Stephan Winkelmann se narodil v Berlíně, vyrůstal v Římě a dva roky sloužil jako výsadkář v německé armádě. „Dalo mi to disciplínu a naučil jsem se jednat s lidmi,“ říká muž, který posledních deset let vede Lamborghini, když popíjí malé espreso a dívá se při tom na rudě červený model Aventador LP 750-4 Superveloce, jenž má pod kapotou 750 koní. Nejsme v italské Bologni, ale na pražském Smíchově, kam Winkelmann přijel otevřít oficiální zastoupení automobilky pro ČR. Firma s býkem ve znaku se tak po třech letech vrací na český trh, který předtím obsluhoval padlý dealer Auto Exner. Nově bude Lamborghini prodávat a servisovat společnost Porsche Inter Auto CZ, největšího dealera škodovek, audi, VW, seatů a porsche v Česku. Jestliže se loni u nás prodalo šest vozů Lamborghini, Winkelmann chce vidět roční prodeje mezi 10 až 15 auty. „Je to dosažitelné. Zákazníci musejí vědět, že tady mají spolehlivého partnera a nebudou muset za servisem přes hranice,“ uvedl Winkelmann v rozhovoru pro Forbes.
Proč jste se rozhodli vrátit na český trh?
My jsme se dobrovolně nikdy nerozhodli ho opustit, ale bohužel náš bývalý partner odešel z byznysu a pak jsme pečlivě vybírali nového. Není naším cílem být za každou cenu všude, důležitější je kvalita. A tu Porsche Inter splňuje, proto licenci získal.
Nejste v prodejních odhadech 10 až 15 vozů za rok příliš optimističtí?
Ne, je to dosažitelné číslo. Loni jsme tady neměli dealerství, proto jen šest vozů. A dealerství opravdu pomáhá. Nejen z pohledu nových prodejů, ale hlavně poprodejních služeb. Zákazníci musejí mít důvěru ve svého prodejce, že se jim později o vůz postará a nebudou s ním muset jezdit za hranice (nejbližší dealer byl ve Vídni, pozn. red.). Občas proto funguje nástup do nového trhu obráceně – nejprve se postaví servis, až potom showroom nových aut. Ale to není případ Česka.
Hodně se mluví o velkých SUV automobilek, u nichž by to donedávna nikdo nečekal. Letos už jeho přípravu oznámil Rolls-Royce, kdy padne rozhodnutí o výrobě u vás?
Musíme být nejprve připraveni, a jakmile budeme, dáme vám vědět (smích). Posledních 20 let jsme dělali jen supersporty a bylo to dobré rozhodnutí, protože jsme se museli koncentrovat na náš core byznys, na upevnění značky, na úklid po minulosti. Ale v osmdesátých letech jsme vyráběli SUV Lamborghini LM002, stejně jako cestovní vozy GT. Takže máme na co navazovat. A jelikož segment SUV roste po celém světě a zároveň umí budit emoce, hodil by se k naší značce. Navíc SUV jsou auta pro denní použití, což je důležité. Máme hodně zákazníků, kteří chtějí nejen „dream car“, ale také vůz na každý den. A samozřejmě to může přilákat úplně nové zákazníky, kteří by si k nám jinak cestu nenašli.
Nedávno jste uvedl, že loni trh se supersportovními vozy stagnoval. Proč? Ekonomika rostla a luxusním značkám se dařilo velmi dobře.
My také mírně rostli, ale je třeba vidět, že kapacita světového trhu supersportů je zhruba 26 až 30 tisíc vozů ročně. To se moc nemění, víc lidí zblázněných do těchto aut prostě není a ani si nemyslím, že by jich nějak významně v budoucnosti přibývalo. Nicméně konkurence mezi jejich výrobci stále roste. Navíc většina jejich producentů včetně nás se snaží držet nabídku pod poptávkou, což dělá trh supersportů velmi stabilní.
Je to pokušení začít vyrábět tolik vozů, aby se na každého a rychle dostalo?
Kdyby to každý výrobce udělal, trh by asi rostl více, ale trpěl by také většími výkyvy. Preferuji stabilitu.
Ferrari ale růst produkce připustilo a zároveň koketuje se vstupem na burzu. Co si o tom myslíte?
Je to jejich věc, každý musí najít svou budoucnost, ať už bude světlá či temná. Pokud se ptáte na to, zda my bychom také zvažovali IPO, tak ne. Jsme součástí VW a tak to je.
Jak často musíte jednat s nejvyšším vedením koncernu VW?
Řekněme, že se vidíme každý měsíc na různých místech. Ale nepředstavujte si nějaké obří porady všech značek. Jedna z dobrých věcí na VW je, že jednotlivým značkám nechává velkou samostatnost. Každá má své sídlo, výrobu, vývoj a výzkum, prodej a je také zodpovědná za svůj zisk či ztrátu. Takže autonomie je vykoupena velkou odpovědností. Je ale jasné, že když chceme investovat do nového produktu, je to širší rozhodnutí.
Jak loni dopadl váš hospodářský výsledek?
Utržili jsme 629 milionů eur a byli jsme v zisku. Ten přesně nesdělujeme, ale v černých číslech jsme byli i v roce 2013, i když to nebylo snadné. Loni jsme prodali 2530 aut, a pokud vše půjde jako za první čtvrtletí, letos bychom toto číslo měli překonat. Máme na trhu nově nejostřejší verzi Aventadoru Superveloce a letos ještě jednu novinku představíme. Teď zaměstnáváme přes 1200 lidí a pravděpodobně budeme ještě nabírat.
Jaká je průměrná cena lamborghini?
Cenové rozpětí je od 200 do 400 tisíc eur (5,5 milionu až 10,8 milionu korun, pozn. red.). Bez DPH. Pak jsou různé speciální edice s omezeným počtem vyrobených kusů, kdy se cena může běžně vyšplhat přes milion eur. Jde o to, demonstrovat sílu značky a také dát designérům a inženýrům možnost, aby ukázali, že umějí udělat ještě něco úplně jiného.
Jak často se lamborghini upravují přímo na míru zákazníků?
Říkáme tomuto programu Ad Personam a více než polovina aut už je nějakým způsobem personalizovaná. Je jasné, že soused má vždy zelenější trávu, takže i naši zákazníci se chtějí odlišovat. Zvyšuje to složitost výroby, ale je to nutné.
Nosíte kožené náramky Lamborghini. Jak důležitý je pro automobilku segment módy a vůbec dalších doplňků nesoucích vaše logo?
Je stále důležitější, má zajímavé marže a tržby z něj stále rostou. I když v celkovém obratu netvoří ani deset procent. Příliš na merchandising netlačíme, 99,9 % svého času stále věnujeme vývoji a prodeji aut, ale rozhodně o něj nechceme přijít. Některé doplňky si děláme sami, na některé dáváme licenci na použití značky.
Co vám služba v německé armádě dala pro byznys?
Vždy jsem chtěl být výsadkář, ukázalo mi to fyzické limity a dalo určitou disciplínu, což v byznysu pomáhá. Také mě to naučilo jednat s lidmi, což je stejně vždy nejdůležitější.