako teplý svrchník, ale taky jako stylový doplněk k šortkám a sandálům. Navečer se pak celý outfit upravil na volnou kostkovanou košili, bílé levisky a tenisky. Existuje dokonce jistý popsong z první poloviny šedesátek, jenž tento oděv posunul k nesmrtelnosti.
Jmenuje se White Levi’s, nahrála jej dívčí vokální partička The Majorettes. Dámy zpívají o týpkovi, který vždycky nosí „white Levi’s, tennis shoes, surfin’ hat and big Pendleton shirt“. To mnohé o oblibě značky Pendleton vysvětluje.
O důležitosti kostkované pendletonky pojednává i další popkulturní fakt. Surfovou subkulturu za svou uchopili nejenom skuteční surfaři, ale i tací, kteří jen rádi chodili v dobovém surfařském oblečení. K těm se řadily i party hudebníků – jako například módní chlapci ze skupiny, jež adoraci kostkované košile měla přímo v názvu – The Pendletons. Záhy se jim ovšem celkem vyplatilo se přejmenovat – na The Beach Boys.
Postupem let se košile vyjma surfařů etablovala i u beatniků, fanoušků Neila Younga či losangeleských pouličních gangů. A od konce osmdesátek se kostkovaný flanel spojuje i s hudební grunge scénou – která stejně jako košile začala svou historii psát na americkém Severozápadě.
Značka Pendleton původně vyráběla vlněné deky, s první „dřevorubeckou“ košilí přišla zhruba před 100 lety. Od konkurence se lišila v tom, že byla ušita z jemnější vlny, taky se zalíbila kostkovanými vzory – sláva košile se záhy přehoupla z vyloženě pracovního oděvu do světa módy.
Značka Pendleton si dodnes udržuje punc rodinné firmy. Řada modelů se pořád vyrábí ručně a pyšní se visačkou Made in USA. Ač je mnohem dražší než miliony fast fashion napodobenin, svým příběhem a tradicí umí vzbudit (nejenom) pánské nákupní touhy. A to se v době postcovidové bude počítat čím dál častěji.