Nemůžete si vybrat, na co se budete večer koukat? Pak není nic jednoduššího, než si vyrobit seriál vlastní. V době umělé inteligence na to ani nepotřebujete miliony a filmový štáb, stačí služba Showrunner.

Že vám to zní jako sci-fi? Jako leccos, co se v posledních letech kolem umělé inteligence odehrálo, se podobná praxe rychle stává realitou.

Ano, zatím je Showrunner, přezdívaný jako „AI Netflix“, na samém začátku. Můžete se zařadit do dlouhé fronty zájemců o registraci, bez ní se dá koukat především na ukázky jeho tvorby, animovaná díla vycházející ze skutečných fenoménů jako South Park či Star Trek.

Pro pozornější to nebude úplná novinka. Stojí za ní společnost Simulation (dříve Fable Studio), která už loni uvedla epizodu South Parku, kterou vytvořila umělá inteligence. Na první pohled udělala solidní imitaci, na druhý, detailnější, šlo ale spíše o křečovitou nápodobu.

Jenže umělá inteligence jde bleskovou rychlostí dopředu a není třeba pochybovat o tom, že i její filmová tvorba bude stále dokonalejší.

Už to, co umí teď, bere dech. Stačí zadat deset až patnáct slov a vygenerujete buď scény, nebo celé epizody seriálu, které trvají klidně čtvrt hodiny. Umělá inteligence je nakreslí, vybere kamerové úhly, vymyslí příběh, postavy, dabing, střih.

A to jen pro ty, kdo si nechtějí dávat práci. Ostatní si mohou detailně se všemi položkami vyhrát a vypiplat si seriál k obrazu svému.

„Netflix budoucnosti nebude jen pasivní. Budete doma, popisovat, jak má seriál vypadat, a během minuty nebo dvou se budete dívat,“ prohlásil šéf firmy Edward Saatchi.

„Dokoukáte seriál a budete se moci dívat na nové epizody, případně do nich obsazovat sebe a své přátele a sledovat, jak bojujete s vetřelci, účinkujete v oblíbeném sitcomu nebo vyšetřujete zločiny,“ dodal.

Stále to zní poněkud neuvěřitelně, ale kdo viděl, čeho je už nyní umělá inteligence schopná, nemůže pochybovat o tom, že to jednoho dne bude realitou. Ostatně už nyní se AI v Hollywoodu využívá, pomáhá třeba tvůrcům vyrábět ukázky plánovaných filmů, čímž výrazně šetří náklady.

A právě probíhající festival Tribeca už dokonce uvedl speciální sekci Sora Shorts pro pět filmů, které vytvořil nástroj Sora od OpenAI.

V případě Showrunneru, na němž tvůrci pracují pět let, se zatím bavíme o animovaných snímcích, což je přece jen trochu jiná disciplína než hraná tvorba. Koneckonců i Tomáš Krejčí, produkční ve společnosti Milk and Honey, varoval, že umělí herci ty skutečné jen tak nenahradí.

„Pořád jsme schopni poznat emoce, které vygeneroval stroj. Uměle vytvořený avatar vás na rozdíl od herce neuhrane,“ prohlásil.

A i v animované tvorbě má umělá inteligence jisté rezervy, co se vyprávění příběhu týče. Sedí totiž spíše epizodickému formátu, kdy na sebe jednotlivé díly nenavazují, ale vypráví každá samostatný příběh.

„V současné době umělá inteligence nedokáže přenést příběh za hranice jedné epizody. Nejsilnější je v typicky epizodických seriálech s postavami, které každý díl začínají od znovu: sitcomy, policejní procedurálky, prozkoumávání vesmíru,“ řekl Saatchi.

Věří, že časem tato služba zvládne vytvářet i hrané pořady. Zatím v nabídce láká na několik animovaných seriálů, mezi nimi Exit Valley, satiru o technologických magnátech ze Silicon Valley, The Prize o vesmírných průzkumnících, temný horor Ikinu Shinu nebo rodinné drama What We Leave Behind.

Řada z nich připomíná existující díla, Showrunner však nepovoluje vytvářet nové epizody stávajících značek.

V nejbližší době patrně Netflixu a spol. neublíží a bude spíš zajímavou hříčkou. Ale časem? Limity umělé inteligence je těžké dohlédnout, a ve světě filmu má patrně možnosti ohromné.