Česko se propadlo do života na vratké noze. Opět panuje nouzový stav, každodenní rutiny jsou rozkolísané, zažité pořádky rozbité.
Pracovní život, který se odvíjel podle řádového principu, víří v chaotické nejistotě a základní opěrné kameny osobního života odolávají s vyhlašováním nových protipandemických opatření hryzajícímu zubu nestálosti.
Je nutno improvizovat. Vytrvat. Nekňučet a adaptovat se. Vypořádat se s nestálou přítomností a opevnit se do nejisté budoucnosti. Což je přesně ten styl vedení pracovního a osobního života, který vedou freelanceři – komunita profesionálů pracujících na volné noze – už dávno.
Freelanceři patří ke skupině obyvatel, kteří jsou na situace, jako je současný pandemický stav, připraveni. Nevezou se na chvostu nařízení a režimů svých zaměstnavatelů, ale diktují si sami, co, kdy, kde, jak a proč mají dělat.
Jsou svými vlastními šéfy. Měsíc od měsíce musí utáhnout sebe, svou rodinu, svou práci. Žít život na volné noze neznamená žít život jako hadr na holi, právě naopak – život „volnonožce“ vyžaduje schopnost mít pro strach uděláno a udržovat svou ledničku plnou i v situaci, kdy vám krachne devět klientů z deseti a vám visí na krku rodina se třemi hladovými krky.
Málokdo je na současný život na vratké noze připraven jako ti, kdo žijí už dlouhé roky život na volné noze. Proto se Forbes obrátil pro radu, doporučení a vhled do nové situace na několik z nejproslulejších českých freelancerů. Bytelná doporučení pro chatrnou dobu poskytli Robert Vlach, Michelle Losekoot, Ondřej Ilinčev, Daniel Gamrot, Magdalena Čevelová a Pavel Minář.
Robert Vlach
Podnikatelský
poradce, autor knihy Na volné noze, zakladatel komunity
Navolnenoze.cz
1. Domov jako základna, coworking jako sdílená kancelář. Pro spoustu zavedených freelancerů je „home office“ jen cosi jako podnikatelská základna, místo, kde mohou pracovat — když chtějí. Většina z nás má na volné noze na výběr z řady alternativ. Zmapujte si místní coworkingy, kde můžete pracovat v optimálních podmínkách kdykoli, v rámci měsíčního členství.
Mnohé sdílené kanceláře byly během jarního lockdownu otevřené a je pravděpodobné, že se na ně bude vztahovat výjimka i nyní na podzim, samozřejmě s pozměněnými pravidly social distancingu. V okolí jistě také budete mít dvě tři příjemné kavárny nebo veřejnou knihovnu s klidnou studovnou a rychlým internetem zdarma.
Home office zkrátka není domácí vězení. Je to svoboda pracovat doma a v docházkovém okolí – třeba tak, jak to formuluje urbanistický koncept 15-minutes city.
2. Na volné noze jsme každý svého zdraví strůjcem. Pokud jste dosud v práci chodili jíst někam do kantýny nebo na meníčko a sport byl přirozenou součástí dobrých vztahů s kolegy, při práci doma vás mnohem více ovlivní vaše vlastní stravovací a pohybové návyky. Na dovážky obědů přitom spoléhat nelze, protože to jednak není levné a s výjimkou Prahy není také na výběr dostatek zdravých a pestrých jídel.
Většina z nás, kdo jsme na volné noze dlouhodobě, se o své zdraví opravdu stará, a každému na home officu doporučuji totéž.
3.
Laskavá rodinná dohoda je základ. Spousta
freelancerů, kteří pracují trvale z domova a mají rodinu nebo
žijí s partnerem, si stěžuje na problémy s oddělením práce a
osobního života či soukromí tam, kde se jejich práce dotýká
ostatních členů domácnosti. Ať už jde o pracovní dobu, noční
svícení, dlouhé pracovní telefonáty, nebo péči o děti,
domácnost, nákupy či úklid, zlaté pravidlo je dosáhnout rozumné
rodinné dohody a tu pak ku prospěchu a klidu všech pokud možno
dodržovat. Sedněte si společně a pobavte se, jak byste mohli a
chtěli společně doma s prací fungovat, a klidně si to i sepište
nebo poskládejte to hlavní do sdíleného online kalendáře.
Michelle Losekoot
Profesionálka
v marketingu a copywritingu, spoluautorka knihy Jak na sítě
Ošemetné na dlouhodobém homeofficu je, že práce v izolaci vás bude svádět k tomu, že buď začnete pracovat nonstop, nebo se flákat. Tajemství úspěchu lidí, kteří pracují doma, je naučit se fungovat někde uprostřed.
1. Vstávejte brzy a skončete včas. Samozřejmě že si nejdřív budete užívat to, že žádný režim vlastně mít nemusíte. Pár dní si to dopřejte a pak nasaďte pevný režim. I když nemusíte, vstávejte ve stejnou dobu a – pokud jste ten typ – ideálně brzy. Končete ve stejný čas jako v práci, zaklapněte počítač, a pokud výjimečně nemusíte, nepracujte po večerech. Jasně si ohraničte pracovní dobu.
