Přijímání telefonů s objednávkami, mailová komunikace, rozesílání jídelníčku. Tohle si v dnešní době nemůže šéf gastro provozu dovolit. Stejně jako člověka, který jenom zvedá telefony a řeší objednávky.
Takhle uvažoval tým vývojářů z Brna, kteří založili platformu Lunchdrive. Nejedná se o objednávky jídla v reálném čase, jako třeba na Woltu nebo Dáme jídlo, ale v rámci předobjednaného jídelníčku na celý týden – nebo klidně dva.
Což může restauratérům výrazně pomoci s plánováním a zákazníkům to ušetří čas a každodenní rozhodování. Předem objednané jídlo jim totiž automaticky každý den dorazí až domů nebo do kanceláře.
„Novinové titulky plní prosby a žádosti o pomoc. Podniky si ale musí pomoci sami, stát je rozhodně nespasí. I proto by přijímání záloh a pravidelný odběr jídel z oblíbené restaurace mohly restauratéry podržet,“ říká jeden ze spoluzakladatelů Tomáš Hnilica.
„Potřebují znát objednávky jídel dopředu a naše platforma to může zajistit. Za situace, kdy průměrný food cost je okolo 35 procent a náklady na mzdy v podobné výši, tak společně s náklady na nájem je gastronom nad 70 procent nákladů z tržeb. V tuto chvíli jakákoliv provize rozvážkové firmy na úrovni 30 procent přestává dávat ekonomický smysl.“
Hnilica připomíná, že v zahraničí se přitom provize pohybují v maximální výši okolo 10 až 14 procent, což už mnoha gastronomům smysl dává. „Je tedy zřejmě nutností, aby se na krytí nákladů na rozvoz podílel i sám host.“
Lunchdrive vznikl v roce 2014 pro potřeby samotných zakladatelů, když hledali cestu, jak mít každý den oběd na stole bez neustálého hledání restaurace. Nejdřív to byla aplikace, která posbírala objednávky od skupiny lidí a souhrnně je pak ukázala provozovateli restaurace. Časem se ale objevily další a další požadavky a systém byl vývojáři obohacen o terminálové řešení, používané i velkými firmami s vlastními čipy.
Za poslední měsíce se počet klientů rapidně zvedl a přišly požadavky třeba na uplatnění stravenek. „Vytvořili jsme nové cenové hladiny pro slevy a příplatky, vytvořili alternativu k vlastním stravenkám a kreditům, přidali jsme nové tagy pro snazší práci s většími databázemi klientů a vyladili uživatelsky objednávkový a výdejový terminál,“ popisuje Michaela Závodná, která se stará o zákaznický servis.
„Během první vlny covidu jsme vytvořili i podstránky dodavatelům jídla, kteří chtějí přijímat nové klienty pro pravidelný rozvoz jídel. Díky tomu nemusí řešit žádné e-shopy, vlastní weby a mohou fungovat s jednou stránkou, přes kterou si mohou zájemci objednávat jídla,“ doplňuje.
Systém funguje jednoduše: restaurace si vytvoří bezplatně účet zadáním svých informací a nastaví si uzávěrku, do kdy přijímá objednávky jídel. Vyplní si na týden či 14 dní jídelníček a zveřejní ho. Stávající klienty pozve mailem, ti noví se mohou do systému přihlásit sami.
„Placení probíhá buď při převzetí jídla klientem v hotovosti, nebo si klient může předem předplatit v oblíbené restauraci svůj účet. Majitel podniku přijme zálohu a zaznamená ji do systému. Klient pak objednává a čerpá ze zálohy. Platba jde tedy nejjednodušším mechanismem,“ popisuje Závodná. Lunchdrive si navíc z objednávky nebere žádné poplatky.
Boom teď zažívají hlavně kvůli covidu, který donutil restauratéry a jídelny zamyslet se nad způsobem komunikace s klienty a hlavně nad potřebou šetřit zdroje. Mezi klienty se navíc začínají řadit i oblasti mimo klasické gastro – čerstvě například filmová produkční společnost Stillking Films, která byla stejně jako ostatní nucena přijmout hygienická opatření.