Bezuzdné konzumování veškeré seriálové produkce streamovacích služeb je rozkošný, leč nesplnitelný sen.
Netflix, Disney+, HBO Max či Amazon Prime na diváky hrnou bagrem nepolevující haldu obsahu, na jejíž kompletní sledování by už nestačilo ani několik lidských životů zasvěcených jen a pouze „bingování“ nových titulů.
Model, který je nejvýhodnější pro byznysmodel těchto stanic, spočívá v oddaném sledování všeho, co se objeví v položce nových a trendujících kousků. Což ovšem vzhledem ke kolísající kvalitě streamovací tvorby není model, který by byl nejvýhodnější pro blaho a vkus diváka.
A tak se člověk po někdejším prvotním nadšení z nekonečného regálu zábavy vrací ke starému dobrému výběru, který se často řídí podle našich oblíbených herců či režisérů. Čímž se dostane k seriálu Yellowstone. Jména, která se k Yellowstonu vážou, zní totiž takhle: Kevin Costner, Harrison Ford, Taylor Sheridan.
Kevin Costner je Kevin Costner. Harrison Ford je Harrison Ford. A Taylor Sheridan je scenárista obou dílů Sicaria, oceňovaných snímků Wind River či Hell or High Water, a také producentská superstar, která má dnes pod palcem devět televizních projektů (včetně Tulsa King se Sylvesterem Stallonem a Land Man s Billym Bobem Thortonem).
Sheridan, který se dostal do širšího povědomí poprvé jako představitel role Davida Halea v motorkářském seriálu Sons of Anarchy, se dnes Yellowstonu věnuje nejen jako spolutvůrce a tvůrčí šéf, ale také jako scenárista v podstatě veškerých epizod a v případě první série také jako režisér.
Seriál, který vysílá kabelová televizní služba Paramount Network od roku 2018, je jeho opus magnum. Nedávná premiéra páté sezony udělala s šestnácti miliony diváky z Yellowstonu nejúspěšnější televizní seriál roku 2022 – a z první epizody také vůbec nejsledovanější premiéru na kabelových televizích od Živých mrtvých v roce 2017.
Takže – co je Yellowstone? A proč ho u nás zná málokdo, byť na něj po celých Spojených státech dnes poutají největší billboardy s Kevinem Costnerem od doby, kdy tam visely plakáty na jeho Tanec s vlky?
Čistě technický důvod spočívá v tom, že domovská stanice seriálu Paramount Network není streamovací služba, ale stará dobrá americká kabelovka. Proto je také Yellowstone počítán za televizní seriál, který se ve svých rekordech pohybuje mimo konkurenci na streamech.
Přesto se ale seriál streamovat dá. K vidění je za různých podmínek prostřednictvím služeb iTunes, Amazon Prime či Peacock.
Stěžejní důvod k jeho nižší popularitě v Evropě však spočívá patrně v tom, že jde o seriál bytostně americký – je o amerických hodnotách, amerických lidech a jejich amerických problémech. Když přijedete do Texasu, mluví o něm úplně všichni. Jakmile ale přeletíte oceán, zkuste doma s očima navrch hlavy vyprávět o problémech hrdinů s hovězím dobytkem, který přeběhl z jedné hory na druhou, a ovcemi, které spásly trávu sousednímu ranči.
Sheridanův Yellowstone nicméně kulturně přenositelný je, chce to jen trochu trpělivosti. Na první pohled působí jako vyprávění o rodinných, byznysových a kulturních střetech, v nichž se nachází John Dutton, patriarcha největšího ranče v Montaně.
Jeho rodina je superúspěšná, ale na její vnitřní vztahy by nestačila armáda psychologů. Jeho pozemek, který má pod palcem coby hlava šesté generace Duttonových, ohrožují developerské zájmy sousedů a rančerský odkaz jeho hospodářství naráží na blízkou indiánskou rezervaci s kulturou a zvyky, které se k ní bytostně vážou.
Seriál však diváka zaháčkuje velice rychle – všechna zmíněná témata nakonec fungují jako metafora životních strastí, na něž naráží i člověk, který namísto ranče vlastní tak akorát garsonku. Kde začíná a končí má sféra vlivu? Jakou kulturní pravdu s sebou můj rod nese přes propast generací? A kde jsem při tahu na profesní branku selhal ve vztahu ke své rodině?
Tyto otázky pronásledují ústředního protagonistu v civilně charismatickém podání Kevina Costnera i celý jeho mikrokosmos, který se rozrůstá od těch nejdrsnějších kovbojů opatřených cejchem až po nejvyšší patra byznysové a politické moci.
Mnohasethlavá stáda dobytka, decimující akvizice, přesměrovávání toků celých řek, boj o guvernérská křesla ve vládě, politické napětí mezi republikány a demokraty, stejně jako kulturní tření mezi potomky evropských osadníků a potomky původních obyvatel Ameriky, kteří se stále střetávají na stejné půdě. To všechno je Yellowstone.
Stejně jako snad nejuhrančivější famme fatale v současné seriálové době v podání Kelly Reilly (známé z druhé řady Temného případu). Její Beth Duttonová je toxická manipulátorka a samozvaná ničitelka lidských vztahů, stejně jako ta nejostřejší byznysmenka pod sluncem.
Současně je to ale vnitřně rozbitá, do hloubi duše poškozená žena, jejímž nejsilnějším štítem je funkční alkoholismus. Každá její scéna je událost z hlediska scenáristiky i herectví a o Kelly Reilly ještě uslyšíme.
K seriálu stačily přibýt už i dva spin-offy, opět pod taktovkou nyní dvaapadesátiletého Taylora Sheridana. Prequel 1883 se vrací k samotným základům toho, co rodinu Duttonových na místo současného ranče vůbec přivedlo, a aktuální 1923 popisuje situaci na ranči během prohibice a velké hospodářské krize. Ústředních rolí se tu zhostili Harrison Ford a oscarová Helen Mirren.
A na cestě jsou další dva spin-offy: 6666 a 1883: The Bass Reeves Story.
Spřežení Taylora Sheridana jede dál a duní Amerikou. Nechme je trochu zadunět i u nás.