2. Dedikujte práci konkrétní místo. První dny si klidně užijte práci v posteli a na gauči, ale pak si doma najděte pracovní místo, které bude dobré pro záda, krk, oči atd. Zkuste si třeba vyrobit provizorní standing desk, návodů je plný internet. Pokud u práce radši sedíte, podložte laptop knihami a doplňte externí klávesnicí a myší, ať nejste celý den shrbení.
3. Nezpustněte. Nejde jen o to převléct se z pyžama, je důležité cítit se dobře a v pracovní náladě a síle. To se těžko děje v teplákách a s chipsy ve vlasech. Upravit se ráno do podoby, kdy byste si klidně skočili za roh pro kafe, je základ.
4. Udělejte z toho benefit. Mozek se zvládne soustředit pouze omezenou dobu (u mě funguje 1–1,5 hodiny). A v doporučených pauzách se doma dají dělat daleko lepší věci než v kanclu! Konečně si můžete zdravě vařit, konečně můžete cvičit, přerovnat knihovnu nebo přesadit květiny! Mozek i vaše domácnost vám poděkují.
5.
Vybavte se. Sdílíte-li
domácnost s někým jiným, jsou základem klidné práce
noise-cancelling sluchátka.
6.
Hýbejte se.
Nepodceňujte pohyb, ten na lockdownovou depku a imunitu pomáhá
nejvíc. YouTube je plný skvělých návodů na domácí tréninky,
choďte se procházet do parku nebo do lesa.
7. Starejte se o svou psychiku. Vzniká nám tu spoustu neduhů způsobených remote prací, jako třeba „zoom fatigue“. Být dlouhodobě odloučený od svého týmu, od kontaktu s kolegy a od lidí obecně není lehké. Není dobré to podceňovat. Teď je možná dobrá doba zvážit kouče nebo terapeuta, se kterým si jednou za týden zavoláte a proberete, jak tuhle šílenou situaci zvládat lépe. Najít je můžete třeba na Hedepy.cz nebo Terap.io.
Ondřej Ilinčev
Specialista
na uživatelskou přívětivost (UX) a zvyšování efektivity webů
(CRO)
Podle
mého je důležité:
- neonemocnět
- nezbláznit se z toho
Takže
je to trochu jako v zajetí. Přežije ten, kdo to psychicky nevzdá
a vydrží zdravý. Základem jsou z mého pohledu správné
rutiny/návyky. Co se mi osvědčilo:
1. Sprchovat se studenou: zlepší to imunitu i náladu (a ještě lepší je Wim Hofova metoda).
2. Hlídat si pití: takže si k pracovnímu místu rovnou dávám půlitr s vodou nebo konvici s čajem.
3. Ráno si zacvičit a protáhnout se: dřepy, kliky, sklapovačky.
4. Ujít 10 000 kroků: jděte párkrát za den na procházku – ideálně do přírody – kvůli psychice.
5. Udržovat sociální kontakt: I když jste sami, tak je důležité být v pravidelném kontaktu s rodinou i kamarády; my třeba po Skypu hrajeme hry nebo si povídáme.
6. Nezapomeňte, že máte taky přítele nebo přítelkyni a že je taky potřeba prožívat kvalitní čas spolu.
7. … ale neméně důležité je mít čas jen sám pro sebe – třeba na té procházce.
8. Smát se, nebo se alespoň usmívat.
9. Říct si, že to zvládnu. Mám co jíst, mám kde bydlet, mám něco našetřeno…
10. Nedívejte se na televizi, nesledujte sociální sítě, radši zavolejte kamarádům.
11. Pracovně je dobré si rozdělit projekty na malé kroky, začít něčím jednodušším, aby se člověk dostal do tempa, a pak udělat to nejdůležitější.
Po 22 letech na volné noze jsem zatím nic lepšího nevymyslel 🙂
Daniel Gamrot
Lektor osobní produktivity
Sedm návyků skutečně efektivních lidí Stevena Coveyho pravděpodobně znáte. I když vyšly v knižní podobě již před lety, má každý z návyků stále velmi důležitý význam. A třeba sedmý návyk, ostření pily, je díky přechodům na home/remote working ještě důležitější než třeba před dvěma lety. Doporučuji jej svědomitě pilovat den co den.
1. Ostřete svou fyzickou schránku. Řadím tam kvalitní a dostatečný spánek (tipy získejte třeba z knihy Proč spíme), pohyb (mrkněte na projekt Fpohybu), zdravé jídlo a odpočinek.
2. Ostřete svou mysl. Zvyšte kvalitu rozhodování a přemýšlení tím, že nezapomenete studovat, číst a zlepšovat se v pro vás důležitých disciplínách. A abyste mysl zbytečně nezatěžovali, naučte se v rozumné míře také organizovat si priority a plánovat. Hlava vám poděkuje.
3. Ostřete své vztahy. Věnujte se také druhým, ať už jde o rodinu, kamarády nebo kolegy v práci. Obzvláště v době plné home officu je potřeba se na vztahy a s nimi spojenou produkci oxytocinu soustředit ještě cíleněji než kdy jindy. Pozvěte třeba hned teď někoho na kafe.
