Její příbory pro Fabini si letos odnesly ocenění Red Dot, se svou diplomovou kolekcí pro tradiční českou značku Mikov zase zabodovala na Designbloku, kde pro firmu získala cenu za nejlepší novinku výrobce. Seznamte se s autorkou obou zmíněných kolekcí, produktovou designérkou Natálií Navrátilovou.
Když se podíváte na webové stránky české firmy Mikov s historií sahající až do roku 1794, je dost pravděpodobné, že zjistíte, že několik produktů z jejich nabídky máte doma. Náplně do sešívačky, špendlíky na nástěnku, háčky na vánoční ozdoby, šroubovák, kapesní nožík nebo třeba nůž Rybička.
Všechny tyto výrobky pocházejí právě z mikulášovické firmy, která navazuje na staletou tradici výroby drobného průmyslového zboží a nožů v Českém Švýcarsku a která staví tradici a řemeslo na první místo své firemní identity. Možná i proto vzbudil jejich stánek na letošním Designbloku takovou pozornost.
Na jednoduché bílé desce tu firma prezentovala minimalistické výrobky své nové kolekce Office. Tradiční podobu otvíračů na dopisy nebo ořezávátek vystřídal čistý design, výrazné barvy nahradila antracitová a bílá. Dekorace ustoupily do pozadí a designérsky se naopak do popředí dostal pragmatismus a strohost.
Autorkou kolekce, která si z nedávné přehlídky designu odnesla ocenění v kategorii Nejlepší novinka výrobce (Mikov se tak zařadil například vedle značek Ravak nebo Master&Master, které uspěly v minulých ročnících) je mladá produktová designérka a rodačka ze Znojma Natálie Navrátilová. Její tvaroslovím jednoduchá sada obsahuje pravítka, úhloměr, otvírač na dopisy nebo ořezávátko.
Jako malá absolvovala Natálie Navrátilová stáž u akademického sochaře a i díky jeho přípravě se dostala na Střední uměleckoprůmyslovou školu v Uherském Hradišti. Tady začínala s malbou.
Nakonec se ale po návštěvě Designbloku, kdy ji jako teenagerku uhranula instalace sklářské značky Bomma, rozhodla právě pro design. Proto její kroky po střední škole vedly na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze.
„Vytvořila jsem takový set pro kreativce, kolekci věcí, které sama jako designérka při své práci používám. Zjistila jsem, že nic podobného na našem trhu neexistuje,“ vrací se Natálie Navrátilová zpět ke kolekci, s níž se sama letos na Designbloku prezentovala. „Myslím, že by mohla najít uplatnění u architektů, designérů, zkrátka všech, co si potrpí na kultivované kreativní prostředí,“ dodává.
Oceněná kolekce vzešla z její diplomové práce. Tu Natálie Navrátilová vytvořila před třemi lety na UMPRUM, v ateliéru průmyslového designu pod Michalem Froňkem a Janem Němečkem.
Byli to právě designéři ze studia Olgoj Chorchoj, kdo spolupráci s Mikovem svým tehdejším studentům nabídli. Bylo na co navázat – Michal Froněk s tradiční firmou sám spolupracoval: v roce 2018 pro Nespresso redesignoval jejich legendární Rybičku.
„Návrhu předcházely rešerše, zkoumala jsem, jak se dané produkty vlastně používají. Nešlo ale o to, abych zcela přetvořila způsob, jak se používá třeba pravítko nebo úhloměr – to si myslím, že není třeba –, spíš šlo o maximální využití výrobních kapacit a tvorby produktu s ideálními, harmonickými proporcemi,“ říká designérka, která na sebe během studií upozornila například výlohou pro luxusní butik Hermès v Pařížské ulici.
Obdobně – a jak Natálie Navrátilová několikrát během rozhovoru zdůrazňuje, zejména s cílem „zlepšit život“ – přistupovala i k tvorbě dalších produktů: ať už šlo o její studentskou kolekci stolního nádobí Tower Power, nebo o nynější kuchyňské sady, které tvoří pro značku Fabini podnikatele Jana Fabiniho.
Právě ve vinohradském ateliéru firmy produktová designérka už téměř tři roky působí. Vedle signature produktů, jako jsou pánve, hrnce a další nádobí, které místní produktoví designéři pravidelně testují a ladí s kuchaři kreativního hubu UM skupiny Ambiente, vytvořila Natálie Navrátilová i příbory Boldi z nerezové oceli.
S nimi zabodovala v soutěži Red Dot Design Award, kde získaly ocenění v kategorii stolování.
Občas vznášenou námitku, že ocenění Red Dot není relevantní, protože si jednak musíte účast v soutěži zaplatit nemalým registračním poplatkem a jednak protože ocenění ročně získávají stovky produktů z celého světa, můžeme v tomto případě smést se stolu. Devětadvacetiletá Natálie Navrátilová se účastnila bezplatné kategorie pro čerstvé absolventy škol.
Foto Fabini
Kolekce příborů Boldi pro Fabini
„Každý rok se pořádá i tato kategorie pro mladé absolventy. Neplatili jsme tedy žádný registrační poplatek ani peníze za použití Red Dot známky,“ vysvětluje Natálie Navrátilová. „Nebudu ale tvrdit, že ocenění jako takové nepomáhá. Funguje jako potvrzení kvality, zejména pro širší veřejnost,“ uvádí.
Onen zájem širší veřejnosti je to, co jí na práci produktové designérky dává největší smysl. Je to také důvod, proč se vydala směrem sériového designu, nikoli toho malosériového, o kterém ve Forbesu referujeme podstatně častěji. „Že vaše produkty budou reálně používat tisíce lidí, je pro mě asi ta největší motivace a satisfakce,“ říká.
Že vaše produkty budou reálně používat tisíce lidí, je pro mě asi ta největší motivace a satisfakce.
Když se Natálie Navrátilové na závěr ptám, co by si v budoucnu ráda jako produktová designérka navrhla, na dlouhou dobu se odmlčuje. Vysněný produkt nemá, jak prozrazuje po chvíli. Ráda by se ale spojila s další tradiční tuzemskou značkou a skrze produkty modernizovala její vizuální jazyk.
„Spíš vám řeknu, co bych navrhovat nechtěla. Myslím, že třeba takový vysavač by mě asi moc nebavil,“ říká. Vzápětí dodává, že má zvýšenou tendenci hodnotit kvalitu zpracování produktů, které ji obklopují. A těch, které nejsou dotažené a intuitivní na použití, tedy takových, které by si zasloužily zásah průmyslového designéra, je podle ní pořád ještě mnoho.