Ačkoli je Ricardo Bofill jedním z nejdůležitějších architektů minulého století, jeho jméno příliš známé není. Bofillovy stavby jsou však notoricky známé nejen v jeho rodném Španělsku, ale také v Praze.
Sem přijel kvůli developerovi Sergi Borensteinovi, který mu zadal přestavbu industriální haly v Karlíně, kde se usídlilo vydavatelství Economia, koncertní prostor Forum Karlín a také Corso Karlín. V roce 2016 pak upravil Obecní dvůr na Josefově na luxusní byty.
„Dělali jsme spolu unikátní věci, které Praha nezažila. Pořád na něj vzpomínám. Pracovat s ním bylo jako sledovat výbuch kreativity. Je mi velmi líto, že už mezi námi není. Toužím ale přizvat ke spolupráci jeho syny, kteří jsou také architekti,“ prohlásil o španělském architektovi Borenstein v rozhovoru pro dubnové číslo Forbesu.
Rodák z Barcelony Bofill zemřel loni v únoru na komplikace spojené s covidem. Jeho pro širokou veřejnost nejpopulárnější stavba Muralla Roja, která se překládá jako „červená zeď“, právě slaví padesáté výročí svého vzniku.
Připomíná středomořskou pevnost ze surrealistického snu – barvy stavby se mění podle toho, jak na ni zrovna padá světlo. Může se jevit červená, světle růžová a někdy i oranžová.
Komplex, který v sobě pojímá padesát bytových jednotek, se nachází v oblasti Calpe u města Alicante. Dechberoucí je i výhled: díváte se odtud přímo na Středozemní moře. Ricardo Bofill tak chtěl vzdát hold zdejší krajině, arabské architektuře i zakomponovat do svého díla postmoderní přístup.
Ikonická stavba moderní architektury ročně přitahuje nejen fanoušky architektury, ale všechny, kdo se v tomto labyrintu touží vyfotit na sociální sítě.
Bofillův geniální přístup tkvěl také v nalezení a tvůrčí posun vystihujícího prvku místa, kde tvořil. Pokud se v Alicante rozhodl spojit vizuál arabské tvrze zvané kasba, která pracuje se čtvercovým půdorysem, v Praze odmítl postmodernu a vsadil na jednoduchost, která architektonicky konzervativnímu městu sluší.