Největší filmová noc roku je tady. V noci z neděle na pondělí proběhne 97. ročník udílení Oscarů neboli Cen Akademie. Připravili jsme pro vás výběr článků z Forbes Life, které vám pomůžou se v letošním vyhlášení zorientovat.

Zrak českého publika se bude upírat především na kategorii Nejlepší výprava, v níž se mezi pětici nominovaných dostala i dvojice Beatrice Brentnerová a Craig Lathrop za film Nosferatu. Hollywoodský snímek s Billem Skarsgårdem či Nicholasem Houltem se natáčel v Česku a Brentnerová na něm pracovala jako set dekoratérka.

Vybrané nominace 97. Cen Akademie

Nejlepší film: Anora, Brutalista, Bob Dylan: Úplně neznámý, Konkláve, Duna: Část druhá, Emilia Pérez, Navždy s vámi, Nickel Boys, Substance, Čarodějka

Nejlepší režie: Sean Baker (Anora), Brady Corbet (Brutalista), James Mangold (Bob Dylan: Úplně neznámý), Jacques Audiard (Emilia Pérez), Coralie Fargeat (Substance)

Nejlepší herec v hlavní roli: Adrien Brody (Brutalista), Timothée Chalamet (Bob Dylan: Úplně neznámý), Colman Domingo (Sing Sing), Ralph Fiennes (Konkláve), Sebastian Stan (The Apprentice: Příběh Trumpa)

Nejlepší herečka v hlavní roli: Cynthia Erivo (Čarodějka), Karla Sofía Gascón (Emilia Pérez), Mikey Madison (Anora), Demi Moore (Substance), Fernanda Torres (Navždy s vámi)

„Pracovala jsem s miliony korun. Zní to jako velká částka, ale musíme si uvědomit, že jen ony dobové lampy stojí spoustu peněz. Třeba sarkofág hraběte Orloka? Jeho výroba vyšla skoro na milion korun. Staré dobové věci jsou opravdu drahé, takže čísla naskakují ne o desetitisíce, ale statisíce,“ řekla Brentnerová.

Obecně ale bude zajímavý především souboj o to, kterému filmu se bude dařit nejvíce. Letošní ročník totiž patří k těm nejvíce nevyzpytatelným za poslední dobu. Nejvíce nominací získal muzikál Emilia Pérez (13), následují rozmáchlý Brutalista (10) a další muzikál Čarodějka (také 10). Všechny filmy jsme recenzovali a všechny si jistě najdou své příznivce.

Jenže třeba v nejprestižnější kategorii Nejlepší snímek může nakonec uspět někdo jiný. V poslední době se hodně mluví o Anoře, nečekaném vítězi loňského festivalu v Cannes. „Hype je třeba trochu krotit, protože téhle novodobé Pretty Woman nesvědčí, když u ní hledáte něco víc než jen povyražení,“ píše v recenzi Jan Škoda.

Ale uspět může také Bob Dylan: Úplně neznámý, hudební biopic od zkušeného Jamese Mangolda, který už před časem natočil skvělý životopis Johnnyho Cashe nazvaný Walk the Line. Novinka, v níž hraje Dylana rozjetý Timothée Chalamet, sice nesklízí tak extatické ohlasy, ale třeba na nedávném vyhlášení Screen Actors Guild Awards obdržel Chalamet cenu pro nejlepšího herce v hlavní roli.

Pozitivně hodnotí kritici snímek Opravdová bolest, na který můžete nyní vyrazit do českých kin. Napsal ho a zrežíroval Jesse Eisenberg, který si také zahrál jednu z hlavních rolí, o oscarové šanci se však mluví spíše o jeho kolegovi Kieranovi Culkinovi, kterého můžete znát ze seriálu Boj o moc. Nebo z role malého Fullera ve filmu Sám doma.

Anebo že by překvapilo Konkláve? Drama podle knihy Roberta Harrise natočil Edward Berger, který už na Oscarech jednou uspěl, a to se svým předchozím filmem Na západní frontě klid. Nominací má film hned osm včetně té pro nejlepší film či herce v hlavní roli (Ralph Fiennes).

V nominacích na nejlepší mezinárodní film nakonec chyběly české Vlny, zato se do nich dostal lotyšský snímek Kočičí odysea, která bojuje i o cenu pro nejlepší animovaný snímek. Jan Škoda to nazval jedním z nejvíc fascinujících příběhů letošní sezony výročních cen.

Ještě dva snímky si zaslouží vypíchnout. Jednak nesmí chybět Substance, která spolu s Nosferatu ukazuje, že žánr hororů zažívá na Oscarech comeback. V souvislosti s tímto festivalovým hitem se mluví především o Demi Moore, která má v 62 letech šanci na prvního Oscara. Nominací však snímek získal celkem pět…

… stejně jako druhá část velkolepé Duny, u níž se dle očekávání jedná především o technické kategorie. Pokud snímek uspěje, i tady se budou moci trochu radovat Češi, neboť na snímku se podílelo i několik tuzemských kaskadérů.

Jenom natočit dobrý film už ale dnes nestačí, pokud toužíte získat Oscara. Abyste byli vidět, musíte za svůj film vést i kampaň. Zvát akademiky na promítání, dostat se do médií, zkrátka vzbudit hype. Mít štědrý budget samozřejmě neškodí.