Podle čeho si vybíráte, kam vyrazíte na dovolenou? Podle ceny, možnosti dopravy, kulturního a sportovního vyžití, nebo třeba podle místní kuchyně? Gratulujeme, to jste asi jedni z mála. Britská studie odhalila, že pro mileniály ve věkovém rozmezí od 18 do 33 let je důležitá především „instagramibilita“ destinace, tedy to, jak se bude výlet vyjímat na jejich sociálních sítích.

Že se fotkami z dovolených snažíme působit na ostatní, přitom není žádná novinka. Jen si vzpomeňte na rodinná alba rodičů, do kterých se dostaly jen ty nejlepší kousky – ty nepovedené skončily někde na dně krabice od bot. Díky Instagramu a jiným sociálním sítím je ale prezentace toho nejlepšího i díky možnosti rychlé editace fotek mnohem jednodušší.

Možná si říkáte, že sdílení snímků z dovolené přece (když pomineme občasné pocity lehké žárlivosti) nikdy nikomu neuškodilo. Opak je pravdou. Pod hashtagem #travel najdete na Instagramu 379 milionů příspěvků a právě tam se inspirují až dvě třetiny cestovatelů. Zároveň se ukazuje, že pokud lidé na sítích sklízejí za příspěvky lajky a obdivné komentáře, mají v rukou velmi mocný nástroj, jenž má sílu ovlivnit tisíce sledujících při výběru další cestovatelské destinace.

https://www.instagram.com/p/BXx8yxHAKcs/

Vezměme si například fotogenický Island. Tento ostrovní stát oplývající přírodními krásami, jenž čítá pouhých 330 tisíc obyvatel, navštívilo v roce 2017 přes dva miliony turistů. Největší cestovatelský boom Island zažil v roce 2016, kdy ho navštívilo téměř dvakrát tolik turistů než v předchozím roce. Počet příspěvků na Instagramu rostl obdobně – islandský fotograf Gunnar Freyr s instagramovým nickem icelandic_explorer, který fotky s hashtagem #iceland sleduje, tvrdí, že od roku 2014 se rozmnožily z počtu 300 tisíc na současných 10 milionů. Tedy více než třicetkrát.

Cestovatelskému boomu po celém světě napomáhají mimo jiné i instagramoví influenceři, jejichž snímky vidí desítky tisíc lidí. Ti se na základě cool fotek (často atraktivnějších než realita) rozhodují, kam vyrazit na příští dovolenou.

Celý hon za dokonalou fotografií začínají marketingově využívat i samy destinace. Například novozélandské město Wanaka zaznamenalo dvanáctiprocentní nárůst turistů díky tomu, že pozvalo fotografy a influencery, kteří doposud nepříliš známou destinaci propagovali na svých účtech. Japonská pláž Chichibuga na ostrově Šikoku zase minulý rok přivítala rekordní počet turistů poté, co ji jeden z místních influencerů začal fotit na Facebook a Instagram.

To by sám o sobě nebyl problém, kdyby se #instafamous místa dnes nemusela potýkat s problémy spojenými s masivním turismem. Ty už nejsou výsadou jen evropských historických měst (R. I. P., Benátky), ale třeba i amerických národních parků a zmíněného Islandu, který pod tíhou turistických bot ztrácí své původní kouzlo: z hlavního města Reykjavíku mizí autentické podniky a ustupují nadnárodním řetězcům, turisté ničí jedinečnou přírodu, která se nestačí hojit, a místa jako Modrá laguna nebo Geysir jsou přeplněná.

I jinde je to podobné. Turisté v amerických národních parcích čekají v dlouhých zácpách, aby se vůbec dostali dovnitř, Barcelona vymýšlí, jak dostat turisty i do méně přeplněných částí města, Amsterodam či řecké Santorini zvažují, že budou počet turistů limitovat, Dubrovník zvyšuje turistické daně a Benátky se snaží omezit ohromné výletní lodě, které do města přivážejí desetitisíce lidí denně.

A to vše i kvůli tomu, že se z fotografie stalo médium, které nemá snahu zážitek z dovolených posílit, ale je samo o sobě cílem.

Až budete letos vybírat dovolenou, myslete tedy i na to, že překrásné fotky západů slunce na Instagramu nejsou odrazem reality. Uvědomte si, že pokud budete následovat trendy, destinacím můžete ještě více přitížit, a především si dovolenou v návalu turistů ani nemusíte užít – třeba na hoře Roys Peek na Novém Zélandu si budete muset na fotku vystát alespoň hodinovou frontu. A o to přece nikdo nestojí.

A ještě jeden průzkum nakonec. Vaše fotky z dovolených stejně nikoho nezajímají. Přiznalo to 73 procent lidí. Tak se spíš koukejte kolem sebe a užívejte si, co vidíte, a domů a do práce pošlete pohled.