Před sedmi lety zjistil, že už nebude chodit. Vystudovaný právník Jakub Strouhal se ale odmítl smířit s tím, že bude odkázán jen na pomoc sociálního systému a svých nejbližších. V roce 2022 proto založil značku Babl, která prodává tisíce vonných svíček ročně. Vedle toho také vydal dvě básnické sbírky a kritiky pozitivně hodnocené hudební album. 

Když provozujete byznys s vonnými svíčkami a esenciálními oleji, právě teď, několik týdnů před Vánoci, přichází doba největšího vytížení. „Zrovna dneska jsme pro Babl natáčeli vánoční píseň, myslím, že se bude našim zákazníkům líbit, má dobrý hook,“ říká na úvod našeho rozhovoru třiatřicetiletý Jakub Strouhal. 

Kdybyste mu tento scénář – tedy, že vede značku s ručně vyráběnými svíčkami ze sójového vosku – vylíčili ještě před několika lety, pravděpodobně by s nechápavým úsměvem kroutil hlavou. Plán totiž vypadal zcela jinak: Jakub Strouhal vystudoval práva na Masarykově univerzitě v Brně, kde následně pokračoval i v doktorském studiu. 

Zajímal se o environmentální právo a veřejné zakázky a zamýšlel setrvat v akademické obci. Jenže v roce 2018 se mu radikálně zhoršil zdravotní stav. Jeho tělo začalo vypovídat službu, přestal moct psát na klávesnici, většina každodenních úkonů se pro něj stala obtížně řešitelnými. 

I proto se rozhodl další studium ukončit. „Věděl jsem, že bych tomu nemohl dávat sto procent energie, jen načítání literatury a odborných článků mě velmi unavovalo,“ vzpomíná. Jeho zdravotní stav nemá dodnes jasnou nálepku, ani přes četné hospitalizace nebyli lékaři schopni stanovit přesnou diagnózu. 

Co je jasné, je, že se jedná o nervosvalové onemocnění, které má za následek úbytek svalové hmoty a které se bude v čase zhoršovat. Není překvapivé, že po vyslechnutí prognózy si Jakub Strouhal prožil několik temných chvil: dva měsíce strávil na psychiatrickém oddělení v Bohnicích a začal pravidelně navštěvovat terapie.

„Přistoupil jsem na to, že jde o nikdy nekončící proces přijímání mé nemoci,“ říká. „Zároveň si ale uvědomuji, že oproti jiným lidem s handicapem jsem měl příležitost zpívat ve sboru, cestovat, vystudovat vysokou školu, najít si samostatné bydlení. Zdravotní stav se mi zhoršil až relativně pozdě. Na rozdíl od lidí, kteří se potýkají s nemocemi od narození, disponuji bohatým sociálním kapitálem, mám kolem sebe podporující kamarády,“ dodává. 

Na rozdíl od lidí, kteří se potýkají s nemocemi od narození, disponuji bohatým sociálním kapitálem.

Než se dostaneme k samotnému založení značky Babl, je dobré připomenout, že ani v kritických okamžicích života nepřestal být Jakub Strouhal aktivní. Když byl dlouho hospitalizovaný v nemocnici, založil iniciativu Jsem neomezenej, která volala po v té době nedostupných tarifech s neomezenými daty. 

I takové země jako Uzbekistán mají neomezená data a zároveň i levnější tarify, připomínal tehdy tuzemským operátorům z nemocničního lůžka. Svůj pobyt v nemocnicích – stejně jako témata života v queer komunitě nebo s tělesným postižením – pak zase zhmotnil v básnické sbírce Haloklina.

Aktivní byl celou dobu i na sociálních sítích. Na svém TikToku, kde dodnes vystupuje jako Neomezenej Kuba, sdílel videa, která ukazovala jeho každodenní život na elektrickém vozíku. Svůj handicap přibližoval s humorem sobě vlastním. A měl úspěch – jeho účet má přes devadesát tisíc sledujících. 

info Foto se svolením Jakuba Strouhala

Jenže z toho nájem nezaplatíte. Proto – teď se ve vyprávění nacházíme v období koronavirové pandemie – se Jakub Strouhal rozhodl podnikat. „Celý život jsem si užíval, že jsem soběstačný. Svůj byznys jsem rozjel zejména proto, že jsem nechtěl být odkázán na někoho jiného a na v Česku tak skoupý sociální systém,“ říká muž, který stál také za queer podcastem Kydy nebo za podcastovou sérií Radia Wave Postíže.

