Italský šéfkuchař Riccardo Lucque se nesmazatelně podepsal na porevoluční gastro mapě Prahy. Byl to právě on, kdo díky svým restauracím Aromi a La Finestra, pomáhal Čechům vysvětlit, že kuchyně jeho rodné země může nabídnout i mnohem sofistikovanější pokrmy než pizzu nebo těstoviny.

Nyní kromě výše jmenovaných podniků vede Lucque i šestici bister La Bottega a školu vaření Laboratorio. Nově také otevřel další restauraci v Nebřenicích. Ačkoliv se jedná o projekt uprostřed „milionářské vesnice“, zůstává otázkou, jestli je klientela mimo Prahu na vysoké pojetí italské kuchyně připravena.

Jak se změnila pražská gastroscéna od chvíle, kdy jste v roce 2005 otevřel svou první restauraci Aromi?

V té době nebyla populární česká kuchyně, ale jen ta zahraniční. To se markantně změnilo a naopak česká kuchyně je teď na špičce a restaurace jako je La Degustation se o to určitě zasloužily.

Je to jako v Londýně, když jsem tam byl před více než pětadvaceti lety, tak byla v kurzu italská kuchyně, ale přidávaly se k ní pomalu další a další včetně té britské. I tady se do popředí dostává vietnamská kuchyně, což je skvělé, protože místní vietnamská komunita byla vždycky silná.

Trendy se zkrátka mění, lidé cestují, kvalita se zlepšuje a doufám, že se gastronomie bude dál vyvíjet, protože to i pro nás znamená, že se budeme chtít rozvíjet.

Jak se proměnily zvyky hostů?

Řekl bych, že v případě bister La Bottega se změnil typ turistů, je více mladých lidí, a obecně průměrná útrata je nižší. U restaurací se nic příliš nezměnilo.

Jak se restauracím teď daří?

Musím zaklepat, že dobře, Aromi má dokonce o něco vyšší obrat než před covidem. Pro některé bistra La Bottega je to ale zlomové období. Například Linka je úspěšnější než kdy dřív, ale někde tržby klesly až o 40 procent. Na druhou stranu je teď v létě Praha poměrně prázdná a našimi hlavními hosty jsou místní, kteří letos více cestují, takže je pro mě srovnání poměrně složité.

Můj dojem je, že neotevíráme tak drahé láhve a hosté si vybírají spíše levnější jídla, nebo je navzájem sdílí. V roce 2019 měla naše skupina obrat kolem 250 milionů, oproti tomu v roce 2020 a 2021 jen asi 115 milionů, což je pokles více než o polovinu kvůli měsícům, kdy jsme museli mít zavřeno.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.