Derniéru inscenace Racek živě přenášenou z Dejvického divadla vidělo ve čtvrtek víc než třicet tisíc lidí ve vyprodaných kinosálech po celém Česku, novinku souboru s názvem Krkavci zatím zhlédlo jen pár desítek šťastlivců. Proč se o ní mluví jako o jedné z nejvýraznějších premiér sezony?
Jméno vyzdvihovaného divadelního režiséra Jana Friče se v posledních letech v médiích objevovalo ani ne tak v souvislosti s novou tvorbou, jako spíš se situací v živé kultuře obecně. Svěřil se s tím, že načas hledá práci mimo obor, protože se ani v jeho pozici nejde režií důstojně uživit, aby zároveň neslevil z kvality.
I v Krkavcích, jedné z her, s nimiž se vrátil, postavy v jednu chvíli kvůli financím nemohou žít tak, jak byly zvyklé. Po smrti průmyslníka Vignerona se kolem vdovy a třech dospělých dcer začínají slétat dravci v tělech právníků i architektů, kteří jim s větší či menší mírou úlisnosti tvrdí, že po nebožtíkovi podědí jen pakatel – a že by se zbylého majetku měly vlastně zbavit.
O dramatu, které napsal francouzský spisovatel a dramatik Henry Becque už na konci devatenáctého století, se nyní v reakcích píše, že ukazuje korozivní účinek peněz na lidské vztahy, což má být prý „stále aktuální“.
Kde byste ale čekali zjevný moralizující vykřičník, Frič s dramaturgyní Martou Ljubkovou spíš staví záludnější otazník – minimálně v tom, kdo je vlastně oběť.
Už úvodní obraz večírku ještě před zprávou o odchodu patriarchy v sobě má lehkou ironii, kdy herci s mikroporty „dabují“ zastaralou slovenskou televizní inscenaci promítanou přímo na scénu, jejíž kostýmované kašírovanosti upouštějí páru – a i když už je jasné, že na tom jsou vdova s dcerami zle, nezdá se, že by si to ve všech drobných uchechtnutích plně uvědomovaly.
Na scéně Dragana Stojčevského imitující jakousi smuteční síň se jedná především performativně. Krkavci v podání Ivana Trojana, Tomáše Jeřábka a Jaroslava Plesla pozůstalým Kláry Melíškové, Veroniky Lazorčákové, Antonii Formanové a Anny Fialové sdělují své manipulace blahosklonným způsobem, své záměry však odhalují mimoděk, totiž bezuzdným hltáním nabízených chlebíčků.
Foto Patrik Borecký
Foto Patrik Borecký
Foto Patrik Borecký
Sami také něco přinášejí, ale opět hlavně v přefouknuté zdvořilostní zkratce, když se v náručích truchlících žen kupí další a další pugéty čerstvě nařezaných květin, které mají imitovat upřímnou soustrast tam, kde patrně žádná není.
Inscenaci, o níž se už teď mluví jako o nejlepším kusu Dejvického divadla za poslední roky, se celkově nedá upřít tento balanc zajímavých paradoxů, kdy jistě sledujeme tvar celkem průhledný a nepřekvapivý, zároveň však soustředěný a vtahující, který si i přes jasně vymezené motivy zachovává jistou interpretační nepoddajnost.
Notoricky stále vyprodaná scéna s Krkavci na konci dubna zavře, aby se mohla pustit do dlouho plánované rekonstrukce, která mimo jiné navýší kapacity hlediště o zhruba padesát míst.
Při takovém zájmu to bude patrně plivnutí do moře – už od září by ale mělo být možné vidět nejen tuhle dejvickou novinku v prostorách bývalého multikina Galaxie, na jehož úpravy se rozjela i sbírka. Jak ostatně v Krkavcích zdůrazňuje Trojanův Teissier: obchodní jednání se nesmí přerušovat!