Lokálních parfémových značek přibývá, každá se chce odlišit a být originální jiným způsobem. Čím je jedinečné Oraculum? Založeno je na olejových vůních aplikovaných pomocí kuličkového roll-on balení. A chce ženám pomoci věřit v sílu okamžiku.
Dokonce i jejich názvy značí hodiny a minuty dne, například „21:03 Sensualist“. Zakladatelka značky Renáta Muchová totiž věří, že v moment, kdy ucítíme svou vyvolenou vůni, se zastaví čas a naše duše na chvíli zazáří jako hvězda. O parfémech, které se mohou stát vaším neviditelným terapeutem, jsme se ale dozvěděli ještě mnohem více.
Vonný olej je nejstarší forma parfému. Jak se osvědčuje v 21. století oproti parfémům s alkoholovou složkou? A jak je to s jejich stárnutím a trvanlivostí?
Ve zkratce řečeno: není vůně jako vůně. Obecně jsou všechny vůně často označovány jako parfémy, ale ve skutečnosti je opravdovým parfémem jen zlomek z nich. Rozhodující je koncentrace vonných esencí, od které se odvíjí označení typu vůně a také její výdrž.
Naše koncentrované parfémované oleje obsahují nejvyšší podíl vonných esencí z parfémů vůbec – až sedmdesát procent. Oproti tomu klasická parfémovaná voda (Eau de Parfum) obvykle obsahuje pouze do dvaceti procent vonných esencí a vydrží tři až pět hodin. Hlavně díky tomuto rozdílu doufám, že se u nás parfémové oleje budou těšit čím dál větší oblibě.
Zejména díky své osobitosti a kvalitě vydrží přinejmenším šest hodin a někdy i několik dní. Pro naše evropské nosy jsou tyto parfémy, které mají původ v arabských zemích, zkrátka velice přitažlivé. Pokud toužíte po vůni, která vám bude dělat radost po celý den, parfémový olej je pro vás to pravé.
Rozkládají se na pokožce také jinak než běžné parfémy?
Nezapomínejme, že kůže je orgán s póry, kterými se vylučují látky, jež přijímáme do těla s jídlem. Naši chemii také ovlivňuje náš tělesný stav. Uvolňované látky se mísí s vůní, a proto mohou změnit celkový profil vůně.
Díky olejovitému základu dochází k lepšímu souznění vůně s pokožkou, kam se vonné složky lépe a postupně uvolňují, a díky tomu vzniká právě ta osobitá vůně. Parfémový olej voní pokaždé a na každém jinak v závislosti na přirozené vůni těla, teplotě vzduchu i ročním období. Když venku svítí sluníčko, parfém bude fungovat jinak, než když prší.
Když jste značku zakládala, jako prvotní motivaci jste uváděla zvýšení sebevědomí žen, umocnění okamžiku. Vybíráte složky společně s aromaterapeutem tak, aby daná esence léčila?
Cílem značky Oraculum je, abyste se díky svým smyslům účastnili všedního dne. Uvědomujeme si, že díky vnímání vůní jste schopni naplno prožít přítomný okamžik i v obyčejných chvílích života. Každá jednotlivá ingredience obsažená v našich parfémech má proto svůj smysl.
Vysvětlím to blíž na příkladu vůně 21:21 Royalist, která obsahuje vonné složky oudu, kávy a tabáku. Oud je ingredience, která se používá nejen jako základ orientálních parfémů, ale slouží také k celkovému uvolnění mysli.
Už od starověku se díky těmto účinkům používal ve světě v podobě vykuřovadla i k náboženským účelům. Vedle toho tabák nebo káva jsou něčím gurmánským a požitkářským, něčím, čím oslavujeme bohatství života. Díky tomuto složení dokážeme odvodit, že tato vůně je stvořena pro člověka, který díky oudu chápe moudrost života, ale zároveň si uvědomuje jeho materiálnost na základě ingrediencí tabáku a kávy.
Přesně z tohoto důvodu nám vůně dávají prostor k tomu, abychom poznali sami sebe a abychom dali prostor ostatním k tomu, nás poznat. Je to psychologická záležitost, pro příjemce stejně jako pro adresáta.
Když najdete parfém, který vás charakterizuje, dokáže vám zvednout náladu i dodat sex-appeal. Ne nadarmo se říká, že vůně jsou zprostředkovatelem charakteru člověka.
Proč jste zvolila název Oraculum?
Máma mě naučila každoroční vánoční tradici, které říká orákulum. Spočívá v tom, že během dvanácti dní každý den uděláte nějakou duchovní praktiku. Například si jeden den vizualizujete, co si přejete v dalším roce nebo se druhý den modlíte za své předky.
Oraculum tak dokonale vyjadřovalo to, co má prezentovat tato značka. Má nás učit žít v každodenním světě, ale nezapomenout na ten duchovní.
Měla jste při vzniku produktů nebo konceptu nějaký předobraz?
Z hlediska osobnostního šlo o vlastní potřebu najít parfém, který bude odrážet moji osobnost. Roky jsem zkoušela různé parfémy, ale nikdy jsem si nebyla stoprocentně jistá. Pak se mi dostal do rukou náš jasmín 21:03 a já jsem se zamilovala.
A stejně tak mí přátelé. Když za mnou opakovaně chodili lidé a ptali se, čím to voním, chtěla jsem jim dopřát a zprostředkovat stejný pocit. A v ten okamžik začala tato voňavá cesta.