4. Ostřete své hodnoty. Ať už se rozhodujete o nové pracovní výzvě, dalším úkolu nebo stěhování rodiny, nezapomínejte jednat podle svých vnitřních hodnot. Zkuste si alespoň jednou týdně najít místo o samotě a srovnat to, co děláte, s vašimi záměry a hodnotami.
Magdalena Čevelová
„Marketingová
čarodějnice“, profesionální konzultantka a lektorka
1. Vytvořte si přechodový rituál
Rituál
je obecně činnost, která nám pomáhá adaptovat se na to, co bude
následovat. Lze tak chápat i každodenní cestu do práce a
z práce. Když z ničeho nic máte pracovat z domu,
právě tenhle rituál vám může chybět. Takže ho dává smysl
něčím nahradit.
Můžete si třeba sednout na speciální místo, které budete používat jen na práci. Převléknout se do něčeho, v čem normálně chodíte do kanceláře. Zapálit si svíčku, která bude hořet jen „v pracovní době“. Nebo se ráno a večer jít projít kolem bloku, jako byste šli do práce. Vaší mysli to pomůže ráno přepnout do pracovního módu a odpoledne zase zpět. Budete efektivnější, více odpočatí a lépe se vám bude soustředit.
2. Pravidelně dobíjejte
Svůj
mobil jsme většinou zvyklí dávat každý večer do nabíječky.
Ale moc nepřemýšlíme o tom, co nabíjí nás. Vydáváme energii
bez toho, abychom ji pravidelně doplňovali. A naše odolnost proti
stresu a dalším nepříznivým vlivům klesá…
Najděte
si nějakou aktivitu, která vás opravdu těší, a zvykněte si o
ní uvažovat jako o zdroji energie. Může to být cvičení, dobrá
detektivka nebo procházka do přírody. A na každý den si zkuste
alespoň chvilku takového nabíjení zařadit.
3. Vyzkoušejte minimalismus
V
současné době máme všeho příliš. Věcí, závazků i
informací. Home office se dá pojmout i jako příležitost zkusit,
kde všude by se dalo ubrat.
Začněte fyzickým prostorem kolem sebe. Ukliďte si pracovní stůl, protřiďte šuplíky, přeberte šatní skříň. Máte-li víc času, pokračujte kuchyní nebo garáží. Zbavte se věcí, které vám nedělají radost ani je k ničemu nepotřebujete.
Podobně
naložte i se svými seznamy úkolů, aktivit a projektů. Nad každou
položkou se zamyslete, jestli vám pomáhá naplňovat vaši vizi a
cíle, nebo vás alespoň baví. Pravděpodobně se vám jednak
uleví, jednak o sobě zjistíte dost zajímavých věcí.
Pavel Minář
Konzultant
pro IT, autorizovaný Google Cloud Partner s certifikací Google Apps
Certified Deployment Specialist
Nemám šéfa: Jasně, my freelanceři se máme. Nemáme totiž šéfa. Ale opak je pravdou. Máme toho nejhoršího šéfa, jaký existuje – sami sebe. Ale má to i své výhody – se svým šéfem se vždy nějak dohodnu. Můj šéf je osoba, kterou znám nejlépe na světě. Znám jeho slabiny i silné stránky. Můj šéf nesmí být slaboch. Musí mě kopat do zadku, abych nelenošil. V karanténě jste svým vlastním šéfem!
Nové koště dobře mete: Tak když už mám toho nového šéfa, tak si hned na začátku nastavím nová pravidla. Rád si ráno pospím? Žádný problém! Budu chodit do práce na desátou a budu prostě pracovat déle. Rušil jsem v práci kolegy hudbou? Žádný problém! Nový šéf schválil, že si mohu pouštět v kanceláři muziku na plné pecky.
Pracovat z domu nejde: Tak když už mám nového šéfa, chtělo by to i novou kancelář. Doma se nepracuje! Doma mám rodinu, hraji si s dcerami na schovávanou, koukám na televizi a lenoším. Ale mám zde i kancelář, což je v mém případě malý koutek v ložnici, kde mám pracovní stůl, notebook a svůj oblíbený hrnek na kafe. Zde jen pracuji – zábava se odehrává doma, práce v „kanceláři“. A do práce nikdy nechodím v pyžamu! Jak říká má kamarádka freelancerka: do práce patří make-up, podprsenka a parfém.
Čas na změnu: Když mi jako živnostníkovi opadne sezona a nemám tolik práce, je to nejlepší doba na změnu. A karanténa je stejná. Zpomalím. Zamyslím se. Osekám blbosti a začnu dělat nové věci. Chci už dva roky natáčet videa na YouTube? Teď je na to ta nejlepší doba!
Dopřejte si malé radosti: Dodělal jsem dlouho odkládané účetnictví? To si zaslouží odměnu! Čokoláda to jistí. Hned jak dopíši tento článek, zajdu si do „firemní“ kuchyňky na kávu. Tato malá vítězství nepřináši jen odměnu, ale posouvají nás konstantně kupředu.
A pamatujte. To zvládneme. Protože stejně nám nic jiného nezbývá.