Vyprodáno, hlásí spolek Jíme Jih, který letos vyrobil druhou speciální edici jihočeského ginu. Zabalil ji do čiré broušené lahve od naděje českého skla Františka Jungvirta.
Po limitovaném počtu padesáti lahví s pořizovací cenou něco málo přes tři tisíce korun se jen zaprášilo. „Byl to neskutečný frmol,“ raduje se Petr Jiskra, spoluzakladatel spolku Jíme Jih. „Zprávu o novém ginu jsme poslali mezi naše štamgasty a během týdne jsou lahve z limitované série fuč. Nechceme ceny šponovat a prodávat lahev za deset tisíc. A navíc stále máme gin v běžných lahvích.“
Standardní půllitrová lahev za 1250 korun je tak stále k sehnání v restauracích jihočeské gastro skupiny. Pokud budete mít cestu na jih, nechte své chuťové pohárky spočinout ve strakonické restauraci Sůl a Řepa, kbelnickém zájezdním hostinci U Jiskrů, táborském bistru Thir či v rodinném hotelu Klika kitchen and coffee působícím v Českých Budějovicích. Tyhle podniky totiž dohromady tvoří novou gastronomii jižních Čech.
Jejich restauratéři se stejně jako loni spojili a vytvořili druhou sérii populárního ginu. „Je hodně florální. Těch bylin je tam velká kopa,“ popisuje Petr Jiskra, který se letos v červnu vydal s kolegy do Novohradských hor. Tam spolu s bylinkářem Karolem Lesným, jenž zásobuje věhlasné podniky bylinami, zeleninou a květy, nasbírali vše, co jim jihočeské louky a lesy nabídly.
Ve složení jihočeského ginu proto můžete objevit puškvorec, agastache, saturejku, ochutnat mateřídoušku, levanduli, libeček a zaznamenat chuť maliny, lipového květu, meduňky či rozmarýnu.
„Pak v něm najdete jalovec, který tam musí být, aby šlo o správný gin. A sušený koriandr, který na našich loukách neroste, ale to už je práce lihovaru Land Craft Spirit, který tělo alkoholu dopiloval,“ popisuje Jiskra práci lihovarníků, kteří nepracují s umělými aromaty a při výrobě alkoholu nespěchají.
Hotový gin zabalili jako loni do čiré lahve od sklářského výtvarníka Františka Jungvirta. Mladý designér nyní studuje závěrečný ročník na pražské UMPRUM v ateliéru skla, zároveň působí jako umělecký ředitel úspěšné sklářské značky Klimchi.
Jungvirt, který vystavoval v Milánu, Japonsku, New Yorku i Paříži, navrhl pro jihočeský gin oblé lahve se špuntem, které lze po vypití použít jako vázu.
Letos ovšem vyměnil malbu za brus a pod vedením mistrů z Třeboně vznikly čtyři různé lahve symbolizující čtveřici jihočeských podniků. Tvůrci věří, že si Jungvirtových lahví, které štamgasti během týdne vyprodali, povšimnou i odborníci z designového odvětví. Jungvirt totiž byl loni za své lahve pro spolek Jíme Jih nominovaný na ceny Czech Grand Design.
A jak jihočeský gin chutná? „Pro nás pro restauratéry je to fajn alkohol, protože ho můžeme hostům nabídnout před jídlem i po něm nebo během jídla do drinků. Je skvěle neutrální a extrémně hebký,“ popisuje chuť unikátního moku Petr Jiskra ze zájezdního hostince U Jiskrů. „V puse vám zůstane velmi dlouho. Ucítíte ho na jazyku od špičky až ke kořenu. Budete z něj kompletně zahlcení, ale v dobrém slova smyslu.“