Do čeho se ale pustit? Nejprve vystudovaný právník experimentoval s výrobou šumivých bomb do koupele a mýdly. Jenže na ně – jde o kosmetický přípravek – by bylo nutné zřídit speciální výrobnu a řešit povolení od hygieny. Sázka proto nakonec padla právě na vonné svíčky. 

První spatřila světlo světa v létě 2022, po měsících testování vůní a nejrůznějších vosků. Jen najít ten správný knot, jak Jakub Strouhal barvitě popisuje, trvalo více než dva roky. Ona na první pohled jednoduchá výroba svíček totiž zas tak triviální není. „Každá kombinace esence a barviva hoří jinak, takže je to o neustálém testování,“ přibližuje.

První rok svých ručně odlévaných svíček – se samotnou výrobou mu dnes pomáhá nejlepší kamarád Martin i bratr Honza – prodal zhruba tisícovku. V dalším roce zaznamenal čtyřnásobné prodeje a v roce 2024 se dostal na obrat kolem tří milionů korun. Letos na podzim už tuto částku opět překročil, a tak i tento rok očekává růst.

Snad nikdy jsem nezažil, že by můj handicap nebyl problém.

Zní to pohádkově? Každodenní realita podnikatele, který je odkázán na vozík, je o dost méně idylická. I zdánlivě banální situace vyžadují vynaložení velkého množství energie. Příklad za všechny: když tento rok dělal Jakub Strouhal rebrand své značky, vyskytly se potíže s tiskárnou etiket. 

Tu na Moravě se tedy rozhodl vyměnit za jednu pražskou. Jenže dostat se do hlavního města, zejména pokud pospícháte, je pro člověka na vozíku problém. České dráhy vyžadují rezervaci speciální plošiny, a to 24 hodin předem, a ani tak není jisté, že váš požadavek bude schválen. 

„Protože jsem to chtěl vyřešit rychle, musel jsem si sehnat auto, řidiče a asistenta,“ popisuje nedávnou zkušenost. „Snad nikdy jsem nezažil, že by můj handicap nebyl problém. Necítím to jen doma, jakmile se ale vydám do světa, připomínáno mi je to na každém kroku. Naučil jsem se na věci nespoléhat,“ říká. 

Kuriózních situací zažil hned několik. Když byl se svou debutovou deskou Discopláň, kterou vydal jako Wheel Cherry v roce 2023, pozván na slavnostní vyhlášení hudebních cen Vinyla, musel svou účast – ač jako jeden z nominovaných na objev roku – odmítnout. Do sálu by ho museli snášet, což při jeho zdravotním stavu představuje velké riziko. 

Ač má člověk tendenci nahlížet na příběh Jakuba Strouhala jako na obdivuhodný, sám podnikatel, básník a hudebník o sobě v těchto intencích nepřemýšlí.

Nestěžuje si – výjimkou je poznámka o tom, že handicapovaní podnikatelé by mohli být daňově zvýhodněni, aby se vyrovnaly startovací pozice – a několikrát za rozhovor opakuje, že se i přes svůj zdravotní handicap cítí privilegovaný. 

Ilustruje to na historce, kdy během prvního roku fungování jeho značky Babl povolal na pomoc své kamarády, kteří s ním ochotně balili a odesílali první svíčkové objednávky. À propos, Babl: název odkazuje nejen k mýdlovým bublinám, původnímu podnikatelskému záměru, ale funguje i jako slovní hříčka k anglickému „be able“.

Že Jakub Strouhal může a hlavně chce, dokazuje už několik let, kdy se svůj byznys se svíčkami snaží stále posouvat dál. Každoročně přichází s několika kolekcemi, stojí za marketingem, spravuje si sociální sítě, napřímo komunikuje se zákazníky – těmi jsou podle jeho slov především ženy ve středním věku. 

„Proč ženy? Myslím, že v sobě mají přirozenou míru empatie, takže dokáží ocenit, když kromě svíček občas sdílím i struggle, se kterým se každodenně potýkám,“ říká podnikatel ke své primární cílové skupině. „Autenticitu, s níž věci popisuji, vnímám jako svou velkou přednost,“ dodává. 

Ostatně to tvoří jádro jeho značky: opravdovost, ohleduplnost a sociální odpovědnost. V případě Babl ale nejde o vzletné marketingové fráze a protřelá klišé, nýbrž o zhmotněnou životní zkušenost. 

Vzhledem k Jakubově nemoci není jisté, jak dlouho bude moct v čele své firmy stát. Svůj brand se proto teď snaží primárně etablovat. Tak, aby v jeho fungování mohl případně pokračovat i někdo jiný, kdo bude se zakladatelem sdílet stejné hodnoty. „Jsem rád, že skrze Babl můžu ukazovat nový pohled na podnikání,“ dodává.