Z hlediska byznysového jsem prošla pár úspěšnými projekty, které mi pomohly skočit do podnikání po hlavě. Zároveň mým dlouhodobým snem je to, že nechci prezentovat pouze produkt, ale mít kolem sebe svět žen, které se vzájemně motivují a podporují. A vůně jsou toho krásným prostředkem.
Jaké jsou zdroje vašich ingrediencí a esencí a jaký olej je vlastně nosičem? Je ve všech vůních stejný?
Naše zdroje jsou inspirovány orientálními parfémy, které okouzlují svou omamnou vůní již po tisíce let. Jejich charakteristikou je výraznější a silnější vůně.
Naše oleje jsou syntetické, tvořené ze směsi aromatických látek a přírodních složek, jako jsou esenciální oleje, extrakty a pryskyřice. Jedná se o takzvanou „bezpečnou syntetiku“, neboť při výrobě i při selekci ingrediencí dodržujeme všechny standardy IFRA (International Fragnance Association) a Evropské unie.
Doporučujete vrstvení. Jaké kombinace preferujete vy sama?
Určitě bych se nebála experimentovat i jenom třeba na základě náhody. Já osobně mám ráda kombinaci vůní 04:20 Hedonist a 13:13 Confidist. 04:20 v sobě obsahuje růžový pepř, který dodává pikantní, ale i svěží charakter a také santalové dřevo, které poskytuje netypicky hřejivou a uklidňující vůni.
Právě tato kombinace jde skvěle dohromady se sladkou vanilkou 13:13, která zlepší náladu a nechá vás se chvíli zasnít nad hezkými vzpomínkami. Dohromady jde určitě také jasmín Sensualist 21:03, který podpoří dřevité tóny vůně Principist 00:08.
Jakým způsobem chcete dál rozvíjet Oraculum – pouze přidávat další „časy“ nebo se rozšířit i o tělovou péči?
Cílem je, aby lidé používali název společnosti jako symbol své vlastní identity. Inspirovat zákazníky natolik, aby naše produkty zakomponovali do svých každodenních návyků.
Značka Oraculum by se měla stát komunitním portálem, ve kterém uživatelé najdou vzdělání, inspiraci a odvahu k tomu, aby důvěřovali sami sobě a nebáli se jít za svými sny.
Produkty Oraculum jsou tu od toho, aby podporovaly tuto filozofii každý den. A samozřejmě, naše portfolio produktů budeme nadále rozšiřovat. V červnu přibude nový olejový parfém, který voní jako vyprané prádlo. Nese v sobě tóny tuberózy a mám takový pocit, že muži ho budou na ženách zbožňovat.
Nejvíc se ale těším na září, kdy představíme vůni na bázi alkoholu, v klasickém padesátimililitrovém balení. Tato vůně má nádech oudu, růže a kůže. Je to vůně neuvěřitelně smyslná a důstojná. Pevně věřím, že s touto vůní bychom se mohli skutečně zapsat do parfumerského světa natrvalo.
Kde si lidé mohou vaše parfémové oleje vyzkoušet na vlastní kůži?
Určitě doporučuji zajít si do krásného Beloved shopu v Anglické ulici nebo do Ones concept store na Újezdě, oba prostory najdete v Praze. Zároveň moje milovaná značka Virulent plánuje kamennou prodejnu v centru Prahy. A jelikož je Oraculum s tímto brandem velice úzce spjato, plánujeme celý butik pozdvihnout našimi vůněmi.
Cílíte i na zahraniční trh?
Snažím se podnikat patřičné kroky. Jedním z nich je vytvoření ochranné známky pro evropský trh a vyšší počet naskladněných produktů. Cílem ovšem je vybudovat si kvalitní zázemí u nás v České republice a poté expandovat.
Světově se v parfumérském segmentu pohybuje přes 22 tisíc hráčů, kteří mezi sebou soutěží na několika úrovních, od produktového portfolia přes cenu, ingredience v parfémech až po marketingové strategie. Proto uspět na tak velkém trhu stojí značné úsilí.
I s ohledem na to, že jakkoli zajímavou a inovativní nákupní cestu zákazníkovi vytvoříte, pokud si nemůže k parfému přičichnout, vyzkoušet na vlastní kůži a zjistit, jak se vůně rozline právě na jeho pokožce, vzniká překážka v prodeji.
Důležité pro nás ale je, že zvyšující se kvalita životního stylu, urbanizace a e-commerce přispěly k boomu a popularitě menších, úzce profilovaných brandů. A to je přesně ten prostor, ve kterém máme šanci.
Stále se paralelně věnujete grafice i fotografii. Jste autorkou vizuálů a fotek k Oraculu?
Ano. Stále to vnímám tak, že Oraculum je malinká společnost, proto se snažím toho zvládat co nejvíce sama. Jelikož je fotografie dlouhodobě mým zdrojem obživy, dává to největší smysl.
Teď mám ale velkou radost z navázání spolupráce se studiem Činčera, které se zaměřuje zejména na obalové materiály. Tam věřím, že společně vytvoříme opravdu něco krásného, protože jak se říká: dobrý design vyvolává v člověku potřebu dozvědět se více.
Máte nějakou ambasadorku nebo múzu?
Prozatím to byly všechny, které si Oraculum zakoupily a šířily jeho myšlenku dál. Do budoucna mám vyhlédnutých přibližně deset inspirujících žen, které jsou svobodné v myšlenkách, stylu a sebeprezentaci a které ukazují, že i v běžných chvílích se můžete cítit výjimečně.