Nic tak výkonného jste si ještě od Audi nikdy koupit nemohli. Má to skoro 650 koní a dva motory. Elektromotory. Audi se snaží dokázat, že k adrenalinu za volantem už benzin nebude potřeba.

Už je to tady zase – „nová éra“. Tenhle výraz padl z úst šéfa škodovky Thomase Schäfera loni na podzim, když uváděl elektrickou Škodu Enyaq. A zazněl znova i při představení nejnovějšího Audi – novinky e-tron GT quattro a její silnější verze RS e-tron GT.

Dva názvy, které obsahují spoustu zkratek. Ty ale znamenají ve výsledku jen jedno – jezdí to na elektřinu a jezdí to pekelně rychle. Nebo lépe řečeno, jezdit to rychle teprve bude.

A to od jara, kdy se tohle auto začne dostávat k prvním zákazníkům, kteří budou ochotni za kombinaci pokroku a exkluzivity pořádně provětrat účet. Startuje totiž zhruba na 2,8 milionu korun za slabší verzi s výkonem 476 koní. Ta se zkratkou RS, která nabídne 598 koní, pak bude skoro za 3,8 milionu.

Výkon je něco, o čem se u tohohle auta bude hodně mluvit. Třeba i proto, že to s ním nebude tak jednoduché, jak jsme u běžných vozů zvyklí. Co je jinak? Třeba to, že čtyřkolka e-tron GT má v obou verzích v záloze něco, co čtyřdveřové auto nakopne vpřed ještě o něco víc, než bude jeho posádka možná čekat. V předchozím odstavci uvedený výkon se totiž po sešlápnutí plynu na maximum ještě po dobu 2,5 sekundy navýší na 530 koní a u verze RS dokonce na 646 koní.

U ostřejší verze to v praxi znamená rozjetí z 0 na 100 za 3,3 sekundy. Hormony rozvášněného řidiče kromě pohledu na spotřebu elektřiny zklidní také omezovač rychlosti. Přes 250 kilometrů za hodinu nikoho nepustí.

Další téma, které je s elektromobily spojené, je samozřejmě dojezd. Všichni ho vnímají jako zásadní věc, ale lidé z automobilek o něm nepříliš rádi mluví. A když už před nimi na tohle téma dojde, tak se obvykle ozve něco na způsob, že nikdo přece na jeden zátah nejezdí víc než 500 kilometrů.

info Static photo, Colour: Daytona grey

Kdyby však náhodou ano, tak u Audi e-tron GT bude mít smůlu. Podle automobilky je totiž strop při jednom nabití na 488 kilometrech. V reálu bude navíc potřeba počítat s údajem ještě o zhruba 80 kilometrů nižším.

Až bude potřeba dobíjet, tak na takzvaných supernabíječkách si zásobu na dalších 100 kilometrů nasosáte za něco málo přes pět minut. Ideální nabíjení z 5 na 80 procent kapacity baterie pak zabere 23 minut.

Přehled výbavy by zabral několik stran – takže jen ty z našeho pohledu nejzásadnější. Za příplatek budou laserová světla, což je pro řidiče, který zatím zažil maximálně xenony, něco jako když slepý prozře. Výborná věc je také head-up displej, kdy se nemusíte koukat do kapličky s ukazateli, ale zásadní údaje o jízdě se vám promítají do zorného pole čelního skla.

Sice proti proudu, ale o to sympatičtěji působí návrat k běžným tlačítkům pro ovládání klimatizace. Nicméně i přesto hraje dotykový displej při ovládání všemožných funkcí nového audi prim.

info Interior
Interiér

Progresivní je naopak ekologická položka výbavy v podobě interiéru, který se obejde bez kůže. Z technických věcí nechybí adaptivní vzduchové odpružení nebo systém natáčení zadních kol. A někam mezi pak spadá uměle vytvářený zvuk sportovního vozu. Elektromotor sám o sobě totiž bublavou serenádu nenadělá. Je tak potřeba tomu nějak pomoct.

Tohle auto i přes divokou cenu nebude mít o zákazníky nouzi. V Česku sice boom elektrických aut ještě nenastal, ale západní a severní Evropa už v něm jede naplno. Důkazem můžou být prodejní úspěchy koncernové konkurence v podobě plně elektrického Porsche Taycan, které automobilka ani nestíhá vyrábět.

A když zůstaneme v rodině Audi, tak velké úspěchy slaví také první elektrické Audi e-tron, které se například v Norsku stalo nejprodávanějším automobilem roku.

info Audi RS e-tron GT Colour: Daytona grey